Van 12 naar 24V of andersom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Aug 2017, 15:37

Tja, maar TS had al laten weten dat er geen ruimte is om een 2e (24V) dynamo te plaatsen.
Want dat zou het mooiste zijn, 2 volledig gescheiden circuits
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Yep » 01 Sep 2017, 10:30

Klopt.
Toch maar een 24V dynamo, omvormen naar 12V en terug naar de motorfuncties, incl. accu?
Moet er dan nog iets tussen om die 12V motoraccu altijd voorrang te geven?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Sep 2017, 10:55

Yep schreef:Klopt.
Toch maar een 24V dynamo, omvormen naar 12V en terug naar de motorfuncties, incl. accu?
Moet er dan nog iets tussen om die 12V motoraccu altijd voorrang te geven?

Ik zou niet weten waarom.
Ik weet niet hoelang jouw motor nodig heeft om te starten, maar die van mij heeft genoeg aan een schop van max 1sec.
Hoeveel Ah is 1sec startmotor?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Yep » 01 Sep 2017, 12:16

Klopt.

- Volgens mij zit ik nog met de bekrachtiging van de dynamo en het dynamolampje.
- En qua massa, is de min 24V wel gelijk aan de min 12V bij de omvormer?

Stevige kost ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Beemer » 01 Sep 2017, 20:35

Yep schreef o.a.:
1. Ruimte voor een 2e (24V) dynamo is er helaas niet (dit zou de mooiste oplossing geweest zijn).
2. Volgens mij zit ik nog met de bekrachtiging van de dynamo en het dynamolampje.
3. En qua massa, is de min 24V wel gelijk aan de min 12V bij de omvormer?

1. "Geen ruimte?" Wiens visie is dit? :roll: Ok, ik ken de situatie niet, maar met enige creativiteit (van derden) zijn ook 'onmogelijkheden' vaak overwonnen! 8-)
2. Simpel op te lossen door de 12v een relais te laten bedienen. Dit relais schakelt dan de de 24v bekrachtigings-/stuurstroom naar het dynamolampje en de 24v dynamo. :)
3. Ik vrees dat je dynamo('s) niet massavrij is/zijn. Maar ik verwacht ook dan geen problemen. Maar wellicht wat extra metingen verrichten.
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Yep » 01 Sep 2017, 21:09

Thanks!

1. Deze ruimte heb ik gezien en is er echt niet.
2. Klopt, dit is een oplossing.
3. Klopt. We gaan het proberen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Yep » 05 Sep 2017, 21:37

En project geslaagd.
Weliswaar is er nu 12, 24 en 230V maar het werkt.
Dank aan de meedenkers.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor peter jansen » 06 Sep 2017, 10:02

Leuk dat je terug meld. Maar hoe is het nu geworden dan?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Van 12 naar 24V of andersom

Berichtdoor Yep » 06 Sep 2017, 10:47

Zoals geschetst.

- 24V dynamo t.b.v. lichtaccu's (vervangt 12V dynamo)
- Omvormer 24 - 12V t.b.v. laden startaccu (lader wordt gestart via D+, is een feature op de lader)
- Laadlampje 24V dat geschakeld wordt door relais
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten