Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 17:58

@sambeek
Leg je stelling maar eens uit aan je verzekeringsmaatschappij als je wilt claimen.....

De verzekering stelt geen CE norm als eis en zal derhalve alleen kijken naar redelijke deugdelijkheid en daarom hoeft mijn stelling in voorkomende gevallen echt niet uitgelegd te worden. Daarnaast zegt mijn stelling overigens niets over de kwaliteit van een en ander in mijn eigen boot :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor broekie » 06 Okt 2017, 18:13

Op een boot moet je dingen zoals elektrische verbindingen zeker gewoon zo degelijk mogelijk maken.
De omgeving is meestal vochtig en lange stilstand zorgen dat corrosie rustig 24/7 zijn gang kan gaan.

Zelf ben ik geen elektro man, maar ik heb alles zoveel mogelijk omwikkeld met vulkaniserende rubber tape.
Zeker aan dek, de marifoon aansluitingen, navigatie connectoren en noem maar op.
Ook bescherm ik graag met krimpkous waar mogelijk, Bilgepomp aansluitingenn enz. in de machine kamer.
Wurth anti corrosie spray is mijn vriend. Pas weer een rondje gemaakt om de aansluitingen van bv de boegschroef weer even schoon te maken en in te spuiten.
Even aandacht en tijd investeren voorkomt reparaties en onnodige storing en kosten.

VOCHT en TIJD is CORROSIE en zorgen dat de watersport bedrijven in het voorjaar weer volop werk hebben.
Maar niet van deze jongen. :D

Dus niet ouwewijven over een draadje meer of minder, daar zitten de kosten niet. Wel de kwaliteit en levensduur van je werk.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 06 Okt 2017, 18:58

aadbloem schreef:

VTMB-geleider beperkt zich normtechnisch gezien voornamelijk tot het gebruik als (verleng)snoer. Het is niet toegelaten deze te gebruiken in een vaste installaties. Daarnaast is deze kabel niet halogeen-vrij en dat is een eerste vereiste in CE waardige scheepsinstallaties. Hiermee kan dit gebruik ook de kwalificatie knutselen met kabels krijgen :D

In geval van brand is er risico op giftige gassen.


CE norm is voor mij van nul en generlei waarde omdat mijn schip niet meer van de jongste is, dat is het voordeel van een "oudje" hebben. :lol:
Er is geen wet die mij verbied om VTMB aan boord te leggen en integendeel de discussie over het gebruik van vaste kern of gevlochten draad is nog niet over in de instalaties aan boord.
Iedereen weet dat gevlochten draad vele malen sterker is dan een vaste kern (bestaan trouwens formules voor) en ik speel liever op veilig op mijn schip en dat betekend gevlochten kern.
Dat is dus het enige dat ik van afwijk van wat mag én moet in huishoudelijk instalaties (aan boord) volgens het AREI.

aadbloem schreef:Hiermee kan dit gebruik ook de kwalificatie knutselen met kabels krijgen :D


Als de kabelkeuze waar zelfs profs niet uit zijn voor u knutselen betekend... wel dat pretje gun ik u
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 20:05

Als de kabelkeuze waar zelfs profs niet uit zijn......

Integendeel, profs zijn er helemaal uit hoor, er is uitstekende scheepskabel verkrijgbaar. Halogeenvrije isolatie en uiteraard gevlochten kernen per ader.
Kijk eens rond bij https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Kabel/In ... geNumber=0
en dit is maar een voorbeeld.
Uiteraard staat het u vrij om van de norm af te wijken. Ik heb dat eerder gesteld maar dat is niet iedereen met ons eens.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Nerissa » 06 Okt 2017, 23:12

Zo...binnen 24 uur 3 pagina's met " tips en meningen"

Gelezen....motorblok en dynamo, gaan via scheepshuid...
O.k. Niks mis mee, maar.....je moet er voor zorgen dat je dynamo 100% geaard is, evt aan je motorblok, of via een draad naar je scheepshuid. Waar liefst ook nog een dikke aarddraad vanaf komt naar minstrip of scheepshuid , mag ook beide, hoe betere aarding hoe beter.
Bij een juiste instalatie ligt de min van je accu naar je minstrip, maar ook naar je scheepshuid.
Waarom beide?????, hoe betere de aarde, hoe veiliger en storingsvrijer je instalatie.

Als je het onzin vind, of een kabeltje te duur, moet je het natuurlijk niet doen, ieder zijn keus.

We hebben ce normen, de nen, en evt nog wat andere partijen, die echt wel weten waar ze het over hebben. En iedereen mag daar het zijne van denken, en doen wat hij wil want het zijn geen wetten.

maar de antwoord op de gestelde vraag is nog steeds, 2 aderig.
En natuurlijk moet die 2 aderige kabel dik genoeg zijn, deugdelijk van kwaliteit, en zo goed en netjes mogelijk aangelegd worden.
Het mag anders....het is geen wet......

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2017, 23:18

Snap de beweegredenen van sommigen van jullie niet, om van normen af te wijken, natuurlijk het is jouw schip en je mag helemaal zelf weten hoe je het allemaal doet en maakt.
Maar het is jou veiligheid, jou plezier als het allemaal naar behoren functioneert en jou kapitaal vernietiging als je er ooit nog eens van af moet !
Kijk nu eens om je heen, een enorm aanbod en lage prijzen en vaak klanten die er ook niets vanaf weten, wat dacht je, wat het eerste verkocht wordt ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 07 Okt 2017, 01:16

Wolf1 schreef:Snap de beweegredenen van sommigen van jullie niet, om van normen af te wijken, natuurlijk het is jouw schip en je mag helemaal zelf weten hoe je het allemaal doet en maakt.
Maar het is jou veiligheid, jou plezier als het allemaal naar behoren functioneert en jou kapitaal vernietiging als je er ooit nog eens van af moet !
Kijk nu eens om je heen, een enorm aanbod en lage prijzen en vaak klanten die er ook niets vanaf weten, wat dacht je, wat het eerste verkocht wordt ?
Gr. Wolf1


Voor wat mij betreft ik wijk enkel af van kabelkeuze that's all, verder is de AC gelegd in die zin dat "mijn elektricien"(*) waar ik mijn gerief koop, toch in zijn nopjes is dat het gedaan is volgen de regels van de kunst.
(*) de brave man heeft meer als veertig jaar ervaring in leggen van huishoudelijke én industriële instalaties, dus als er hier éne aadbloem zich vrolijk zit te maken dat ik knutsel... who cares. :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor kajoe » 07 Okt 2017, 11:33

toen wij indertijd 2 passagiers scheepjes op bouwden moest van de inspectie alle kabels zowel 24 volt als 220 met een soepele kern zijn ,tja op zoek en wij kwamen in contact met enkele monteurs die bedrading aanlegden in zee schepen ,deze gaven ons de raad om eens bij de afvoerbakken van hun bedrijf te kijken ,dat gedaan en wij hebben toen met hun hulp voldoende van alles kunnen bemachtigen ,en dat voor een fooitje aan hun
alle 220 waren 3 of meer aderig alle 24 2 aders en daarbij ook nog een berg gewone 1 aderige installatie draad in verschillende kleuren ,
daarbij wou een van de monteurs de zaak wel instaleren voor ons in zijn vrije tijd al met al een win win situatie en door hem alles onder de norm van de scheepvaart inspectie.
hi heeft 2 jaar later nog eens alles na gedraaid en gecontroleerd ,en tot op heden werkt het nog .
eerlijk gezegd hadden wij het zelf niet geklaard ,24 volt ging nog maar de rest?????
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor broekerhaven » 07 Okt 2017, 14:55

Waar hebben we het nou over mensen......
ik snap dat het forum uit z'n voegen barst van de kennis en dat dat graag gedeeld en tegen elkaar op geboden word , maar het gaat hier om een simpel lampje geen complete Instalatie met gescheiden voltages en dergelijke .

Er varen genoeg vletjes rond met een accu waar de lamp op aangesloten zit met klemmetjes...
Dat de topic starter dit knap wil aansluiten is alleen maar beter, maar moeten we dan beginnen over NEN normen en installatie voorwaarden en of je er wel een CE certificaat op krijgt of je wel of niet je schip kan verkopen .... kom op zeg.

Ik wil hier niemand mee aanvallen of afzeiken maar IK vind het een beetje overdreven worden....

Mvrg Rob
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Arthur » 07 Okt 2017, 15:38

Jan Marten de topic starter hoeft alleen maar een klein lampje op een klein mastje op een klein vletje te bevestigen wat makkelijk met een ledje met batterij gaat, eenvoudig, goedkoop en makkelijk afneembaar.
Net wat @Rob schrijft, hier komen installatie's voorbij waar hij van gaat duizelen.
Grz Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten