Koolborstels Vetus boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 11 Okt 2017, 14:44

Vandaag de koolborstels bekeken door de geperforeerde beschermplaat te verwijderen.
Zitten 4 joekels in die nog lang genoeg zijn.
Alles uitgezogen, maar de vervuiling daar viel erg mee.

De plus kabel vanaf de accu is een 70 mm2 met begin en einde een 200 A zekering.
Lengte is tussen de 4 en 5 meter.
Bij de boegschroef gaat vanaf deze 200 A zekering een halve meter 50 mm2 naar de motor.
Massa is 50 mm2 ongeveer 1 meter vanaf de motor aan een massabout welke aan het schip is gelast.
Accu's zitten ook aan het schip met een 70 mm2.

Van de 200 A zekering gaat ook een 50 mm2 naar de elektrische ankerlier.
Deze is verder ook met 50 mm2 verder aangesloten. Dat is voldoende denk ik.

De 70 mm2 plus vanaf de accu's lijkt mij in orde, maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ?
Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Beemer » 11 Okt 2017, 16:36

broekie schreef:......... maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ?
Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.


Bij de bepaling van de noodzakelijke diameter van de kabel is ook de LENGTE van de kabel een belangrijke factor.
Vraagje: "wat is bijvoorbeeld de draaddiameter aan je koolborstels?". Waarschijnlijk zo'n max 10 mm2.

Dus je 50 mm2 voor die laatste halve meter lijkt mij geen enkel probleem.

Groeten uit je buurhaven.
Beemer
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:07
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 11 Okt 2017, 17:07

Er zitten denk 6 mm2 kabeltjes aan de koolborstels.
Tenminste dat schat ik in zoals ik vandaag heb gezien.
Maar kan ook wat dikker zijn.
Ik gok het.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 11 Okt 2017, 20:49

broekie schreef:De 70 mm2 plus vanaf de accu's lijkt mij in orde, maar waarom dan de uiteindelijke aansluitingen met 50 mm2 ? Lijkt mij dat de dunste kabel de gehele stroomkring bepaald.

Nee dus, elk stukje met een andere diameter is een aparte weerstand.
Het gaat om de totaal weerstand, dus de som ! En deze bepaald dus de uiteindelijke spanning op de motor, goed om even te meten ! De meesten zitten onder de 20V.
En daar is dus ook van alles aan te rekenen, wat is de accu spanning van deze motor en de rechthoek borstel maat ?
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 12 Okt 2017, 05:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 11 Okt 2017, 21:33

Het is een 24 V motor.
De 4 borstels zullen 5 x 20 mm. zijn.
Ook hier gok ik de maat borstels, ik heb ze niet gemeten.

vetus boegschroef 500 s4.3 25
Ik moet daar morgen de specificaties van zoeken.
Aan boord heb ik de gegevens.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 12 Okt 2017, 07:28

Dit is de versie welke ik heb.
http://www.hunter.be/media/downloads/ve ... w9512c.pdf
En dan de BOW9524C
De aanbeveling is 50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel.

Koolborstels:
https://bootplus.nl/pakkingsets/3509-ko ... vetus.html
Set 040
12,5 x 48 x 32 mm. Waarbij de 32 mm. de slijtlengte is denk ik.
Dus ik zat er behoorlijk naast in mijn schatting.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Beemer » 12 Okt 2017, 09:12

broekie schreef:Dit is de versie welke ik heb.
http://www.hunter.be/media/downloads/ve ... w9512c.pdf
En dan de BOW9524C
De aanbeveling is 50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel.


De BOW9524C is volgens VETUS opgave 5700 watt, dus zo'n 237,5 A. Bij opstarten ws een veelvoud, vandaar de ook door VETUS genoemde 450 A, en advies om op 300 A te zekeren.

Uitgaande van die 300 A kom ik bij 5 meter kabel (via een rekenprogramma) al uit op zo'n dik 70 mm2 kabel.
De door VETUS genoemde "50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel" vind ik wel erg krap :o

Is er een electra-specialist op dit forum die echt uitsluitsel kan geven over bovenstaande.
Beemer
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:07
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 12 Okt 2017, 10:13

Hallo Cees,
Je kijkt bij het verkeerde rijtje.
Stroom 320 A en traag zekeren op 200A.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Arthur » 12 Okt 2017, 12:26

Even een vraag van iemand die geen boegschroef nodig heeft, wat is er mis met een hydraulische boegschroef.
Old Truckers Never Die
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 15:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 12 Okt 2017, 12:41

Helemaal niks mis mee, Je moet alleen even een hydraulisch systeem aanleggen voordat hij het doet.
Dus een pomp op de motor en een tank voor de olie.
De nodige slangen enz.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten