Pagina 1 van 8

Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 05:49
door broekie
Van de week de boeg rond de boegschroef schoongemaakt.
Deze was na drie seizoenen zwart van de vettige koolstof van de boegschroef motor.
Iedere keer als ik er iets uit moest pakken, er liggen wat spulletjes en een bak met waterkaarten en mappen, had ik zwarte handen.
Ook de spullen en mappen waren bedekt met een laagje vettig roet.

Alles is weer schoon en ik ga een extra tussenschot maken dat de boegschroef motor in een eigen ruimte staat.

Dat zwarte roet/grafiet komt van de koolborstels denk ik.
Dat gaat op den duur door de hele motor en kan geleiden en de borstels slijten.

Nu ligt het natuurlijk aan hoe vaak en hoe lang je de motor gebruikt hoe hard ze slijten.
Maar hoe vaak moet je de motor zelf schoonmaken en de borstels vervangen?

Ik zal eerst eens kijken hoe groot ze nog zijn.
Of gewoon na een paar jaar schoonmaken en een nieuwe set er in?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 09:30
door broekerhaven
Ik kan er naast zitten hoor , maar dat lijkt me toch niet oke.

ik heb bij elektro motoren wel kool aanslag gezien maar dat was alleen in de behuizing zelf.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 10:48
door broekie
De boegschroef is nieuw in gebruik genomen drie jaar terug. Vetus 9,5 kgf.
Flinke jongen.
Dus ik denk niet dat er iets fout is.
Je moet ook niet denken dat het een laag roet is zoals uit de schoorsteen.
Alles was gewoon met een waasje. Net genoeg om zwarte handen te krijgen.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 14:16
door benE
Hallo,dat stof is inderdaad van de koolborstels.Ik heb daarover kontakt gehad met Vetus omdat er een aantal klanten van mij gemerkt hadden dat de onderkant van het matras zwart werd.Volgens Vetus is dit een bekend iets,en niets aan te doen,behalve motor afschermen met een bekisting.Is dus niets vreemds.Je kunt de lengte even bekijken door de geperforeerde kap eraf te pakken.Nieuwe koolborstels orgineel Vetus is vrij duur.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 15:14
door broekie
Bedankt voor deze info.
Ik had dit ook zelf al als conclusie getrokken. Maar toch, fijn om het bevestigd te krijgen.

Kan het kwaad? Ik bedoel dat dit grafiet op den duur de motor zo bevuild dat er kortsluiting kan ontstaan.
Moet je het beter regelmatig schoonmaken?

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2017, 21:35
door Wolf1
De ontwikkeling van de hoeveelheid koolstof is recht evenredig met het gebruik, en is dus versleten borstel !
Is de frequentie en de tijd van het gebruik wel echt noodzakelijk ?
Heb zelf ook een behoorlijke boegschroef, maar gebruik hem sporadisch, de wind staat verkeerd en m’n matroos gooit mis, leuk zo’n ding !
Zie ze om me heen die varen nog met snelheid en ik hoor al een hoop zinloos geratel.
Denk ook dat het geen gezonde stof is en zeker niet voor moderne laders en omvormers (geschakelde voedingen)
Gr. Wolf1

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2017, 06:28
door broekie
Ik gebruik hem zeer selectief, maar af en toen heb ik hem met mijn lengte wel nodig. Of liever, is het makkelijk.
Ik anticipeer bij het stilliggen voor een brug door de roerstand zo te kiezen dat ik met de hoofdschroef tijdig corrigeer.
Ik moet draaien in de haven en geef dan stoten.
De visite die graag sturen/varen vinden hem wel leuk en dan moet ik af en toe ingrijpen.
Dus hij zit er niet voor niets.

Ik ga de geperforeerde kap eraf halen en eens kijken hoe het eronder uitziet.

In de ruimte staan verder geen apparaten en ik ga een tussenvloertje maken waar de boegschroef onder zit.
Dan blijft de schoon te maken ruimte beperkt en geen spullen die vuil worden.

Overgaan op hydrauliek? Volgende boot :D

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 18:27
door varg
A: is het een idee om wasemkap filtermateriaal om de motor te wikkelen en zo het stof af te vangen? De luchtdoorlaat van dat materiaal is voldoende.
B: "ik gebruik hem met stoten": Juist als de motor moet aanlopen is de stroomsterkte tot 10 keer zo groot. Ik kan me voorstellen dat er een relatie is tussen de stroomsterkte en de slijtage van de koolborstels. Probeer minder vaak maar wat langer achter elkaar de bs te bedienen is mijn advies.
C: Ik heb een Rheinstrom bs en kan met de beste wil van de wereld geen koolstof-stof vinden op en rond de motor. Wat dat betreft heb ik geen hoge pet op van het vetus product als relatief geringe gebruikstijd al tot forse koolborstel slijtage leidt.
Groet
Arnold

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 19:09
door broekie
Ik ben het met je eens Arnold op 2 punten..
Alleen scherm ik de motor niet af omdat dan alle koolstof in de motor blijft en de boel ernstig zal vervuilen.
De stoten doe ik om de hoge stoom niet te lang door de kabels te laten gaan zodat ze niet heet worden. Maar dat geeft weer een ander nadeel.
De mate van vervuiling is eigenlijk niet acceptabel. Zwarte bende rondom de motor na drie vaarseizoenen totaal ruim 500 hoofdmotor uren.
De boegschroef wordt wel behoorlijk gebruikt, maar waar praten we over! Na 15 jaar zou ik het acceptabel vinden, nu niet.
Bij mij was alles goed schoon te maken, kaarten in plastic en het hout goed in de verf.
Maar als je matrassen het vuil pakken, kun je ze denk ik weggooien.
Onze matrassen liggen op de geverfde platen.
Hij blijft gewoon zitten de Vetus, maar moet hem af gaan schermen in een eigen ruimte waar het vuil geen kwaad kan.

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2017, 19:21
door De Waalschokker
broekie schreef:De visite die graag sturen/varen vinden hem wel leuk en dan moet ik af en toe ingrijpen.
Dus hij zit er niet voor niets.


Bij mij zou er geen mens aan het stuur komen te staan als het gebruik van een boegschroef nodig is, want dat gebruik je mi enkel bij manouevres en ik denk dan hoeft er geen ander aan dat stuur te draaien.
Op recht vaarwater, no problem, ik heb ook al eens iemand laten sturen maar no way als het anders is dan recht.
Zal het nog maar eens herhalen ieder zijn ding ;)