Pagina 5 van 9

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2017, 09:42
door broekie
Hij draait inderdaad prima.
Maar de vraag is hoe lang blijft hij dat doen?
De normale levensduur of een verkorte levensduur door overmatige slijtage.
Een lagere spanning betekent dat de BS zijn vermogen uit meer Ampères gaat halen.
Dat zal de slijtage van de koolborstels niet ten goede komen.

Geen idee of deze spanningsval normaal is of dat de bekabeling toch te krap is.
Ik zou natuurlijk de eind aansluitingen van 50 naar 70 mm2 kunnen brengen.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2017, 09:59
door Marie Christina
broekie schreef:Hij draait inderdaad prima.
Maar de vraag is hoe lang blijft hij dat doen?

Lang, kan ik je melden.

Tot dit topic heb ik nooit beseft dat er wellicht aan boegschroeven ook onderhoud gepleegd zou moeten worden.
Af en toe het oliepeil checken in het tankje.
Dat is het wel geweest de afgelopen 30 jaar.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2017, 19:54
door Klaver vier
Het begint er aardig op te lijken wat ik op blad 1 al zei dat de kabels te dun zijn,waar komt anders dat verlies vandaan.
Ik zou gewoon die kabels maar eens dikker maken kwaad kan het nooit,het kan alleen maar beter worden
Gr René ( klaver vier)

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2017, 20:31
door broekie
Weet ik niet of dat waar is.
Kan, maar als je zoveel vraagt van 2 x 220 Ah zal er altijd wel een spanningsval zijn.
Of hoeft dat niet?
Wie kan hier iets over zeggen?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2017, 20:59
door Noordvaarder
broekie schreef:Weet ik niet of dat waar is.
Kan, maar als je zoveel vraagt van 2 x 220 Ah zal er altijd wel een spanningsval zijn.
Of hoeft dat niet?
Wie kan hier iets over zeggen?


Ik denk dat Klavertje4 wel eens gelijk kan hebben.
En ik denk ook dat die stelling niet op gaat,want bij veel vrachtwagens(trekkers) zitten de accu's achterin het chassis.
Maar de startmotor zit altijd aan de motorblok,dus pakweg 4 meter naar voren.
En daarop zitten standaard maar 2 x 180Ah accu's.
Dan zouden die het nooit weer doen,als ik jou stelling zou moeten geloven.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2017, 08:12
door broekie
Ik kom na wat onderzoek tot de conclusie dat mijn spanningsval groot is.
Craftsman geeft bv max. 10% aan.
Ik ga de dunnere kabels eerst maar eens voorzien van een tweede van 50 mm2 parallel.
Ook zag ik dat de massa tussen accu's en staal een 70 mm2 is.
Die ga ik ook verzwaren.
Hoe dikker hoe beter toch?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2017, 10:11
door aquanaut
Broekie,

4-5 meter 70 mm² en een stroom van 320A geeft een spanningsverlies van 5,1V op 24V ?

Dan gaat er iets niet goed.

Die 25,6V op de accu is dat de onbelaste of de belaste spanning?

Bij een goede accu moet je met 5 meter 70mm² in een 24V installatie met een stoom van 320A ongeveer een spanningsval zien van 0,8V.

Aquanaut

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2017, 11:03
door Wolf1
Ho, ho, ho, geen hokes spokes of andere rare dingen.
Een afleiding van mijnheer Ohm is P = U x I
Geeft dus alleen minder vermogen in de vorm van een lager toerental (serie motor).
Het missende vermogen is achtergebleven in de vorm van warmte in de kabels.
Slijtage van de borstels wordt niet hoger.
De verhouding koper/kool in de borstel is wel heel belangrijk, in het algemeen hoe lager de spanning hoe hoger het gebruikte kopergehalte.
Maar dit zijn zaken voor de constructeur,
Broekie zijn boegschroef doet dus lang niet waar hij voor is opgegeven, maar als het vermogen voor hem voldoende is hoeft hij er dus niets aan te veranderen !
Gr. Wolf1

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2017, 13:22
door aquanaut
Wolf1 schreef:Ho, ho, ho, geen hokes spokes of andere rare dingen.
Een afleiding van mijnheer Ohm is P = U x I
Geeft dus alleen minder vermogen in de vorm van een lager toerental (serie motor).
Het missende vermogen is achtergebleven in de vorm van warmte in de kabels.
Slijtage van de borstels wordt niet hoger.
De verhouding koper/kool in de borstel is wel heel belangrijk, in het algemeen hoe lager de spanning hoe hoger het gebruikte kopergehalte.
Maar dit zijn zaken voor de constructeur,
Broekie zijn boegschroef doet dus lang niet waar hij voor is opgegeven, maar als het vermogen voor hem voldoende is hoeft hij er dus niets aan te veranderen !
Gr. Wolf1


Is verder ook geen hocus pocus, maar als je 5,1V verliest bij 320A in een 24V systeem sta je ergens 260W te bakken.
De 5 mtr. 70mm² kabels kunnen dit in goede gezondheid niet opstoken dus heeft Broekie wellicht ergens een component wat bovenmatig warm wordt. (schakelaar/zekering/knooppunt)
Dit losstaande van of Broekie tevreden is met de stuwkracht van zijn boegschroef

Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden...... :shock:
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.

Aquanaut

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2017, 17:34
door eagle
Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden...... :shock:
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.

Aquanaut[/quote]

????

Gr, Eagle