Koolborstels Vetus boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 27 Okt 2017, 19:01

Conclusie: Ik heb ergens een overgangs weerstand.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 27 Okt 2017, 19:06

De 25,6 is onbelast gemeten bij de boegschroef en op de monitor. Ga morgen maar eens de verbindingen nalopen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2017, 21:12

aquanaut schreef:Is verder ook geen hocus pocus, maar als je 5,1V verliest bij 320A in een 24V systeem sta je ergens 260W te bakken.
De 5 mtr. 70mm² kabels kunnen dit in goede gezondheid niet opstoken dus heeft Broekie wellicht ergens een component wat bovenmatig warm wordt. (schakelaar/zekering/knooppunt)
Dit losstaande van of Broekie tevreden is met de stuwkracht van zijn boegschroef

Overigens heb ik van een medewerker van de Schiedamse firma vernomen dat het voor hun boegschroeven niet goed zou zijn om te dikke bekabeling te gebruiken.
Ze zouden dan namelijk eerder verbranden...... :shock:
Dit nadat op een door ons gebouwd schip de 90Kgf boegschroef tot 2 x toe verbrand was, welke was aangesloten met 1 meter 120mm²
Na de voorgeschreven bekabeling te hebben gemonteerd is de boegschroef heel gebleven.

Aquanaut

Heren,
3kg koper stook je nog niet zo 1, 2, 3, op, met 250W.
Het zal op langere duur warm kunnen worden.

Het verhaal van de te zware kabels is onzin, de boegschroef is niet in staat te doen waarvoor hij is opgegeven.
En natuurlijk dunnere kabels geeft minder warmte in de motor, dat heb je zelf net voor gerekend een deel van de energie (warmte) blijft achter in de bekabeling.
Elke BS wordt overbelast daarom de zeer beperkte inschakelduur, de schroef bepaalt de belasting.
Dus als binnen de opgegeven inschakeltijd blijkt dat de BS het niet aankan is gewoon de schroef te zwaar.
Bekabeling is nooit te zwaar, hoe zwaarder hoe hoger het mechanisch rendement.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 654
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 28 Okt 2017, 06:51

Bedankt voor de informatie en uitleg.
Ik ga vandaag de verbindingen nalopen en wat extra kabel monteren bij de stukken die het dunst zijn.
Wordt vervolgd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 28 Okt 2017, 07:19

broekie schreef:De 25,6 is onbelast gemeten bij de boegschroef en op de monitor. Ga morgen maar eens de verbindingen nalopen.


Kijk dat is wel een belangrijk gegeven, bij de volgende meting kun je beter even meten wat de belaste accuspanning is.
De 5.1V wasr we het eerder over gehad hebben kun je dus vergeten, die zegt niets!

@wolf1: uiteraard heb je helemaal gelijk, maar in Schiedam denken ze daar echt anders over.
Of in ieder geval dachten want het voorval is inmiddels al weer 15 jaar geleden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1934
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 28 Okt 2017, 12:16

Dus ik moet eens meten aan de accu's bij draaiende boegschroef? Duidelijk, dan weet je de werkelijke spanningsval.

Ben vanmorgen op onderzoek uit geweest. Bingo!!
De 70 mm2 was aan de accukant los bij de zekering van 250 A. Kon de 13 mm. moer zeker 2 a 3 omwentelingen geven en dan vast zetten
Hoe kon dat? Geen idee, zal vergeten zijn vast te draaien. De zekering is verzwaard van 150 naar 250 kort na de aanschaf. De 150 was snel doorgebrand.
De zekering is verkleurd aan de losse kant. Zal foto posten.

De massa vanaf de accu's naar de shunt verzwaard van 50 naar 85 mm2.
Van de shunt naar schip is nu 2 x 50 mm2.

Massa van de boegschroef naar schip was ook niet geweldig.
Op de gelaste bout zijn de twee kabelogen geschoven, een van de boegschroef en een van de ankerlier.
Het oog van de boegschroef was opgeboord met een flinke braamrand en alles lekker aangeslagen/geoxideerd.
Het oog vlak/schoon gevijld.
Ook eerst een moer op het gelaste draadeind/bout gedraaid om een vlak deel te krijgen i.p.v. de ongelijke las.
Hierna de kabelogen weer schoon gemonteerd.

Opnieuw gemeten aan de boegschroef onbelast 25,4 V en belast ca. 20 V
Dus geen verbetering.
Foto's volgen.
Ga binnenkort meten aan de accu's met draaiende BS.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Klaver vier » 28 Okt 2017, 12:23

Gaat nu in elk geval de goede kant op,je hebt in ieder geval iets gevonden wat voor mooi vuurwerk kan zorgen.
Langzaam maar zeker ga je naar de oplossing,ik neem aan dat je de kontakten ook meteen lekker in de vaseline hebt gezet.
Gr René Ik blijf het volgen.
Klaver vier
 
Berichten: 1407
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor eagle » 28 Okt 2017, 15:31

Over opsporen van spanningsval.

Principe: Meet de spanning over het verdachte onderdeel/kabel/verbinding, dus sluit de voltmeter parallel aan. Dan de belasting inschakelen, zodat de stroom gaat lopen.
Het verdachte onderdeel/kabel/verbinding werkt nu als shunt, en levert een spanning(kje), waarvan de grootte afhangt van de stroom die er door loopt, en de weerstand van dat onderdeel/kabel/verbinding.

Begin in dit geval eerst met het bepalen of het probleem zit in de Plus- of de Min bekabeling.
Meet hiertoe de spanning parallel aan de hele Plus lijn, en daarna aan de hele Min lijn: Meet met behulp van verlengdraden (pas op voor kortsluiting!) van de Accu Pluspool tot de Plus aansluiting van de boegschroef, en noteer de gemeten spanning bij ingeschakelde boegschroef.
Herhaal dit voor de Min, van Minpool tot Min aansluiting BS.
Tel de gemeten waardes bij elkaar op: Dit moet overeenkomen met de eerder al gemeten spanningsval, als controle.

Vergelijk de twee waardes:
Zijn ze ongeveer gelijk, dan is de bekabeling in zijn geheel te licht uitgevoerd.
Zit er een flink verschil tussen, dan zit het probleem in de lijn met de Grootste waarde.

Werk vervolgens die hele lijn af, door na elkaar elk onderdeel/kabel/verbinding te testen door het meten van de spanningsval er over, onder belasting.

Vaak treedt er ook voelbare temperatuurverhoging op bij het betreffende onderdeel/kabel/verbinding.

P.S
Sommige ANl zekeringhouders zijn berucht; Die zijn gemaakt van thermoplastisch (smeltbaar) kunststof. De aansluitbouten steken er van onder in. Er MOET dan eerst een moer met volgring op de bouten worden vastgedraaid, en pas daar bovenop de kabelschoen met moer, en daar weer bovenop de zekering met moer.
Als de onderste moer niet word aangebracht, zal bij enig warm worden de voet smelten, waardoor de boutkop in de kunststof wordt getrokken, en alle moeren los komen te zitten....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 28 Okt 2017, 15:45

Afbeelding

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1261
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor aquanaut » 28 Okt 2017, 18:11

Het meten van onbelaste spanningen is niet nodig, daar meet je geen relevatie waarde, mee.
Gewoon belast de accuspanning meten, en daarna belast de boegschroefspanning meten.
Zit hier een bovenmatige afwijking in dan kun je verder gaan meten, een verschilspanningsmeting over de plus en min kabel zoals Eagle aangeeft.
Als je dan hebt uitgedokterd welke geleider de boosdoener is ga je de verschilmeting uitvoeren over gedeelte van het systeem.
Oftewel, je zet de positieve pen (rode) op de accu (plus of min, afhankelijk van welke geleider je gaat testen.
Met de zwarte pen ga je vanaf de accu bezien beginnen om alle knooppunten, zekeringhouders, shunts, schakelaars e.d. aflopen.
Het te meten traject wordt dus steeds langer totdat je bij de boegschroef uitkomt.
Maak een tekening van het verloop van de kabel in secties en noteer bij elke meetpunt de gemeten verschilspanning.
Maar dus wel belast, onbelast zal je geen verschil meten, immers het stroomverbruik van je meetinstrument is dermate laag dat dit geen verschil laat zien.

Maar goed, je hebt alvast een paar mogelijke problemen voor dat het echt problemen heeft gegeven opgelost.
Je ziet aan de verkleuring van de MegaFuse dat hier behoorlijk wat warmte is ontwikkeld.

Het weglaten van de onder moer is overigens niet alleen een probleem bij ANL zekering houders maar ook bij MegaFuse houders om precies dezelfde redenen.
Niet doen dus.
Installateurs laten zich wel eens verleiden als er meer dan 1 kabeloog gepropt moet worden op de zekeringhouder om die moer te laten vervallen omdat er anders geen draad genoeg over is voor de sluitmoer.
Slechte kwaliteit hoofdschakelaars zijn overigens ook een bron van ellende bij dit soort systemen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1934
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten