Pagina 7 van 9

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2017, 19:43
door broekie
De winter is nog lang, dus tijd genoeg om het probleem op te lossen.
Bedankt Eagle en Aquanaut voor de meet instructies.

Ik ga als volgende stap de belaste spanning op de acculopen meten.
Persoonlijk vind ik de aansluiting van een 70 mm2 op een M8 bout met de kleine overdrachts vlakken ook niet echt degelijk.

De bekabeling van de boegschroef zelf is ook niet overdreven.
Ik schat 35 tot max. 50 mm2.

We zien dat je signalen die opvallen dat er misschien iets niet in orde is, serieus genomen moeten worden.
Zeker bij deze systemen met zeer hogen stromen waar brand zeker kan ontstaan.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2017, 20:47
door aquanaut
Broekie, zie je eigen handtekening!

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2017, 09:29
door broekie
Inderdaad. En in de wereld waar ik ben opgeleid zijn geen vluchtstroken als je pech krijgt. :D

Ik verdenk de 250 A zekering houder.
Ik heb die zekering namelijk zelf geplaatst en kan me niet voorstellen dat ik een moer ben vergeten aan te draaien.
Ik controleer aan het eind van werkzaamheden altijd alles en voel aan delen of het vast zit. Een gewoonte.

Het verhaal van Eagle over het smelten van de houder zou hier van toepassing kunnen zijn en ga ik checken.

Ga deze houder toch vervangen voor een zwaardere uitvoering.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2017, 10:50
door varg
is zoiets niet beter?Afbeelding

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2017, 12:54
door broekie
Ziet er zeker degelijker uit.
Is dit een universeel ding?
Je moet wel zekeringen bij kunnen kopen bij meerdere leveranciers.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2017, 14:09
door aquanaut
De gemonteerde Megafuse is prima.
Alleen moet je hem wel conform de handleiding gebruikt worden.
Ik zou deze gewoon controleren en goed vastzetten.

Mespatronen zijn op zich prima en goed verkrijgbaar alleen niet nodig.

Aquanaut

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2017, 18:02
door varg
broekie schreef:Ziet er zeker degelijker uit.
Is dit een universeel ding?
Je moet wel zekeringen bij kunnen kopen bij meerdere leveranciers.


Meszekeringhouders zijn goed te krijgen en de zekeringen zelf ook. https://www.baco-army-goods.nl/elektromateriaal/meszekeringhouder-siemens-160amp.html
Ik heb ze gemonteerd omdat er geen plastic aan zit en ik de ruimte had. Heb een reservezekering in een losse houder ernaast zitten. Je kunt ze zonder gereedschap wisselen. Misschien een beetje overkill, maar ik had geen ervaring met die moderne zekeringhouders.
groet
Arnold

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2017, 19:50
door broekie
Vandaag de zekering houder goed bekeken na demontage.
De warmte is denk ik ontstaan omdat de 70 mm2 een 10 mm, kabeloog heeft wat op een 8 mm. bout gaat.
Alleen het moertje aan beide zijden ervan.
Geen ringen om het overdracht vlak te vergroten.
Alle stroom moet dan door relatief weinig mm2 contactvlak.
Er zat wel een grondmoer op het kunststof. Zat los, dus de warmte heeft voor ruimte gezorgd en de losse situatie.

Ik ga een extra zekering houder zetten met 10 mm. bouten die met een kort stukje 100 mm2 direct op de plus van de accu gaat.
Dan kijken we weer. Regen in het weekend dus klustijd op de boot. :D

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2017, 20:20
door Wolf1
Broekie, Je zult het wel niet willen horen maar ik noem dit prullen !
Stromen van 300A op een M8 boutje is al zeer kritisch, en dan ook nog niet de juiste maat oog gebruiken is vragen om problemen !
Misschien als troost, je bent niet het enige jacht met dergelijke onverschillige slordigheden, maar wel metalliek gespoten !
Gr. Wolf1

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2017, 10:37
door broekie
Ik wil het juist wel horen Wolf1.
Want het is natuurlijk prutswerk.

Er zijn een paar dingen die dan door mijn gedachten gaan:
- Wat denkt de maker van deze constructie als hij dit maakt?
- Hoe blijf je dit prutswerk voor?

Het schip is CE gekeurd en er zijn opmerkingen geweest over de zware bekabeling.
Dus er is dus naar gekeken. Maar niet gedemonteerd bij twijfel over iets denk ik.
Er zijn wel kappen over de polen geplaatst op last van de keurmeester, die er altijd naast schuiven. :D

Ik zit niet in scheeps bekabeling en heb ook niet gezien of liever vastgesteld dat deze uitvoering te licht was.
Ik kom er uiteindelijk wel achter omdat dingen niet naar mijn zin gaan en ik erin duik.

Moraal van het verhaal. Vertrouwen is goed, zelf controleren is beter.

We kunnen er niet altijd vanuit gaan dat "vakmensen" ook vakwerk afleveren.
Het moet vaak vlug en goedkoop. Maar bij zaken die met veiligheid te maken hebben moet je deze uitgangspunten niet hanteren.
Ik vraag nooit of ze iets vlug willen doen. Wel of ze het goed willen doen.
De kosten van beter materiaal zijn ook niet schokkend t.o.v. goedkoop spul.
Uiteindelijk kost prutswerk meer, maar dat betaald de klant in een later stadium.
De installateur heeft zijn winst al in zijn zak. De mentaliteit en liefde voor je werk bepaald of je zo je geld wil verdienen.