Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2017, 11:48

Ik heb ook zo'n afstandsbediening, maar gebruik die alleen om de Imax vd walstroom in te stellen als die lager is dan de in the thuishaven beschikbare 16A.

Voor de rest staat hij bij mij altijd aan en dan trekt hij inderdaad ca 0.2A (de BTM geeft 0.3-0.4A, maar de paneelverlichting trekt ook nog wat)

Als ik dat ding iedere keer aan/uit zet krijg ik gegarandeerd ruzie (vrijwel alles draait bij ons op 230); daarbij is dat met 3x230Ah :D onderin ook niet echt belangrijk
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 29 Aug 2017, 13:37

Allemaal leuk en aardig, de omvormer uitzetten als je geen 230v vraagt, maar het ging de TS over koelen op 230v. Dan moet de omvormer toch echt 24/7 standby staan, en dan speelt de nullast weldegelijk een belangrijke rol.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Marie Christina » 29 Aug 2017, 13:47

Was ik me bewust. Dat het om de koelkast ging.
Maar beetje extra info kan geen kwaad, toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Aug 2017, 14:10

quichot schreef:Allemaal leuk en aardig, de omvormer uitzetten als je geen 230v vraagt, maar het ging de TS over koelen op 230v. Dan moet de omvormer toch echt 24/7 standby staan, en dan speelt de nullast weldegelijk een belangrijke rol.

Evenals het rendement .....

En voor andere toepassingen kan ook de stabiliteit van de AC spanning van belang zijn.
Vond op het web een 1000W Sinus voor 150 USD en die had een uitgangsspanning van 230V AC +/- 10%, ofwel die kan zwalken tussen de 207 en 253 volt.....
Ik kan me apparaten voorstellen die daar niet zo blij mee zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Fabian » 29 Aug 2017, 19:31

R.C.Grootveld schreef:En voor andere toepassingen kan ook de stabiliteit van de AC spanning van belang zijn.
Vond op het web een 1000W Sinus voor 150 USD en die had een uitgangsspanning van 230V AC +/- 10%, ofwel die kan zwalken tussen de 207 en 253 volt.....
Ik kan me apparaten voorstellen die daar niet zo blij mee zijn.


Dat is wel een puntje om op te letten, dan vinden een hoop spullen niet leuk..
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 30 Aug 2017, 09:54

Ik haakte in op de vraag van TS omdat ik op dat vlak een beetje door schade en schande wijs geworden ben. Met als gevolg dat ik nu een werkeloze namaaksinus heb staan. Weggegooid geld, terwijl ik bij aanschaf dacht: daar bespaar ik me toch mooi een lieve duit mee.
Die namaaksinus voldeed aanvankelijk prima, omdat ik die kocht met in mijn achterhoofd simpele toepassingen. Een boormachientje, een slijptolletje, dat werk. Maar als je dan eenmaal 230v aan boord hebt, dienen zich tal van andere toepassingen aan, en die leiden dan al gauw tot teleurstellingen. Dan heb ik het nog niet eens over schade, maar dan blijken sommige apparaten of opladers het wél, en andere het gewoon niét te doen. Terwijl, als je het prijsverschil uitsmeert over de levensduur van de omvormer, het misschien om een paar tientjes per jaar gaat.

Verder valt me op dat E-installaties aan boord steeds vaker een kopie van het leven thuis mogelijk moeten maken. En daar hangt nou eenmaal een heel stevig prijskaartje aan.
Wat ik steeds vaker zie is dat mensen direct na het afmeren zich alleen nog even aan dek wagen om hun schoteltje te richten, om de rest van de avond binnen tv te kijken. Nu moet iedereen dat uiteraard voor zichzelf weten, maar ik kan juist genieten van het feit dat het leven aan boord totaal anders is. Misschien ben ik daarin een beetje old skool. ;)

Niet dat ik spartaans aan het kamperen ben hoor, ik heb aan boord exact dezelfde basisvoorzieningen als thuis, alleen allemaal wat eenvoudiger en ja, ook wat beperkter soms. Maar voor mij is dat gekoppeld aan charme, onafhankelijkheid en vrijheid die het varen biedt.

Allemaal aspecten die TS moet meewegen bij wat hij van de E-installatie verwacht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 10:35

Sluit me in grote lijnen bij Quichot aan:
Bezint eer ge begint, een boot is geen auto en koop je voor een langere periode (wij zijn uitgegaan van een gebruiksperiode van minstens 20 jaar).
En dan moet je wat verder nadenken over het financiele plaatje.

Hoewel we gewend waren aan kamperen (en dus behelpen), moet het geen kramperen (armoe lijden) worden.
Waarom zou je geen hoog comfortniveau mogen hebben aan boord? Waarom behelpen als het niet hoeft?
De tijd van lezen bij het licht van een olielampje was voor ons echt passé.

En dus hebben we heel goed nagedacht over comfort aspecten en (op basis van die kampeerervaring) hebben we besloten om flink te investeren in een goede 230V installatie. Kost een paar centen, maar je krijgt er wel wat voor terug: Een dosis comfort.
Niet alleen omdat je gewoon alles aan kunt sluiten wat je wilt gebruiken, ook omdat je er verder nauwelijks over na hoeft te denken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 30 Aug 2017, 11:24

Olielampjes zul je echt niet aantreffen bij mij aan boord, Rob! (En dan jok ik, want ik heb nog een heel mooie trawlerlamp hangen waarvan ik het niet over m'n hart kan krijgen om die weg te doen.)

Maar wat ik met beperking bedoel is de realiteit dat je schip nou eenmaal niet vastzit aan leidingen voor nutsvoorzieningen als gas, water, riolering, elektriciteit en kabel.
Zo heb ik dus wel een prima douche, maar geen wirlpool met regensimulatoren. Wel in alle hutten en kooien ledverlichting, maar geen afstandbediende dimmers. Wel een vierpitsgasstel met oven en grill, maar geen computergestuurde timers. Wel radio, cd-speler, iPod en laptop, maar geen tv. En we doen onze behoeften ook niet op een stilletje, er zijn twee toiletten aan boord met volautomatisch doorspoeling.

Enfin, je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik heb inderdaad geen nespresso-apparaat. Maar daar heb ik mee leren leven! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2017, 11:38

Als ik de indruk wekte dat ik dacht dat je nog olielampjes aan boord had, is dat verkeerd overgekomen.

Was slechts bedoeld ter illustratie, want er zijn nog veel plezierboot eigenaren die vinden dat je aanboord maar moet behelpen en alle 'comfort als thuis' als overbodige, dure luxe bestempelen.

En voor de rest komt onze inrichting aardig overeen met die jouwe, zij het dat wij maar één kooi/toilet hebben, de oven een aparte combi-magnetron is en wij wel TV hebben, die in de praktijk bijna nooit aan staat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 30 Aug 2017, 13:32

R.C.Grootveld schreef:Als ik de indruk wekte dat ik dacht dat je nog olielampjes aan boord had, is dat verkeerd overgekomen.

Nee hoor, dat begreep ik wel.

Vrijwel alle kosten/batengrafieken zijn hockeystickcurves, dus ook hier. Tot de knik in de stick blijven investeringen en comfort aardig in balans. Voorbij dat punt lopen de benodigde investeringen ineens exponentieel op.
Hoever je daar in kunt en wilt gaan bepaalt iedereen uiteraard zelf. Ik weet dat het voor sommigen juist hun hobby is om te kijken hoever je daarin kunt gaan, want uiteindelijk is ook hier de sky de limit.

Zelf heb ik geprobeerd dat omslagpunt, die knik in de stick, op te zoeken en dat als uitgangspunt te nemen. Daarmee wist ik enerzijds tevoren waar de grenzen lagen, maar gaf het me anderzijds een duidelijk raamwerk wat ik aan apparatuur nodig had. Zo hield ik dat voor mijzelf overzichtelijk en betaalbaar, zonder dat het ontberen van alle denkbare comfort als gemis voelt.

TS staat aan het begin van dat traject, dus wellicht heeft hij wat aan onze inzichten!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten