Koolborstels Vetus boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 26 Okt 2017, 09:42

Hij draait inderdaad prima.
Maar de vraag is hoe lang blijft hij dat doen?
De normale levensduur of een verkorte levensduur door overmatige slijtage.
Een lagere spanning betekent dat de BS zijn vermogen uit meer Ampères gaat halen.
Dat zal de slijtage van de koolborstels niet ten goede komen.

Geen idee of deze spanningsval normaal is of dat de bekabeling toch te krap is.
Ik zou natuurlijk de eind aansluitingen van 50 naar 70 mm2 kunnen brengen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Marie Christina » 26 Okt 2017, 09:59

broekie schreef:Hij draait inderdaad prima.
Maar de vraag is hoe lang blijft hij dat doen?

Lang, kan ik je melden.

Tot dit topic heb ik nooit beseft dat er wellicht aan boegschroeven ook onderhoud gepleegd zou moeten worden.
Af en toe het oliepeil checken in het tankje.
Dat is het wel geweest de afgelopen 30 jaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Klaver vier » 26 Okt 2017, 19:54

Het begint er aardig op te lijken wat ik op blad 1 al zei dat de kabels te dun zijn,waar komt anders dat verlies vandaan.
Ik zou gewoon die kabels maar eens dikker maken kwaad kan het nooit,het kan alleen maar beter worden
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 26 Okt 2017, 20:31

Weet ik niet of dat waar is.
Kan, maar als je zoveel vraagt van 2 x 220 Ah zal er altijd wel een spanningsval zijn.
Of hoeft dat niet?
Wie kan hier iets over zeggen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Okt 2017, 20:59

broekie schreef:Weet ik niet of dat waar is.
Kan, maar als je zoveel vraagt van 2 x 220 Ah zal er altijd wel een spanningsval zijn.
Of hoeft dat niet?
Wie kan hier iets over zeggen?


Ik denk dat Klavertje4 wel eens gelijk kan hebben.
En ik denk ook dat die stelling niet op gaat,want bij veel vrachtwagens(trekkers) zitten de accu's achterin het chassis.
Maar de startmotor zit altijd aan de motorblok,dus pakweg 4 meter naar voren.
En daarop zitten standaard maar 2 x 180Ah accu's.
Dan zouden die het nooit weer doen,als ik jou stelling zou moeten geloven.
Noordvaarder
 

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 27 Okt 2017, 08:12

Ik kom na wat onderzoek tot de conclusie dat mijn spanningsval groot is.
Craftsman geeft bv max. 10% aan.
Ik ga de dunnere kabels eerst maar eens voorzien van een tweede van 50 mm2 parallel.
Ook zag ik dat de massa tussen accu's en staal een 70 mm2 is.
Die ga ik ook verzwaren.
Hoe dikker hoe beter toch?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 27 Okt 2017, 10:11

Broekie,

4-5 meter 70 mm² en een stroom van 320A geeft een spanningsverlies van 5,1V op 24V ?

Dan gaat er iets niet goed.

Die 25,6V op de accu is dat de onbelaste of de belaste spanning?

Bij een goede accu moet je met 5 meter 70mm² in een 24V installatie met een stoom van 320A ongeveer een spanningsval zien van 0,8V.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2017, 11:03

Ho, ho, ho, geen hokes spokes of andere rare dingen.
Een afleiding van mijnheer Ohm is P = U x I
Geeft dus alleen minder vermogen in de vorm van een lager toerental (serie motor).
Het missende vermogen is achtergebleven in de vorm van warmte in de kabels.
Slijtage van de borstels wordt niet hoger.
De verhouding koper/kool in de borstel is wel heel belangrijk, in het algemeen hoe lager de spanning hoe hoger het gebruikte kopergehalte.
Maar dit zijn zaken voor de constructeur,
Broekie zijn boegschroef doet dus lang niet waar hij voor is opgegeven, maar als het vermogen voor hem voldoende is hoeft hij er dus niets aan te veranderen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 27 Okt 2017, 13:22

Wolf1 schreef:Ho, ho, ho, geen hokes spokes of andere rare dingen.
Een afleiding van mijnheer Ohm is P = U x I
Geeft dus alleen minder vermogen in de vorm van een lager toerental (serie motor).
Het missende vermogen is achtergebleven in de vorm van warmte in de kabels.
Slijtage van de borstels wordt niet hoger.
De verhouding koper/kool in de borstel is wel heel belangrijk, in het algemeen hoe lager de spanning hoe hoger het gebruikte kopergehalte.
Maar dit zijn zaken voor de constructeur,
Broekie zijn boegschroef doet dus lang niet waar hij voor is opgegeven, maar als het vermogen voor hem voldoende is hoeft hij er dus niets aan te veranderen !
Gr. Wolf1


Is verder ook geen hocus pocus, maar als je 5,1V verliest bij 320A in een 24V systeem sta je ergens 260W te bakken.
De 5 mtr. 70mm² kabels kunnen dit in goede gezondheid niet opstoken dus heeft Broekie wellicht ergens een component wat bovenmatig warm wordt. (schakelaar/zekering/knooppunt)
Dit losstaande van of Broekie tevreden is met de stuwkracht van zijn boegschroef

Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden...... :shock:
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor eagle » 27 Okt 2017, 17:34

Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden...... :shock:
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.

Aquanaut[/quote]

????

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten