Fabian schreef:daarnaast moet de hele 12v en 220v van onze boot worden aangepakt, dus ik wil wat flexibiliteit hebben en de installatie zoveel mogenlijk modulair opbouwen.
"Modulair" lijkt mooi, maar het is niet altijd wat het lijkt.
Modulair en getrapt opbouwen kan bv resulteren in een omvormer, een lader en een omschakelunit; eea in de tijd separaat aangeschaft.
Koop je in een keer een goede combi, ben je wel van een hoop gedoe af en heb je daarbij ook nog eens het voordeel van bepaalde functionaliteit, die bij gescheiden apparaten niet makkelijk, zo niet zelfs onmogelijk is. Bv power assist of instelbare max wal belasting.
Er gaat niets boven een goede (= comfort gevende) 230V installatie, maar het kost wel wat.
Fabian schreef:Daarnaast wil ook de gas voorziening uit de boot hebben
Zie reactie hierboven van quichot; liever een goede gasinstallatie dan een slechte E-installatie.
Houd er rekening mee, dat bij electrisch koken je al snel over vermogens van 4Kw praat met de daaraan verbonden omvormer resp. accu capaciteit en bekabeling*.
En electrisch koken is eigenlijk alleen "lekker werken" als je over inductie praat.
Ik heb zo langzamerhand wel op alle varianten gekookt, van houtvuur via de gietijzeren kookplaten en keramisch tot gas en inductie.
Maar voor mij zijn er maar 2 echt lekker om mee te werken: Gas en Inductie
Dus begint eer ge bezint bij het uitbouwen van je gasinstallatie (tenzij je nooit aan boord kookt natuurlijk)
* 4Kw bij 12V trekt ca 350A dus alleen al daarom zul je min 700 Ah cap moeten plaatsen, en dan praat je over 3 bakken van 65kg.
Je kunt je afvragen of dat soort vermogens bij 12V slim resp. verantwoord; ik zou dan in ieder geval een 24V DC netwerk overwegen.