Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Okt 2017, 14:02

aadbloem schreef:Precies, een norm!! en dat is geen wettelijke verplichting. HISWA hanteert deze normen voor zijn aangesloten jachtbouwers maar de zelfbouwer die een ledje wil laten branden is niet verplicht om zich daar aan te houden. Voorlopig eisen verzekeringen ook nog geen plicht om te voldoen aan CE normering. Meer dan driekwart van het recreatieschepen bestand zou dan niet meer verzekerd kunnen worden....

En omdat het geen wettelijke verplichting is, leggen we hem gewoon naast ons neer....... :twisted:

Regels en normen: Goed bedoelde richtlijnen ..... voor anderen.....

En over 10 jaar klagen dat we ons schip niet meer casco verzekerd of verkocht krijgen.

Dream on zeg ik dan altijd maar
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 09 Okt 2017, 14:14

En over 10 jaar klagen dat we ons schip niet meer casco verzekerd of verkocht krijgen.

Totale onzin, u bent stuurman en staat aan wal zeker?
Niet meer verzekerd? Nee hoor verzekeraars zijn niet gek. Vragen bij afwezigheid van CE keur misschien een wat hogere premie.
Niet meer verkocht? Nee hoor, misschien alleen een wat lagere prijs.
Dat laatste is natuurlijk wel in uw nadeel, uw schip is 200% in orde en CE gekeurd en in orde gehouden en daardoor wellicht veel te hoog geprijsd.
Misschien uw schip daarom over 15 jaar onverkoopbaar???
:lol:

Jammer dat er hier zoveel wordt gestreden om het gelijk en liefst het gelijk zo diep mogelijk door den strot geduwd.
Hou het gezellig op zo'n forum, adviseer naar beste weten maar maak je toch niet zo druk......
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Roelof » 09 Okt 2017, 14:47

:idea: :idea: :idea:
Ik blijf erbij dat het de vraagsteller om zoiets ging, eventueel met 1 of 2 draadjes en al dan niet met de massa via de huid :mrgreen:

Afbeelding
Navilight LED wit Railblaza <7mtr
Railblaza meets Navisafe. De unieke LED navigatie verlichting van Navisafe is niet uitgevoerd met de kenmerkende magneet maar met een mannelijke StarPort adapter.
Navisafe 360°: zichtbaarheid 2NM, USGC approved, 15-18 constant licht tot 85 uur knipperend, volledig waterdicht en drijvend. Werkt perfect met de Railblaza Telepole 1000


Misschien kan het op verzoek ook afgeleverd worden in een blauw doosje, zeker is wel dat het opgeslagen kan worden onder het aanrecht :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Arthur » 09 Okt 2017, 15:36

Roelof schreef::idea: :idea: :idea:
Ik blijf erbij dat het de vraagsteller om zoiets ging, eventueel met 1 of 2 draadjes en al dan niet met de massa via de huid :mrgreen:

Afbeelding
Navilight LED wit Railblaza <7mtr
Railblaza meets Navisafe. De unieke LED navigatie verlichting van Navisafe is niet uitgevoerd met de kenmerkende magneet maar met een mannelijke StarPort adapter.
Navisafe 360°: zichtbaarheid 2NM, USGC approved, 15-18 constant licht tot 85 uur knipperend, volledig waterdicht en drijvend. Werkt perfect met de Railblaza Telepole 1000


Misschien kan het op verzoek ook afgeleverd worden in een blauw doosje, zeker is wel dat het opgeslagen kan worden onder het aanrecht :mrgreen:

Groet,
Roelof

Dit vinden onze techneuten te simpel, daar kunnen ze geen 5 A viertjes mee vol leuteren. :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 09 Okt 2017, 15:46

aadbloem schreef:
Precies, een norm!! en dat is geen wettelijke verplichting. HISWA hanteert deze normen voor zijn aangesloten jachtbouwers maar de zelfbouwer die een ledje wil laten branden is niet verplicht om zich daar aan te houden. Voorlopig eisen verzekeringen ook nog geen plicht om te voldoen aan CE normering. Meer dan driekwart van het recreatieschepen bestand zou dan niet meer verzekerd kunnen worden....


Vol of topic maar wat maakt het uit we kunnen altijd leren van toegevoegde informatie... :mrgreen:
Ik stel vast dat u graag de HISWA gebruikt als "norm" voor iets...
Ik heb eens gekeken op wikipedia (ik durf dat ook wel eens doen :lol: ) en wat lees ik...dat HISWA vehikel waar u zo graag mee schermt is niet meer als een vereniging van jachtenbouwers.
Zou ik ook kunnen uitpakken van "ja maar ik doe dit of dat volgens de norm van..." (en dan volgt één of andere Belgische vereniging van jachtenbouwers).
Nee, ik doe het volgens deze http://users.khbo.be/risack/teksten/ARE ... to,-13,842 (opgelet PDF) bijbel en daar kan de HISWA nog wat van leren :lol: :lol:
By the way, gebruik eens de zoekfunctie op het forum om te lezen wat Hans Van Vuuren denkt over HISWA en Hans is zeker een deskundige (meer als u en ik samen).
O ja als je pakweg bij EOC zou zeggen euh ik doe het volgens de norm van de HISWA zouden ze daar een goed lachen en that's it... :mrgreen:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor aadbloem » 09 Okt 2017, 16:27

dat HISWA vehikel waar u zo graag mee schermt is niet meer als een vereniging van jachtenbouwers

Uiteraard voor u ook, het gelijk geheel aan uw kant (voor uw boot) en natuurlijk fijn voor u deze enigszins verouderde bijbel te hebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit onjuist is. Ik pretendeer niet het gelijk aan mijn kant te hebben, ik heb zo hier en daar gewezen op discrepanties in regelgeving en wie welke normen hanteert en dat dat meestentijds geen wettelijk normen zijn voor de recreatievaart en dat voor aarde voor een simpel ledje best vanaf te wijken is. De beroepsvaart heeft te maken met regelgeving van de scheepvaartinspectie, alhoewel beroepschippers zonder personeel dit zo nu en dan ook aan hun laars lappen. Dit geldt niet voor de recreatievaart vandaar dat HISWA vereniging probeert hier enige lijn in te brengen. Daarnaast hebben we de CE normering maar ook dit is nog helemaal niet verplicht voor elk recreatief bootje.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 09 Okt 2017, 18:24

Roelof schreef: :idea: :idea: :idea:

Afbeelding

Misschien kan het op verzoek ook afgeleverd worden in een blauw doosje, zeker is wel dat het opgeslagen kan worden onder het aanrecht :mrgreen:

Groet,
Roelof


Deze glimlichten dingetjes zijn tevens bedoeld om bij niet gebruik in de vitrinekast te plaatsen voor als opa en oma (of schoonouders) op bezoek komen. ;)
Ze in een (zelfs blauw) doosje stoppen onder het aanrecht zou die geniale eenvoud teniet doen. :lol: :lol: :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Roelof » 09 Okt 2017, 21:22

De Waalschokker schreef:
Deze glimlichten dingetjes zijn tevens bedoeld om bij niet gebruik in de vitrinekast te plaatsen voor als opa en oma (of schoonouders) op bezoek komen. ;)
Ze in een (zelfs blauw) doosje stoppen onder het aanrecht zou die geniale eenvoud teniet doen. :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
zelfs blauw? of bedoel je: Delfts Blauw .....
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor De Waalschokker » 10 Okt 2017, 00:35

De Waalschokker schreef:
Deze glimlichten dingetjes zijn tevens bedoeld om bij niet gebruik in de vitrinekast te plaatsen voor als opa en oma (of schoonouders) op bezoek komen. ;)
Ze in een (zelfs blauw) doosje stoppen onder het aanrecht zou die geniale eenvoud teniet doen. :lol: :lol: :lol:



Roelof schreef:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
zelfs blauw? of bedoel je: Delfts Blauw .....


:lol: :lol: die is goed, in Belgie zeggen we dan touché Roelof ;)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Aarde gebruiken bij aansluiten verlichting?

Berichtdoor Bobbob » 24 Okt 2017, 11:02

Er is ook nog zoiets als bewegende/beweegbare toestellen die steeds met meeraderige(soepele) kabels worden aangesloten , geheel volgens de "norm".
Vb: wasmachiene,droogkast,centrale verwarming enz.........Als je nu je boot als een bewegend/beweegbaar toestel aan ziet dan zou ik zeggen : soepele kabel gebruiken voor Boot<>wal . wat dan ook voor 99% gebeurt.
Maar dat was niet de vraag.
Inwendig is een bewegend/beweegbaar toestel steeds met soepele bedrading voorzien omdat een meeraderige kabel mechanisch sterker is en ook elektrisch wat meer kan hebben.
Op een boot heb je ,zoals bij een wasmachiene ,met draaiende onderdelen te maken , dus ook statische stromen en spookstromen , die zeker gevaarlijk kunnen zijn .Deze onderdelen moeten via vrijfcontakten of dergelijke aan de aarding liggen.
Radio-storingen kunnen hierdoor ook vermeden worden(VHF/HF).
Bij een degelijke twee-aderige installatie ga je een eventuele panne ook gemakkelijker terugvinden en ze zal zeldzamer zijn ook.
Wat mij betreft zou ik een stroomkring in een boot aanleggen zoals bij een moderne auto,nml alles twee aderig naar het schakel-/verdeelbord waardoor al je schakelaars in een droge plaats zitten,je hebt dan ook een mooi overzicht van de in-/uitgeschakelde toestellen. Eén hoofd-aarding op het zwaarste toestel van je boot,vb:je motor .Met hieraan de (-)van je batterij en ook de (-) van je verdeelbord.De (+) van je batterij is steeds Rood , de (-) is zwart of blauw of bij zelfbouw iets anders maar nooit rood.
Bij 12/24V gebruikt men oha schuivertjes of oogjes als draadeinde , geperste draadeinden hebben de voorkeur op gesoldeerde omdat bij verwarming de koperdraad van je kabel mechanisch verzwakt (réquit). Batterijvet gebruiken bij elke koppeling is ook aan te bevelen omdat dit corrosie voorkomt.
12/24V= mengen met 230V~ is uit den boze en levensgevaarlijk,NIET DOEN!

Correct me if I'm wrong!
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten