agm(absorbed glass matt) is toch agm?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor buldog » 08 Apr 2012, 11:47

Vuuren schreef,
Gel accu's zijn overigens minder geschikt voor grote stromen.
De Gel vertraagt het chemisch proces bij grotere afname en dan lijkt het een mogelijke oplossing om AGM te vervangen voor Gel.
AGM presteert hoger en zal in eenzelfde situatie dus warmer -kunnen- worden.
Denk daar maar eens diep over na.



Het lijkt mij toch dat het verhaal van BenE nadere toelichting verdiend.
Bij voorbeeld wat voor materiaal je tussen je accu,s plaatst om oververhitting te voorkomen?
Als je per definitie zegt dat iemand diep na moet denken ,zie je hem nooit meer terug.
Toch zonde ,lijkt mij dat BenE ons best wijzer kan maken.
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Apr 2012, 22:48

Henk,

Ik begon hiermee: Ik ken het toegepaste systeem en de details niet van deze Linssen boten en kan dan ook niet meedenken of oordelen.
Daarbij heb ik wel enige voorwaarden genoemd die voor de AGM (en iedere andere accu) gelden.


Aan alleen een ervaring met Linssen jachten hebben we niks omdat de feitelijke oorzaak van deze wissel-actie niet is uitgelegd.
Dat er daar iets niet goed is gegaan geloof ik direct.

Ik denk dat het probleem niet direct aan AGM type accu's gekoppeld kan worden, daar is vast iets anders loos.
De huidige en forse combi's worden vaak gebruikt alsof men thuis zit.
Om die reden hebben de fabrikanten van de betere combi's diverse beveiligingen ingebouwd.
De eerste die bij dit verhaal past is de temperatuurbeveiliging met een sensor op het accupakket.
Mogelijk is dat niet goed aangesloten, afwezig of niet goed ingesteld?

Zelf heb ik sinds 2007 op de eigen boot 4x AGM (ruim 600Ah) strak tegen elkaar staan in een gesloten kist.
Daar hangt een flinke Victron Multiplus aan.
Die set is ook nu nog als nieuw.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor Rob Art » 08 Apr 2012, 23:05

vuuren1 schreef:Om die reden hebben de fabrikanten van de betere combi's diverse beveiligingen ingebouwd.
De eerste die bij dit verhaal past is de temperatuurbeveiliging met een sensor op het accupakket.
Mogelijk is dat niet goed aangesloten, afwezig of niet goed ingesteld?

Deze worden ook eigenlijk voor het laden gebruikt niet voor het ontladen. Je kan in de combi software ook veel instellen. Als je hier een verkeerde waarde in vult kan het ook je accu's kosten.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor Rob Art » 08 Apr 2012, 23:15

benE schreef:We praten over ongeveer tien accu"s per boot,dus een behoorlijke kostenpost.Het ging om een serie linssen motorjachten die wij in onderhoud hebben.Agm accu"s kunnen er niet tegen als ze tegen elkaar staan.

Bij het aansluiten van 10 accu's parallel komt even meer bij kijken, deze moeten op een speciale (kruislings) manier worden aangesloten. Bij dit soort configuratie met waarschijnlijk hoge laadstromen is het een ander verhaal kwa koeling. Maar om 2 of 4 agm accu;s strak tegen elkaar te zetten heb ik geen probleem mee.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor Tjeerd47 » 09 Apr 2012, 09:51

Bij hoge stromen ontstaat er nu een maal een temperatuurverhoging, dit is inherent aan het laad en ontlaadproces van accu's en heeft o.a. te maken met het laad en ondlaadrendement.
Je zal toch echt 110 tot 120% erin moeten stoppen om 100% te krijgen, de 10 tot 20% is dus verlies en warmte.
Vandaar dat bij stevige acculaders temperatuursensing wordt toegepast, temperatuur omhoog=laadstroom omlaag.
Gewoon een klein beetje ruimte tussen de accu's houden en ventileren, maar dat doe je toch al niet waar?
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: agm(absorbed glass matt) is toch agm?

Berichtdoor vuuren1 » 09 Apr 2012, 22:52

Gezien de laatste reacties zijn we het kennelijk allen eens dat er iets anders niet in orde was bij dit -Linssen- voorbeeld?

Een uiterst geval (het komt in de praktijk helaas te vaak voor):
Bij 10 accu's op een rij* in een CE vereiste kist klakkeloos aan elkaar koppelen en de temperatuursensor aan 1 kant op de uitgaande hoofdpool aansluiten is volmaakt fout.
Met 10 accu's op rij ga ik er eigenlijk al vanuit dat er hele forse gebruikers aan boord zijn.
Elektrisch koken, een wasmachine?

Omdat er grote stromen worden gevraagd kies je voor AGM ipv Gel, dat klopt.
Als dan de AGM's stuk gaan en je die voor Gel vervangt (en verder niks doet in het systeem) dan lijkt het (tijdelijk!) beter te gaan omdat Gel gewoon minder presteert bij hoge belastingen (ze gaan dan wel eerder stuk!).

*Het -nadeel- van die mooie vlakke accu's is dat ze zo mooi tegen elkaar aanpassen, dat scheelt ruimte.. (ouderwetse accu's hadden en hebben een overhangende bovenrand waardoor er altijd ruimte tussen de accu's ontstond).
Het zou in de installatiehandleiding moeten staan dat geschakelde accu's vanaf een bepaalde aansluitwaarde van de verbruikers met een blokje hout ertussen gemonteerd moeten worden.

Ik heb overigens meteen getwijfeld aan de temperatuursensor op 1 accupool (mede daarom heb ik de accu's ruimte gegeven).
Bij gelegenheid zal ik de installatiehandleidingen eens doornemen en kijken of de fabrikanten zich indekken tegen claims, ofwel of ze duidelijk zijn in de uitleg over dit onderwerp.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten