Pagina 3 van 9

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 15:44
door broekie
Vandaag de koolborstels bekeken door de geperforeerde beschermplaat te verwijderen.
Zitten 4 joekels in die nog lang genoeg zijn.
Alles uitgezogen, maar de vervuiling daar viel erg mee.

De plus kabel vanaf de accu is een 70 mm2 met begin en einde een 200 A zekering.
Lengte is tussen de 4 en 5 meter.
Bij de boegschroef gaat vanaf deze 200 A zekering een halve meter 50 mm2 naar de motor.
Massa is 50 mm2 ongeveer 1 meter vanaf de motor aan een massabout welke aan het schip is gelast.
Accu's zitten ook aan het schip met een 70 mm2.

Van de 200 A zekering gaat ook een 50 mm2 naar de elektrische ankerlier.
Deze is verder ook met 50 mm2 verder aangesloten. Dat is voldoende denk ik.

De 70 mm2 plus vanaf de accu's lijkt mij in orde, maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ?
Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 17:36
door Beemer
broekie schreef:......... maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ?
Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.


Bij de bepaling van de noodzakelijke diameter van de kabel is ook de LENGTE van de kabel een belangrijke factor.
Vraagje: "wat is bijvoorbeeld de draaddiameter aan je koolborstels?". Waarschijnlijk zo'n max 10 mm2.

Dus je 50 mm2 voor die laatste halve meter lijkt mij geen enkel probleem.

Groeten uit je buurhaven.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 18:07
door broekie
Er zitten denk 6 mm2 kabeltjes aan de koolborstels.
Tenminste dat schat ik in zoals ik vandaag heb gezien.
Maar kan ook wat dikker zijn.
Ik gok het.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 21:49
door Wolf1
broekie schreef:De 70 mm2 plus vanaf de accu's lijkt mij in orde, maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ? Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.

Nee dus, elk stukje met een andere diameter is een aparte weerstand.
Het gaat om de totaal weerstand, dus de som ! En deze bepaald dus de uiteindelijke spanning op de motor, goed om even te meten ! De meesten zitten onder de 20V.
En daar is dus ook van alles aan te rekenen, wat is de accu spanning van deze motor en de rechthoek borstel maat ?
Gr. Wolf1

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2017, 22:33
door broekie
Het is een 24 V motor.
De 4 borstels zullen 5 x 20 mm. zijn.
Ook hier gok ik de maat borstels, ik heb ze niet gemeten.

vetus boegschroef 500 s4.3 25
Ik moet daar morgen de specificaties van zoeken.
Aan boord heb ik de gegevens.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2017, 08:28
door broekie
Dit is de versie welke ik heb.
http://www.hunter.be/media/downloads/ve ... w9512c.pdf
En dan de BOW9524C
De aanbeveling is 50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel.

Koolborstels:
https://bootplus.nl/pakkingsets/3509-ko ... vetus.html
Set 040
12,5 x 48 x 32 mm. Waarbij de 32 mm. de slijtlengte is denk ik.
Dus ik zat er behoorlijk naast in mijn schatting.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2017, 10:12
door Beemer
broekie schreef:Dit is de versie welke ik heb.
http://www.hunter.be/media/downloads/ve ... w9512c.pdf
En dan de BOW9524C
De aanbeveling is 50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel.


De BOW9524C is volgens VETUS opgave 5700 watt, dus zo'n 237,5 A. Bij opstarten ws een veelvoud, vandaar de ook door VETUS genoemde 450 A, en advies om op 300 A te zekeren.

Uitgaande van die 300 A kom ik bij 5 meter kabel (via een rekenprogramma) al uit op zo'n dik 70 mm2 kabel.
De door VETUS genoemde "50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel" vind ik wel erg krap :o

Is er een electra-specialist op dit forum die echt uitsluitsel kan geven over bovenstaande.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2017, 11:13
door broekie
Hallo Cees,
Je kijkt bij het verkeerde rijtje.
Stroom 320 A en traag zekeren op 200A.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2017, 13:26
door Arthur
Even een vraag van iemand die geen boegschroef nodig heeft, wat is er mis met een hydraulische boegschroef.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2017, 13:41
door broekie
Helemaal niks mis mee, Je moet alleen even een hydraulisch systeem aanleggen voordat hij het doet.
Dus een pomp op de motor en een tank voor de olie.
De nodige slangen enz.