Koolborstels Vetus boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 03 Nov 2017, 16:18

Prutswerk ontstaat door het verkeerd toepassen van goede materialen.
Bij een Megafuse houder zit de zekering samen met een kabeloog altijd ingeklemd tussen 2 moeren.
De diameter van de bout doet er hier helemaal niet toe, de bout is puur de verbinding om de twee moeren tegen elkaar te kunnen trekken.
De bout hoeft helemaal geen deel uit te maken van de stroomkring.
Elektrotechnisch zorgt een kleinere bout diameter zelfs voor een groter contactoppervlakte.
Terwijl de bout zelf krachtig genoeg is om de gewenste druk op de contactvlakken te waarborgen.
Het aanhaalmoment van de M8 moer is maar 12-18Nm (probeer dat maar eens uit hoe weinig dat is)
Uiteraard al een deel van de stroom via sluitring en moer (bovenop) door de bout naar de ondermoer lopen.
Een Megafuse is voor stromen tot 500A toepasbaar, zonder problemen, mits hij gebruikt wordt zoals hij bedoeld is.
http://m.littelfuse.com/~/media/automotive/datasheets/fuses/passenger-car-and-commercial-vehicle/bolt-down-fuses/littelfuse_mega_datasheet.pdf
Bij jouw massaverbinding zet je wel de bout in als deel van je stroomkring, de bout is hier een deel van de min geleider.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1934
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 04 Nov 2017, 05:55

Duidelijke informatie en de gebruikte materialen zijn in feite toepasbaar.
Maar het heeft toch problemen gegeven.
Zoals je al zegt mits goed toegepast. De montage had beter gemoeten.

Nu blijf ik dit toch geen degelijke situatie vinden in mijn geval.
Als men alles correct had gemonteerd kan het.
Maar het zit wel in een schip en machinekamer.
Beweging en sterk wisselende temperaturen.
De kabel naar de boegschroef kan bewegen, zou direct achter de zekeringhouder gefixeerd moeten worden. Ga ik dus ook doen.
Vandaag tijd maken om toch een zwaardere zekeringhouder te halen met 2 x M10 en een zwaarder stukje kabel met oog M10 van accupool naar nieuwe zekeringhouder.
Goed monteren en dan gaan we meten. Het zal zich in ieder geval niet meer loswerken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 13 Nov 2017, 08:00

Even een update. Ik heb een stuk 95 mm2 met M10 oog laten maken.
Deze gaat direct met een M8 ook op de plus van de accu's
ook een nieuwe zekering houder met bouten M10 die ik dus apart ga monteren.
Hiervoor moet ik even een achterplaatje maken.
Tussenvloertje is ook gezaagd voor boven de BS en staan eenzijdig in de verf.
Als alles is gemonteerd plaats ik foto's.
Ook de meetresultaten houden jullie tegoed, maar kan een paar weekjes duren, ben beetje druk in het buitenland momenteel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten