agm(absorbed glass matt) is toch agm?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor reijmerink » 18 Mrt 2012, 21:43

lui, ik overweeg mijn licht en start accu te vervangen...doen het goed, maar zijn nat...centurion extender. Ik ga de zee op (compromis 850) en wil niet met een kentering, of plat gaan, gelazer hebben met lekke accu,s. DUS denk ik aan ..bijvoorbeeld..
..geen reclame..Victron agm of Optima spiracell...de eerste kost..90ah 180 euri, de tweede kost 75 ah..299 euri....ik denk, natuurkundig gesproken agm is agm en of dat nou plat gemonteerd is of spiraal ....is qua laden herladen denk ik niet een verschil....nog enige vergeten ideeën, jelui zijds, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Mrt 2012, 22:03

Een goed en veilig plan!

Optima heeft een groter (gewikkeld) plaatoppervlak en is heel sterk in het leveren van veel stroom uit een kleine accu.
In principe is het ook een AGM accu, maar kwalitatief erg goed.

Zelf zou ik de middenweg bewandelen en kiezen voor een goed merk AGM + battery monitor.
90 Ah is in deze tijd heel erg weinig voor een serviceaccu.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor reijmerink » 18 Mrt 2012, 22:41

at hans, heb nu 110 ah, is nooit leeg, maar ala wat meer ook geen probleem..Maar nog even over de natuurkunde..optima,s geven veel cca...dat is dunnere platen, spiralen , maakt niet uit...Deze zijn meer slijtagegevoelig, kunnen niet diep ontladen worden..alias een normale startaccu....dus victrons etc, sloom producerende, zijn duurzamer..gebruik gezien dan optima,s....right? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor henkvd » 18 Mrt 2012, 23:20

Optima Yellow top's kunnen wel deepcycle aan, het nadeel van de Yellow top voor service accu is toch wel een beperkte capaciteit met een max van 75Ah.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 00:14

reijmerink schreef:at hans, heb nu 110 ah, is nooit leeg, maar ala wat meer ook geen probleem..Maar nog even over de natuurkunde..optima,s geven veel cca...dat is dunnere platen, spiralen , maakt niet uit...Deze zijn meer slijtagegevoelig, kunnen niet diep ontladen worden..alias een normale startaccu....dus victrons etc, sloom producerende, zijn duurzamer..gebruik gezien dan optima,s....right? grtn reijmerink


Je bent niet echt duidelijk..

Veel plaatoppervlak is belangrijk voor het leveren van veel (dus hoge) stroom.
In geval van de serviceaccu is dat niet belangrijk.
Die hoeft (in jouw situatie) normaal gesproken geen hoge stromen te leveren.
Dan is een Optima accu niet nodig en kan je volstaan met een goede AGM accu.

Deep-Cycle is een mooi verkoopverhaal.
Als je jezelf er even verder in hebt verdiept vertellen sommige AGM leveranciers je dat je de AGM accu mag uitputten (wat bij een conventionele accu catastrofaal is).
Dat verhaal klopt, echter zal de levensduur bij ontladingen van meer dan 50% toenemend afnemen.

Kortom: AGM + een battery monitor heeft mijn absolute voorkeur.
Als je dan voor Victron kiest heb je beiden bijna voor de prijs van een enkele Optima accu.
Probleem optimaal opgelost!

Zelf heb ik het ook zo en dat draait bijna 5 jaar zonder merkbaar verlies in accucapaciteit.
Bij > 50% ontlading wordt de lader ingeplugd en dat is naast het normale gebruik ca. 6x per jaar omdat er een alarm aan staat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor reijmerink » 20 Mrt 2012, 21:01

ok, begrepen, agm, batterymonitor,niet dieper ontladen dan 50%......thanks..frits reijmerink..opgelost
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor Wim Niessen » 20 Mrt 2012, 22:38

Beetje off topic.
Vandaag hoorde ik in een watersportzaak dat je bij gebruik van meerdere AGM accu's deze niet tegenelkaar aan moet zetten. Dit zou nodig zijn vanwege de warmteontwikkeling van deze accu's. Iemand die erbij stond en dit ook hoorde wist te vertellen van een situatie, waarbij de accu's strak tegen elkaar stonden. Hierdoor zou er een accu's ontploft zijn. Komt iemand dit bekend voor of is dit een "broodje aap verhaal".
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mrt 2012, 23:15

Wim Niessen schreef:Beetje off topic.
Vandaag hoorde ik in een watersportzaak dat je bij gebruik van meerdere AGM accu's deze niet tegenelkaar aan moet zetten. Dit zou nodig zijn vanwege de warmteontwikkeling van deze accu's. Iemand die erbij stond en dit ook hoorde wist te vertellen van een situatie, waarbij de accu's strak tegen elkaar stonden. Hierdoor zou er een accu's ontploft zijn. Komt iemand dit bekend voor of is dit een "broodje aap verhaal".


Wim,

"Deze" accu's ontwikkelen in vergelijking tot andere accu's niet meer warmte.
Accu's ontwikkelen zelf geen warmte, het is de hooguit de lader of een forse verbruiker die dat kan veroorzaken.

Als een combinatie van accu's met de lader en de afnemers niet in orde is (én niet of fout is beveiligd) kan er van alles mis gaan.
Je kan je schoonmoeder ook laten ontploffen als je haar naast je ex-schoonmoeders zet..
(heb ik van horen zeggen..)

Ik slaap al 5 jaar letterlijk bovenop mijn (4 naast elkaar geplaatste) AGM accu's met een lader van 80A.(e.e.a. staat onder ons bed)
Komend seizoen gaan we dat gewoon weer doen.

Concreet:
Een echte en forse lader heeft een temperatuursensor op de accuset zitten (daar hadden ze in die winkel nog niet van gehoord?).
Verder kan ik er nog erg lang over doorgaan maar dan loopt het forum over.

Als iets fout is aangelegd kan er van alles ontploffen, zelfs je schoonmoeder ;)
Zonder details: Broodje Aap..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor benE » 07 Apr 2012, 16:29

Het niet tegen elkaar mogen zetten van agm accu"s mag dan wel als een broodje aap verhaal worden afgedaan,maar wij zijn door het snel kapot gaan van veel tegen elkaar geplaatste agm accu"s overgestapt op gel accu"s en hebben geen problemen meer.Dit hebben wij niet zelf verzonnen,maar is ontstaan na een onderzoek van de bouwer en mastervolt,dus zo onzinnig is het niet.Mastervolt heeft zelfs een coulange toegepast op de boten waar het om ging.We praten over ongeveer tien accu"s per boot,dus een behoorlijke kostenpost.Het ging om een serie linssen motorjachten die wij in onderhoud hebben.Agm accu"s kunnen er niet tegen als ze tegen elkaar staan.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2012, 22:23

benE schreef:Het niet tegen elkaar mogen zetten van agm accu"s mag dan wel als een broodje aap verhaal worden afgedaan,maar wij zijn door het snel kapot gaan van veel tegen elkaar geplaatste agm accu"s overgestapt op gel accu"s en hebben geen problemen meer.Dit hebben wij niet zelf verzonnen,maar is ontstaan na een onderzoek van de bouwer en mastervolt,dus zo onzinnig is het niet.Mastervolt heeft zelfs een coulange toegepast op de boten waar het om ging.We praten over ongeveer tien accu"s per boot,dus een behoorlijke kostenpost.Het ging om een serie linssen motorjachten die wij in onderhoud hebben.Agm accu"s kunnen er niet tegen als ze tegen elkaar staan.


Ik ken het toegepaste systeem en de details niet van deze Linssen boten en kan dan ook niet meedenken of oordelen.
Daarbij heb ik wel enige voorwaarden genoemd die voor de AGM (en iedere andere accu) gelden.

Een boot met 10 accu's op een rij is geen relevant voorbeeld voor dit forum, ik weet bijna zeker dat dit forum geen leden heeft met een dergelijke situatie.
Zoiets gebruikt men om keramisch op te koken en meer van dat soort fratsen.
Dat kan, mits je in zo'n situatie de accuset goed ventileert en voorziet van een temperatuursensor.

Gel accu's zijn overigens minder geschikt voor grote stromen.
De Gel vertraagt het chemisch proces bij grotere afname en dan lijkt het een mogelijke oplossing om AGM te vervangen voor Gel.
AGM presteert hoger en zal in eenzelfde situatie dus warmer -kunnen- worden.
Denk daar maar eens diep over na.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten