reijmerink schreef:at hans, heb nu 110 ah, is nooit leeg, maar ala wat meer ook geen probleem..Maar nog even over de natuurkunde..optima,s geven veel cca...dat is dunnere platen, spiralen , maakt niet uit...Deze zijn meer slijtagegevoelig, kunnen niet diep ontladen worden..alias een normale startaccu....dus victrons etc, sloom producerende, zijn duurzamer..gebruik gezien dan optima,s....right? grtn reijmerink
Je bent niet echt duidelijk..
Veel plaatoppervlak is belangrijk voor het leveren van veel (dus hoge) stroom.
In geval van de serviceaccu is dat niet belangrijk.
Die hoeft (in jouw situatie) normaal gesproken geen hoge stromen te leveren.
Dan is een Optima accu niet nodig en kan je volstaan met een goede AGM accu.
Deep-Cycle is een mooi verkoopverhaal.
Als je jezelf er even verder in hebt verdiept vertellen sommige AGM leveranciers je dat je de AGM accu mag uitputten (wat bij een conventionele accu catastrofaal is).
Dat verhaal klopt, echter zal de levensduur bij ontladingen van meer dan 50% toenemend afnemen.
Kortom: AGM + een battery monitor heeft mijn absolute voorkeur.
Als je dan voor Victron kiest heb je beiden bijna voor de prijs van een enkele Optima accu.
Probleem optimaal opgelost!
Zelf heb ik het ook zo en dat draait bijna 5 jaar zonder merkbaar verlies in accucapaciteit.
Bij > 50% ontlading wordt de lader ingeplugd en dat is naast het normale gebruik ca. 6x per jaar omdat er een alarm aan staat.