Een beetje off-topic (maar niet te veel denk ik
)
Zelf probeer ik het gebruik van de BS te vermijden tenzij het niet anders kan. Dit begreep ik ook van TS.
Ik vindt het veel te leuk om te manoeuvreren met motor, schroef, schroefwerking, roer, wind en stroming. In dat opzicht zie ik de BS als hulpmiddel.
Dit soms tot wanhoop van mijn partner
.
Echter zonder BS kan het wel eens lastig worden dus ik ben blij dat ik hem heb en gebruik hem ook zodra ik denk het nodig is.
Een leuke anekdote:
Eind jaren 70 / begin 80 werden de coasters groter wat betreft afmeting, tonnage enz. Hierdoor namen boegschroeven ook intrede in de KHV.
Tijdens de bestek besprekeing voor een schip van "Beck Scheepvaartkantoor" deed de werf een voorstel voor een (kleine) boegschroef.
Meneer Beck gaf als antwoord:
Een boegschroef is niet nodig,
onze kapiteins kunnen manoeuvreren . Dit is dus al meegerekend in de aanbieding, ik wil hier graag
minderprijs voor
Boegschroeven zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en maken ook in de pleziervaart het leven makkelijker tijdens manoeuvreren of achteruitvaren en kunnen schade voorkomen. Voor grotere schepen kan het ook sleepboten besparen dus de investering verdient zichzelf terug.
Maakt wel dat je onaangenaam verrast wordt als de BS het plotseling niet doet dus (preventief) onderhoud is belangrijk.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten