Alternator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Alternator

Berichtdoor PARO » 12 Sep 2017, 23:03

Watersporters, mijn boot heeft een 24V gelijkstroomcircuit en mijn altarnator geeft via de voltmeter aan dat deze 25 Volt laadt. Is dat niet wat weinig? Heeft de alternator een revisie nodig?
Tevens geeft de voltmeter van mijn zonnepaneel van 180 watt een laadstroom weer van 0,65 watt bij een batterijvoltage van 26,5 volt.
Is dat goed?

Gr Clemens.
PARO
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:

Re: Alternator

Berichtdoor henkvd » 12 Sep 2017, 23:10

Meet eerst maar eens met een multimeter direct op de accu, twijfel sterk aan je huidige voltmeter.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3129
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk

Re: Alternator

Berichtdoor PARO » 13 Sep 2017, 15:12

henkvd schreef:Meet eerst maar eens met een multimeter direct op de accu, twijfel sterk aan je huidige voltmeter.


Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
De spanning meten op de batterij in stilstand en draaiende motor?
PARO
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:

Re: Alternator

Berichtdoor Rene » 13 Sep 2017, 17:31

Yep.

René
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.

Re: Alternator

Berichtdoor henkvd » 13 Sep 2017, 18:26

inderdaad
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3129
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk

Re: Alternator

Berichtdoor vuuren1 » 16 Sep 2017, 02:07

De gegeven informatie is veel te karig om er iets mee te kunnen:

Als de motor draait en de dynamo laat 25V zien is dat te weinig, maar waar meet je die spanning mee?
En wanneer, of onder welke omstandigheden?

Een zonnepaneel van 180Watt geeft nooit 180 Watt en stroom wordt uitgedrukt in amperes niet in watts.
Dus een stroom van 0,65 watt kan niet en bestaat niet.
Ik denk dat je 0,65A bedoelt?
Dat is ook niet veel maar mogelijk was het donker buiten of was er geen zon?
26,5 V is ook te weinig.
(Behalve als je tijdens het laden ook verbruikers aan hebt staan.)

Het zegt mij allemaal niks, behalve dat je niet weet wat, waar en hoe je moet meten.
Je hebt er ook helemaal niet over of je energie tekort komt.

Ik heb Jomanda geraadpleegd maar die weet het ook niet.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: Alternator

Berichtdoor jkos » 16 Sep 2017, 10:38

Meten is weten, als je weet wat je meet ;)
jkos
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden

Re: Alternator

Berichtdoor PARO » 16 Sep 2017, 15:41

Ik ben nu een 3-tal weken weg, en zal daarna feedback geven op de reacties.
Alvast bedankt.
PARO
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:

Re: Alternator

Berichtdoor henkvd » 16 Sep 2017, 21:58

Begin met meten zodra je aan boord komt, indien deze niet aan de walstroom aan de lader ligt, geeft dit al een redelijke indicatie over je meting.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3129
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk

Re: Alternator

Berichtdoor PARO » 24 Okt 2017, 14:04

Watersporters, heb alles nagemeten en bekeken afgaande op uw opmerkingen.
Zonnepaneel 180 watt 24 volt. De victron batterij monitor geeft 0,65 amp lading bij zonlicht.

Zonnepaneel afgekoppeld:
De batterijen per stuk 13,5 volt.
In serie 27,2 volt.
Accu's zijn 220 amph

Contact aan en starten geeft de batterij monitor een -0,35 amp.

Wanneer er gevaren wordt en de batterijen opgeladen worden door de alternator(amp ongekend) is de spanning op de batterijen 24,5 volt.

Daarop mijn vraag; doed de alternator zijn werk goed?

Hopelijk is dit een compleet antwoord op uw opmerkingen, zoniet hoor ik het wel.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten