Pagina 2 van 9

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 20:24
door Klaver vier
Broekie als je hem kort aanzet omdat anders de kabels heet worden,dan zijn deze te dun,beter eerst de kabels dikker maken
Misschien is het wel zo dat de boegschroef minder kracht kan pakken en dat daardoor de borstels harder slijten.
Is maar een suggestie maar kwaad kan het nooit
Gr René

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 21:00
door broekie
Kabels zijn oke. Hij werkt ook goed. 200 A gezekerd geloof ik.
Je moet het ding gewoon niet langer gebruiken dan nodig, er lopen hoge stromen en maken de boel gewoon heet.
Ik weet niet hoe heet, maar gevoelsmatig laat ik de boegschroef niet te lang draaien. Is hij ook niet voor.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 21:16
door broekie
@waalschokker. Bij ons varen meerdere mensen. In sluizen neem ik het zelf inderdaad over, dat willen de meesten ook graag.
Maar even wachten voor een brug bv mogen ze oefenen :D
Zijn ze te enthousiast met de boegschroef, neem ik het over. Dan is er meestal wel zijwind of stroming.

Maar het valt allemaal wel mee en de boot is voor ons plezier en de boegschroef voor gemak.
Dus iedereen die het leuk vind mag varen en leren.
Nu zie ik dat de dames het zeker niet slechter doen dan de mannen. Mijn nicht vaart prima, ze heeft er gevoel voor.
We hebben tot nu toe geen schades. ;)

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 21:22
door varg
De inschakelduur van een vetus bs is 2 tot 4 minuten achter elkaar. Dat is flink lang! De kabels mogen bij continu inschakeling van bijv. 1 minuut niet steeds warmer worden. Als dat wel gebeurd dan zijn de kabels onderbemeten!
NB. Juist als je de stroomsterkte wilt beperken moet je niet met 'stoten' inschakelen. Dat geeft telkens 10 maal de nominale stroomsterkte. Zo krijg je iedere kabel aan het gloeien en vetus koolborsteltjes kosten bijna €200,- per set!!!! Kalm aan met je bs., probeer echt het 'stoten' af te leren! Je veroorzaakt zo zelf de slijtage en de warme kabels!
Groet, Arnold

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 21:44
door broekie
Oke, mijn gevoelsmatig gebruik is dus juist slecht.
Prettig om te horen dat langduriger gebruik geen overmatige temperatuur verhoging mag veroorzaken.
Ik zal eens voelen aan de kabels als de boegschroef gebruikt wordt, maar de zaak is door vakmensen aangelegd, dus ik verwacht geen probleem.
De kabels zullen niet te dun zijn, maar ik kijk het toch even na.
Accu's min of meer midscheeps dus best lange kabels bij een schip van 11,5 meter.
Accu's zijn 2 x 220 Ah AGM van Victron, nieuw. Dus daar is geen reden tot zorg.

Idiote prijs voor de koolborstels overigens.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 22:07
door Roelof
Een beetje off-topic (maar niet te veel denk ik :?: )
Zelf probeer ik het gebruik van de BS te vermijden tenzij het niet anders kan. Dit begreep ik ook van TS.
Ik vindt het veel te leuk om te manoeuvreren met motor, schroef, schroefwerking, roer, wind en stroming. In dat opzicht zie ik de BS als hulpmiddel.
Dit soms tot wanhoop van mijn partner :shock: .
Echter zonder BS kan het wel eens lastig worden dus ik ben blij dat ik hem heb en gebruik hem ook zodra ik denk het nodig is.

Een leuke anekdote:
Eind jaren 70 / begin 80 werden de coasters groter wat betreft afmeting, tonnage enz. Hierdoor namen boegschroeven ook intrede in de KHV.
Tijdens de bestek besprekeing voor een schip van "Beck Scheepvaartkantoor" deed de werf een voorstel voor een (kleine) boegschroef.
Meneer Beck gaf als antwoord:
Een boegschroef is niet nodig, onze kapiteins kunnen manoeuvreren ;). Dit is dus al meegerekend in de aanbieding, ik wil hier graag minderprijs voor :lol:

Boegschroeven zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en maken ook in de pleziervaart het leven makkelijker tijdens manoeuvreren of achteruitvaren en kunnen schade voorkomen. Voor grotere schepen kan het ook sleepboten besparen dus de investering verdient zichzelf terug.
Maakt wel dat je onaangenaam verrast wordt als de BS het plotseling niet doet dus (preventief) onderhoud is belangrijk.

Groet,
Roelof

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2017, 08:11
door broekie
Mijn broer vond het ook niet nodig en zijn vrouw was geïrriteerd als ik hem gebruikte.
Ze hebben nu een boeg en hekschroef. (hydraulisch)

Natuurlijk kun je zonder, maar waarom zou je?
Alleen die zware elektromotoren zijn toch wel aandacht vragers.
Zware accu's, zware bekabeling, kan best goed mis gaan.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2017, 14:03
door Klaver vier
Mensen die geen boegschroef hebben zeggen altijd ik kan prima zonder
Mensen die een boegschroef hebben zeggen altijd ik ben blij dat ik hem heb.
Of je hem nou vaak of niet vaak gebruikt het is gewoon makkelijk.
Gr René ( Klaver vier)

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2017, 14:43
door Marie Christina
Geen idee waar die achterhaalde gedachte vandaan komt: "Als je een boegschroef nodig hebt kan je niet manoeuvreren".
Ik kan juist heel goed manoeuvreren met een boegschroef. :)
Moet jij eens kijken wat er allemaal mogelijk is met zo'n ding.
Dwarsuit inparkeren tussen twee schepen in een gaatje net even langer dan je schip? No problemo.
Op de plaats rond? Doen we.

Kan allemaal ook zonder.
Dat is waar.
Maar het is zeker niet net zo gemakkelijk.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2017, 15:01
door Noordvaarder
Het ligt er ook een beetje aan wat voor boot je hebt.
Bij mijn vorige Doerak een 680S was ik geen boegschroef nodig.
Daar zat een roer achter,die groot genoegis om fatsoenlijk achteruit te kunnen varen,en insteken in een gaatje aan de wal,ging ook prima.
Scheepje was tenslotte maar 7 meter.

Maar nu ik een 850AK heb,met een totaal ander roer eronder,(kleiner zelfs in vergelijking met een 680S) en die ook al heb laten aanpassen,omdat achteruit varen slecht ging,moet ik wel zeggen dat een BS een welkome aanvulling is,als je achteruit je box,die haaks op de vaart ligt, in wilt varen.
Kop van de boot haaks om,en je vaart zo je box in.
Staat er een beetje zijwind,dan corrigeer dat zo.
Dat wou zonder BS niet.