Pagina 1 van 2

Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 11:48
door Yep
Een medehavenbewoner heeft:

Een 12V diesel met een 55A dynamo en eigen 12V accu.
Een 24V lichtinstallatie met een omvormer/lader en 2 stuks 12V accu's in serie.

Hij wil de lichtaccu's kunnen laden met de dynamo.
Ik zeg:
Geen 24V dynamo plaatsen wat dit betekent gedoe met alle 12V apparatuur gekoppeld aan de motor.
Beter is de 12V om te batterijen naar 24V via een omvormer en de motoraccu voorrang te geven.

Wat is de beste wijze?

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 12:10
door peter jansen
Hoezo geeft een 12v en een 24 volt dynamo op een motor problemen? Heb er bij mij nog niets van gemerkt in ieder geval

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 12:25
door henkvd
Hoe laadt hij nu die 24V licht set dan ? Alleen aan de walspanning.

Simpelst is of alles naar 12 V of een 2e 24 V dynamo er bij plaatsen, snap eerlijk gezegd niet hoe nu met 2 verschillende gelijkspanningscircuits gewerkt wordt.

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 12:28
door Yep
Klopt, de zaak wordt nu geladen met sec de walstroom.
Ruimte voor een 2e (24V) dynamo is er helaas niet (dit zou de mooiste oplossing geweest zijn).
De goede man heeft een hele trits 24V verbruikers.
En dat vervangen door 12V apparatuur is een hele dure grap.

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 12:54
door R.C.Grootveld
Mijn uitgangspunten:
= Een DC spanning omlaag brengen is makkelijker en heeft volgens mij een beter rendement dan andersom
= Laden service set is belangrijker dan die van de startset

Ik zou dus de 12V dynamo vervangen door een 24V exemplaar en daarmee primair de service set laden en vandaar uit middels een 24>12 DC>DC omvormer de startset laden.
Mooier zou echter zijn, om de hele motor naar 24V om te bouwen, maar daar komt wel wat bij kijken:
- Startmotor
- Stopspoel
- Gloeikoppen
En dan ga ik uit van een no-nonsense motor; bij de electronisch geregelde hi-tech machientjes van de tegenwoordig ligt het wat lastiger verwacht ik

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 13:08
door Yep
Thanks.
Is een dilemma dus.
Of, en dat met een lager rendement, de 12V opkrikken naar 24V.
Dit betekent volgens mij wel de laagste kosten.
Lastige keuze.

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 13:18
door henkvd
Dat laatste wordt al snel lastig, het is maar hoeveel ampères je denkt om te moeten zetten, dan wordt het al snel niet interessant meer.
Voor 1 vaste beperkte verbruiker is dat goed te doen, maar een hele verbruikers keten , slecht plan.

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 13:24
door R.C.Grootveld
Ter overweging:
Als ik een nacht zonder walstroom heb gelegen en de volgende morgen de motor start, zie ik mijn laadstroom in de eerste instantie vaak richting de 50+ A gaan, ofwel 600W

Een DC-DC 12>24 Converter die dat soort vermogens aan kan is denk ik een stuk duurder dan een 24>12 variant die maar 5A hoeft te leveren (meer heb je niet nodig om je startset te laden)

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 13:28
door Yep
We hebben denk ik een richting te pakken.
Ofwel:

- 24V dynamo plaatsen en de motorgebonden aansluitingen even vrij houden
- Omvormer 24-12V plaatsen
- Uitgang op de motorgebonden aansluitingen koppelen

Zou dit het zijn?

Re: Van 12 naar 24V of andersom

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2017, 15:30
door kajoe
er varen hele volks stammen rond met een 24 volt start installatie en een 12 volt huishoud spul met 2 verschillende dynamo's op de motor .
even zo net anders om en werkt prima .
zelf had ik op een Daf 3 dynamo's 1x om de start accu,s die bij de motor hoort ,en 2x 80 amp voor de licht accu's alles 24 volt waarbij ik de een van beide licht dynamo's kon uitzetten door een schakelaar tussen de velt kabel te plaatsen ,op de manier die de mannen van de Daf mij dat uitgelecht hadden en dat heeft ruim 12 jaar gewerkt