Koolborstels Vetus boegschroef

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Arthur » 12 Okt 2017, 13:42

21 maart 2016 stond nog een topic over hydraulisch versus elektrisch, gestart door jou, maakt alles duidelijk al zou ik persoonlijk voor een hydraulisch systeem gaan.
Old Truckers Never Die
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 15:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Beemer » 12 Okt 2017, 13:59

broekie schreef:Hallo Cees,
Je kijkt bij het verkeerde rijtje.
Stroom 320 A en traag zekeren op 200A.

Oeps foutje, ik keek inderdaad per abuis naar het 3e rijtje (BOW12524C).
Uitgaande van 200 A uit het 2e rijtje (BOW9524C) dan kom ik bij 5 meter kabel (via een rekenprogramma) uit op zo'n 50 mm2 kabel.
Maar ik blijf twijfels houden bij de door VETUS genoemde aanbeveling van "50 mm2 van 0 tot 21 totaal lengte kabel" :roll: :roll: .

Vreemd overigens dat VETUS zowel voor de BOW9524c als de BOW12424C een gelijk vermogen opgeeft: 5,7 kW (8 pk), maar voor beide motoren wel weer geheel verschillende stroomsterktes: 320 versus 450 A. :?: :?:
Beemer
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 21:07
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor stellamaris » 12 Okt 2017, 21:32

Met belangstelling de discussie gevolgd Heb zelf de hier genoemde Vetus BOW9524.
Zat al in het schip toen ik het kocht in 2001
Een paarjaar geleden de driebladsschroef vervangen voor een 6blads
Pas toen kwam ik er achter dat ik een 25centimetr schroef met dito buis had
De vetus catalogus laat dan zien dat het elektrischvermogen van de zwaardere types allemaal hetzelfde is
De stuwdruk neemt door de grotere schroef logischerwijs ook fors toe
Het is een beer van een boegschroef die ik logischerwijs maar heel kort hoef te gebruiken.
Maar ook een, die altijd sterk genoeg is ook bij extreme omstandigheden.
Daar is hij niet voor gemaakt maar het is wel prettig.
Hans
stellamaris
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 10:08
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Wolf1 » 12 Okt 2017, 21:35

Arthur schreef:Even een vraag van iemand die geen boegschroef nodig heeft, wat is er mis met een hydraulische boegschroef.

De prijs en waar haal je het aandrijf vermogen vandaan ?
Veel voortstuwingsmotoren hebben stationair bijna niets over !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:24
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 13 Okt 2017, 05:16

@stellamaris. Heb jij ook die aanslag rond de motor?
Verder ben ik er ook tevreden over, kracht genoeg voor ons.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 15 Okt 2017, 00:13

Je moet gewoon (zoals Wolf al eerder aangaf) de overgebleven spanning bij een belaste boegschroef eens opmeten.

Fabrikanten geven kabeldiktes en zekeringwaardes op waar ik mij niet mee bezig wil houden want dan gaat er van alles fout.

Bij een toenemende kabelweerstand eet de kabel spanning op en blijft er toenemend minder spanning over bij de boegschroef.
Het toerental zakt dan en de tegen EMK neemt af waardoor de stroom oploopt.
De belasting van de schroef neemt bij lagere toeren weer af.

Ofwel veel te weinig gegevens om dit specifiek uit te kunnen rekenen maar ga er vanuit dat stof van koolborstels slijtage betekent.
Als dat binnen korte tijd opvalt is er iets loos, ofwel is de hele boel uit balans.

Tevens zal de boegschroef veel minder presteren dan je er van zou kunnen verwachten als het hele systeem klopt.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 16 Okt 2017, 06:42

Ik ga komend weekend de spanning meten bij draaiende boegschroef.
Kan ook ergens een overgangs weerstand zitten.
Bekabeling lijkt mij in orde.
Maar goed, meten is weten.
Daarna verder nadenken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor broekie » 25 Okt 2017, 17:27

Vandaag gemeten.
Accu monitor op 100% bij 25,6 V
Bij draaiende boegschroef meet ik 20,5 V. op de boegschroef aansluitingen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1269
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Okt 2017, 19:34

Dat is dus 20% verlies.
Daarom heb ik een accu direct bij de boegschroef staan.
Med venlig hilsen,
Wiebren


My boat is a Doerak, the worst there is.
But it is still my boat.
:D :D
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1044
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: de Brake

Re: Koolborstels Vetus boegschroef

Berichtdoor Marie Christina » 25 Okt 2017, 19:50

broekie schreef:Vandaag gemeten.
Accu monitor op 100% bij 25,6 V
Bij draaiende boegschroef meet ik 20,5 V. op de boegschroef aansluitingen.

Ach ja.
Als ie draait draait ie.
Toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 1574
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten