Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor kajoe » 06 Okt 2017, 11:50

tja als je het echt goed vast zet ,maar ik bedoelde dat indertijd het draadje gewoon even tussen het ijzer en de betimmering gedrukt werd of om een schroef of boutje gedraaid werd ,dus niet hecht vast .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 11:55

kajoe schreef:tja als je het echt goed vast zet ,maar ik bedoelde dat indertijd het draadje gewoon even tussen het ijzer en de betimmering gedrukt werd of om een schroef of boutje gedraaid werd ,dus niet hecht vast .
Geheel mee eens want dat werd maar al te vaak gedaan :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Sambeek » 06 Okt 2017, 13:47

kajoe schreef:het is beter alles via draadjes te laten lopen tenminste dat zeggen scheeps installateurs.
de rotzooi van vroeger werd je echt niet blij van ,vele schippers knoopte ,of drukten de min maar op het scheeps ijzer als ze er niet meer uit konden komen bij het aanleggen van de stroom ,tja was natuurlijk het eenvoudig met 12 of 24 volt
door de kerosie die ontstond viel dan soms de vonkjes weg en was het een heel gezoek waar de oorzaak zat (ergens achter het hout )
later probeerde sommigen het ook met 220 volt met de ellende tot gevolg ,de ouderen snapten het niet wand ze deden het vroeger ook ,maar ja toen was er nog geen 220 voorhanden .
soms hoor je nog van dit soort verhaaltjes .
gelukkig werd daar een einde aangemaakt door de voorschriften van het binnenvaart besluit indertijd door de scheepvaart inspectie en moest alles via kabeltjes gaan .


O? Dat kan nooit lang geduurd hebben. Betreft klemmen van draadjes tussen schotten of wat dan ook, het begin van een fik. Hoe stom kun je zijn. :|
Dat aan prutsen van elektra 12, 24 of 240V is geen verleden tijd hoor. (dat lees ik hier nl. nog steeds)
Afgezien van de zwerfstromen nu wel of niet schade toebrengen, een draad van de plus naar....., een draad retour naar de massa van de accu. Hoe moeilijk wil je het maken? ;)
Ledjes met een batterij, goed idee. :idea: Hoef je helemaal geen draadjes meer te leggen. (kan er ook niets gaan vonken.) :P
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2017, 14:51

Hadden we niet een CE norm die volgens mij nog steeds verwijst naar ISO 10133 en zegt die niet:

"4.1 The system type shall be either a fully insulated two-wire d.c. system or a two-wire d.c. system with a
negative ground. The hull shall not be used as a current-carrying conductor. Engine-mounted wiring systems may
use the engine block as the grounded conductor."

Of is dat allemaal verledentijd ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 14:57

Wolf1 schreef:Hadden we niet een CE norm die volgens mij nog steeds verwijst naar ISO 10133 en zegt die niet:

"4.1 The system type shall be either a fully insulated two-wire d.c. system or a two-wire d.c. system with a
negative ground. The hull shall not be used as a current-carrying conductor. Engine-mounted wiring systems may
use the engine block as the grounded conductor."

Of is dat allemaal verledentijd ?
Gr. Wolf1

Precies, een norm!! en dat is geen wettelijke verplichting. HISWA hanteert deze normen voor zijn aangesloten jachtbouwers maar de zelfbouwer die een ledje wil laten branden is niet verplicht om zich daar aan te houden. Voorlopig eisen verzekeringen ook nog geen plicht om te voldoen aan CE normering. Meer dan driekwart van het recreatieschepen bestand zou dan niet meer verzekerd kunnen worden....
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor peter jansen » 06 Okt 2017, 15:56

@aadbloem:

Ik vind het niet verstandig om zulke opmerkingen hier te maken! Tussen de forumbezoekers zitten minder technisch onderlegde mensen welke op zoek zijn naar de juiste werkwijze. Om te stellen dat wij/zij als hobbyist ons niet aan de norm te hoeven houden sla je de plank mijn inziens volledig mis!

Leg je stelling maar eens uit aan je verzekeringsmaatschappij als je wilt claimen.....
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Sambeek » 06 Okt 2017, 16:09

aadbloem schreef:Precies, een norm!! en dat is geen wettelijke verplichting. HISWA hanteert deze normen voor zijn aangesloten jachtbouwers maar de zelfbouwer die een ledje wil laten branden is niet verplicht om zich daar aan te houden. Voorlopig eisen verzekeringen ook nog geen plicht om te voldoen aan CE normering. Meer dan driekwart van het recreatieschepen bestand zou dan niet meer verzekerd kunnen worden....


Pas maar op dat je geen slapende honden wakker maakt.
Maar ja, waarom zou je het op een juiste manier doen, een tweede draadje (afgezien van ledje met batterij natuurlijk) , als het alleen maar een norm is en geen verplichting.
Vind het te idioot voor woorden. Wel één draadje kunnen trekken en geen twee draadjes ? :cry:
Stel je boot fikt af door kortsluiting wegens lamlendige bedrading, (ben je niet de eerste denk ik zo) zal je verzekering dat dekken?
Ga je je dan in allerlei bochten wringen om dan toch je centen te beuren? (o, ben geen verzekerings agent, maar kom wel eens wat tegen, dat ik denk, gloeiende........ )
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Sambeek » 06 Okt 2017, 16:12

peter jansen schreef:@aadbloem:

Ik vind het niet verstandig om zulke opmerkingen hier te maken! Tussen de forumbezoekers zitten minder technisch onderlegde mensen welke op zoek zijn naar de juiste werkwijze. Om te stellen dat wij/zij als hobbyist ons niet aan de norm te hoeven houden sla je de plank mijn inziens volledig mis!

Leg je stelling maar eens uit aan je verzekeringsmaatschappij als je wilt claimen.....


Helemaal mee eens, je was me net voor.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 06 Okt 2017, 16:40

Afbeelding

Deze foto is tekenend voor de onkunde van velen die maar knutselen (de voorkeur voor knutselen, heb er al eerder naar verwezen in het topic over boordverlichting) en foefelen met stroomdraden.
Dit heb ik gevonden toen ik de betimmering in het stuurhuis sloopte, los van dat dit ronduit gevaarlijk is zie ik krammen en nieten, troep dat ik nooit gebruik in wat voor situatie.
Wat ik ook vond was bedrading met wat plakband aan elkaar gekleefd en hopla door stalen schotten zonder enige bescherming...
Ik denk als ... indien er een norm door verzekeraars (begeleid met inspectie) zou zijn er heel veel opnieuw zouden mogen beginnen.
Inpikkend op eerdere reacties, wat DC betreft leg ik dubbele bedrading niks nada draadje aan de romp.
Voor AC doe ik het volgens het AREI (Belgische) reglementering voor elek instalaties, wijk enkel af met het soort draad ik gebruik VTMB ipv volle kern.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 06 Okt 2017, 17:43

De Waalschokker schreef:Deze foto is tekenend voor de onkunde van velen die maar knutselen (de voorkeur voor knutselen, heb er al eerder naar verwezen in het topic over boordverlichting) en foefelen met stroomdraden. Voor AC doe ik het volgens het AREI (Belgische) reglementering voor elek instalaties, wijk enkel af met het soort draad ik gebruik VTMB ipv volle kern.

VTMB-geleider beperkt zich normtechnisch gezien voornamelijk tot het gebruik als (verleng)snoer. Het is niet toegelaten deze te gebruiken in een vaste installaties. Daarnaast is deze kabel niet halogeen-vrij en dat is een eerste vereiste in CE waardige scheepsinstallaties. Hiermee kan dit gebruik ook de kwalificatie knutselen met kabels krijgen :D

In geval van brand is er risico op giftige gassen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten