Pagina 1 van 5

Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 15:31
door janmarten@iq0.nl
Ik wil een rondomschijnend licht aansluiten op mijn stalen vletje van 6 meter. Het lichtje zal op een paal op de achterplecht bevestigd worden. Nu vraag ik mij af wat de gebruikelijke manier is om dit te doen:

(1) doe je dit met twee aparte draden die van de accu naar de lamp gaan?

OF

(2) kun je dit ook doen met een aparte draad die naar de lamp gaat waarbij je de andere pool via de stalen scheepshuid laat lopen?

Allebei lijkt me mogelijk maar ik vraag me af of een van beide manieren duidelijk beter is.

Daarnaast heb ik nog een vraag: het mastje zal verwijderbaar zijn. D.w.z. als het licht niet nodig is, wordt de mast en het erop bevestigde lampje opgeborgen. Kan iemand mij naar een soort standaard klik-verbinding doorverwijzen, zodat ik niet hoef te rommelen met stekkertje e.d. maar de mast gewoon ergens inklik en er meteen verbinding is.

Dank,

Jan Marten

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 15:58
door Arthur
Is het niet makkelijker voor jou om een lampje met ledje op batterij erop te hangen, zo vaak heb je het lampje toch niet nodig, of vaar je veel in de schemering of in het donker.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 17:58
door broekerhaven
Zijn complete setjes voor, toplicht en sokkel in een.

sneller, makkelijker aansluiten , veeel mooier dan zelf knutselen met losse delen , minder storings gevoelig.

Denk daar eens over na...

en wat de massa betreft, die kan via de huid.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2017, 22:01
door Roelof
Massa via de scheepshuid kan maar heb wel eens gehoord dat dit in bepaalde gevallen elektrolyse op de huid in de hand kan werken.
Zal dit morgen eens navragen.
Van de andere kant; waarom niet alles met een plus én min draad uitvoeren?
Mbt het aanleggen zie ik geen verschil in het leggen van een enkele of een dubbele draad.

Groet,
Roelof

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 03:13
door Nerissa
2draads aansluiten is het beste.
De stroom kiest de weg van de minste weerstand, je kabel dus.
Hiermee kan je diverse ongewenste bijkomstigheden voorkomen, zoals zwerfstromen, en slechte contacten.

Groet

Frans 8-)

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 07:22
door peter jansen
Ik zou ook nooit er voor kiezen om mijn stroomvoorziening te laten lopen via de scheepshuid. Daar hebben ze kabels voor uitgevonden.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 07:27
door Georges
2 draads kabel gebruiken, stroom via de metalen romp leiden is niet meer gebruikelijk dat was vroeger toen men nog niets wist van elektrolyse en zwerfstromen heel gewoon, ondertussen zijn we slimmer hoop ik dan...
Maar in dit geval is de suggestie van een eenvoudig ledlampje dat onafhankelijk van de stroom werkt de betere tip, want je gebruikt het zelden vermoed ik, en het is bedrijfszeker zonder veel poespas.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 08:43
door quichot
De meeste installaties zijn niet massavrij. De minpolen van startmotor en dynamo zijn doorgaans gekoppeld aan het motorblok. Leuk, die rubberen motorsteunen, maar via koeling, schroefas en uitlaat ligt het blok meestal toch gewoon aan de massa. Dus wervelstromen zijn nooit helemaal te voorkomen. Dat enkele LED-je zal weinig uitmaken.

Maar los daarvan is het best slim om dat LED-je te voeden met een batterijtje. Ben je van het hele probleem met kabelkoppelingetjes af. Twee jaar geleden kocht ik mijn fiets waarvan de koplamp en achterlicht door een AA-tje worden gevoed. Ik fiets veel 's avonds in het donker, want het is in de stad mijn enige vervoersmiddel. Ik heb nog steeds de eerste batterijtjes.

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 09:16
door kajoe
het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
de rotzooi van vroeger werd je echt niet blij van ,vele schippers knoopte ,of drukten de min maar op het scheeps ijzer als ze er niet meer uit konden komen bij het aanleggen van de stroom ,tja was natuurlijk het eenvoudig met 12 of 24 volt
door de kerosie die ontstond viel dan soms de vonkjes weg en was het een heel gezoek waar de oorzaak zat (ergens achter het hout )
later probeerde sommigen het ook met 220 volt met de ellende tot gevolg ,de ouderen snapten het niet wand ze deden het vroeger ook ,maar ja toen was er nog geen 220 voorhanden .
soms hoor je nog van dit soort verhaaltjes .
gelukkig werd daar een einde aangemaakt door de voorschriften van het binnenvaart besluit indertijd door de scheepvaart inspectie en moest alles via kabeltjes gaan .

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2017, 11:06
door aadbloem
het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
Ach, er er wordt zoveel gezegd maar een "zwerfstroom" is er toch altijd omdat, zoals eerder gezegd, de dynamo en de startmotor geaard zijn op het chassis. En dat zijn juist de grootste en zwaarste zwerfstromen die mee kunnen werken aan corrosie. Geldt ook met name voor boeg- en hekschroeven die via de scheepshuid werken. Dat laatste zie je overigens wel steeds minder. Een koppeling via scheepshuid-massa voor led-verlichting tbv navigatie zal weinig of geen corrosie veroorzaken. Dus doe dat gerust.
Er zijn geen scheepvaart-inspectie voorschriften die dat belemmeren of blokkeren. HISWA heeft wel aanbevelingen voor jachtbouw maar daar hoef je je niet aan te houden.
Het eerder genoemde
Stroom kiest de makkelijkste weg...
sluit niet uit dat er stroom loopt via de scheepshuid, stroom kiest gewoon beide wegen voor componenten die op massa verbonden zijn aan de scheepshuid alleen zal er minder stroom lopen via de scheepshuid. Wil je dat echt uitsluiten koop dan een polyester boot :D

Nogmaals, een paar ledjes via de scheepshuid is geen probleem.