Welke Omvormer voor 220v koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 04 Sep 2017, 17:08

Om nog even daar op in te haken, ik dacht het wel ergens te hebben aangegeven maar je leest er makkelijk overheen: ik heb maar 1,8 m2 aan panelen nodig om de hele boel draaiende te houden.
Mensen denken vaak dat je daarvoor je boot van voor tot achter met panelen moet volleggen, maar dat valt dus wel mee.
Maar nogmaals, net als met een tafelmodel koelkast, als je de ruimte er niet voor hebt houdt het op. Ik heb in dat opzicht wat makkelijker praten. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Sep 2017, 20:36

Bij mij zou er sprake zijn van 2 panelen van ca 2.5 * 0.3, ofwel 1.5 m2, aan weerskanten van het schuifdak.
Maar daarvoor ben ik dan wel al m'n loopruimte op het dak van m'n kajuit kwijt.
En dat leek me niet handig.

Het was bij mij dus ook een ruimte issue ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 04 Sep 2017, 21:45

Ik kan in grote lijnen de argumentatie volgen om een standaard tafel model koelkast te plaatsen ipv een 12 volt koelkast maar ik krijg het gevoel dat voor een 12 V koelkast andere waardes worden aangenomen dan met een 230 V koelkast.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom een moderne 12 V compressor koelkast meer zou verbruiken als een vergelijkbare moderne 230 V koelkast met omvormer (standaard tafel model / zelfde inhoud).

Mijn insteek is om de eerste levensbehoefte simpel op 12 V te houden dus verlichting (led), hydrofoor pomp, navigatie middelen, diepte- en snelheidsmeter, verwarming (12 V + diesel) ed., hier hoort de koelkast ook bij.
Dit kan allemaal gevoed worden door de alternator van de motor en / of zonnepanelen.
TV kijken doen wij niet als we varen en we kunnen ook heel goed zonder, warm water voor koffie en wassen kan eventueel ook op gas, enz. maar de koelkast draait wel 24 / 7.

Citaat Aquanaut
"De verbetering zit in het koelprincipe, een compressor koelkast is veel zuiniger met energie, doorgaans hebben deze toestellen een aansluitwaarde van 40-50 Watt en zijn voorzien van een thermostaat.
Echter in de praktijk blijkt dat deze apparaten gemiddeld 50% van de tijd draaien, de fabrikanten gaan uit van 33%
."

In de onderbouwing van een 230 V koelkast tov een 12 V koelkast wordt er vrij snel vanuit gegaan dat een 12 V koelkast waarschijnlijk meer verbruikt dan de opgegeven waardes van de fabrikant, waarom zou dit niet gelden voor een 230 V koelkast?
De fabrikanten van 230 V koelkasten willen toch ook alles mooier voorstellen dan het is? Dit zijn beslist geen betere mensen dan de makers van 12 V koelkasten....

In berekeningen waarin de beide koelkasten worden vergeleken zie ik nooit het eigen verbruik (hoe weinig ook) van een omvormer terug.
Het 230 V systeem wordt (bij ons) sporadisch gebruikt, in elk geval niet als we varen en voor theewater koken we zowiezo op gas.

Quichot geeft aan dat de wasmachine bij voorkeur draait als hij is afgemeerd en aan walstroom 230 V ligt, dus hier wordt de de omvormer dus ook maar sporadisch voor gebruikt.
Ik kan mij echter voorstellen dat de capaciteit van omvormer wordt berekend inclusief wasmachine, dus een grotere capaciteit heeft (duurder) hoewel deze capaciteit bij voorkeur niet wordt benut (je wilt tenslotte de koelkast en koffie pot niet stoppen als je wel een keer een wasje moet draaien mbv de omvormer).

Onderstaande koelkast hebben wij aangeschaft en ja, het is 108 liter inclusief vriesvak en het was zeker een investering maar omdat ik alle 12 V en keuken apparatuur in een keer heb ingekocht kon ik een redelijke korting bedingen (blijft toch dat een 230 V koelkast goedkoper zou zijn geweest).

Wie wil met onderstaande gegevens rekenen en vergelijken met een moderne 230 V koelkast inclusief eigen verbruik van de omvormer onder dezelfde voorwaarden / parameters?
Mijn keuze veranderd er niet door maar ik ben erg nieuwsgierig geworden naar een 1 op 1 vergelijking, helaas heb deze kennis zelf niet.

Beschrijving
Dit krachtige tafelmodel koelkast van Coolmatic is uitermate geschikt om vele boodschappen koel te houden in uw tuin- of vakantiehuis, camper of boot, etc. De koelkast is ook geschikt voor de tropen en het drie-sterren vriesvak is zelfs in staat bij een buitentemperatuur van 43°C een inwendige temperatuur van ongeveer -18°C te handhaven.

Het vriesvak en koelgedeelte worden door twee gescheiden systemen gekoeld, waardoor u in staat bent de temperatuur van het koelgedeelte apart te regelen en de temperatuurverdeling optimaal is. De zeer zuinige Danfoss compressor maakt dat deze koelkast perfect te combineren is met zonne-energie. De inhoud van de koelkast is 108 liter, waar het 10,2 liter vriesvak deel van uit maakt.

Behuizing en deurframe zijn zilver van kleur en de decorplaat in de deur mat zilver (is gemakkelijk te verwisselen). De behuizing is gemaakt van een bekleed metalen frame. Het interieur en de deur zijn gemaakt van polystyrol-kunststof. Een extra verdamper, volledig ingeschuimd, is in de koelkast aanwezig. De ruimte is praktisch en functioneel ingedeeld, waardoor er veel plaats is voor uw proviand.

De deur is uitgerust met magneetafdichting en deurvergrendeling, welke kan sluiten of ventileren en zowel boven als onder functioneel is. Naar wens kan de deur linksdraaiend of rechtsdraaiend gemonteerd worden. De interieurverlichting gaat aan wanneer de deur geopend wordt.

Technische Specificaties Koelkast Technische Specificaties Koelkast
Klassificatie Koelkast
Gewaardeerd voor de tropen
(conform DIN- en ISO-norm 7371)
Compressor (zie beschrijving) Danfoss BD35F (volledig hermetische Danfoss BD35F compressor met geïntegreerde besturingselektronica; onderspanningsbeveiliging; elektronische veiligheids-/automatische ompolingsbeveiliging; dynamisch geventileerde draadcondensor; mechanische, traploos regelbare thermostaat.)
Klassificatie Vriesvak Apart geïsoleerd [*3of3.gif*]-vriesvak
Inhoud 108 L
Inhoud Vriesvak 10.2 L
Isolatie
35 mm PU-schuim - CFK-vrij
Goedkeuring TÃ
Gemiddeld opgenomen vermogen ca. 50 W
Stroomverbruik Tooltip 2.2 Ah/h (25°C buitentemperatuur)
2.5 Ah/h (32°C buitentemperatuur)
Aansluitspanning
12V & 24V
Afmetingen
Breedte 520 mm
Hoogte 745 mm
Gewicht 28 kg
Diepte 558 mm


Groet,
Roelof
(Tekst iets aangepast, 05-09-2017)
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor quichot » 05 Sep 2017, 09:51

Roelof schreef:Quichot geeft aan dat de wasmachine bij voorkeur draait als hij is afgemeerd en aan walstroom 230 V ligt, dus hier wordt de de omvormer dus ook maar sporadisch voor gebruikt.

De wasmachine is eigenlijk off topic, Ik had het beter niet kunnen inbrengen, sorry. Dergelijke losstaande grootverbruikers kunnen redelijkerwijs niet worden aangesloten op het boordnet, hoe zwaar de omvormer ook is.

Volgens mij heb je een uitstekende koelkast, ik zou me er geen zorgen om maken, maar in de lange lijst specificaties ontbreekt de meest gangbare, namelijk die het verbruik per jaar aangeeft. Normaalgesproken leg je die naast elkaar om koelkasten te vergelijken op verbruik.
Uiteraard worden die waarden beïnvloed door locatie en seizoensgebruik, maar omdat de omstandigheden aan boord exact dezelfde zijn voor de kastjes die je wilt vergelijken, is het toch een objectieve maatstaf.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor aquanaut » 05 Sep 2017, 11:04

Roelof schreef:Gemiddeld opgenomen vermogen ca. 50 W
Stroomverbruik Tooltip 2.2 Ah/h (25°C buitentemperatuur)
2.5 Ah/h (32°C buitentemperatuur)


Ter leering ende vermaeck:
Reken maar mee, beide met opgaven van de fabrikanten zelf:

2,2 Ah/h *24 uur = 52,8 Ah per etmaal ( rekenen we dit om naar Wh vermenigvuldigen we deze waarde met de accuspanning) 52,8 * 12V = 633,6 Wh per etmaal.
In een jaar zitten 365 dagen dus 365 * 633,6 = 231.264 Wh per jaar ofwel 231 Kwh per jaar.

Ik pak een willekeurige A+++ koelkast van het digitale zandpad:
https://www.koelkaststore.nl/product/72 ... 65-4a.html

Verbruik per jaar 91Kwh per jaar, het rendement van een 12/800 Victron omvormer is 90% dus 91/0.9= 101 Kwh.
Nullastverbruik in normale stand 6W ( 6 * 8760= 52560Wh / 53Kwh) dus totaal verbruik 154Kwh

Omdat de meest goedkope koelkasten zijn voorzien van een mechanische thermostaat kun je er voor kiezen om de omvormer in de ECO mode te zetten.
Dit kan alleen als de omvormer strikt wordt gebruikt voor de koelkast, in elk ander geval kan dit meestal niet, maar is het ook niet eerlijk om mee te rekenen in dit vergelijk.
Immers als je een 12V koelkast toepast heb je dan ook het nullastverbruik van de omvormer welke voor andere doeleinden staat te draaien.
In ECO mode zakt het nullast verbruik naar 1 Watt dus een jaarverbruik van 8,7 Kwh op jaarbasis, hiermee komt het totaalverbruik op 109,7 Kwh

Koelkast kost € 229,- de genoemde omvormer (op dit moment in de aanbieding ) € 279, maakt totaal € 508,00 voor 103 liter koelkast met 15L **** vriesvak.
Voor een vergelijkbare 12V koelkast moet je minimaal 300 euro meer neerleggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke Omvormer voor 220v koelkast

Berichtdoor Roelof » 05 Sep 2017, 18:55

Dank en duidelijk ;)

Ik zal dus meer accu en zonnepaneel capaciteit moeten plaatsen om een aantal dagen zelf voorziend te zijn tov van een boot met een 230 V KK met omvormer.
Zoals eerder opgemerkt maakt dat niet zoveel uit mbt ruimte maar ook dit zal dus iets duurder uitvallen als met een 230 V KK.

Gezien mijn kennis van elektra en (moeite om zelfs makkelijke systemen te begrijpen) heb ik er geen spijt van om zonder omvormer te koelen.
12 V is voor mij recht toe recht aan, wisselstroom met bijkomstige appendages maken voor mij al snel dat ik door de bekende bomen het (on)bekende bos niet meer zie :cry: .
Uiteindelijk pakken we de boot dusdanig aan dat we allebei van mening zijn dat dit onze boot voor de zeer lange toekomst is, als het mogelijk is ook voor langere vakanties. Voor mij is het belangrijk dat ik het gevoel heb dat ik de systemen begrijp en een storing eventueel kan doorzien.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten