Kunnen zonnepanelen ook te veel laden

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Kunnen zonnepanelen ook te veel laden

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2017, 01:13

Klaver vier schreef:Ik heb een vraag? Als je te veel zonnepanelen op je dak legt kan je dan de accu's overladen of is dit onmogelijk omdat je regelaar dat op één of andere manier voorkomt?
Gr René ( Klaver vier)


Te veel?
Dat kan niet als er een juist werkende spanningsregelaar tussen zit.
Als je een normaal solarsysteem aan boord hebt zit er uiteraard een regelaar tussen.
Of dat nu een 10 euro regelaar is of de duurste MMPT regelaar.

Je autodynamo kan zomaar op het typeplaatje hebben staan dat hij 120A kan leveren, gaat je accu dan stuk als je er 300 km achter elkaar mee onderweg ben?
Nee.. De spanningsregelaar regelt de laadspanning.

In die auto zit een accu van mogelijk (slechts) 60 AH.
In je boot heb je vast en zeker veel meer capaciteit staan en leveren zonnenpanelen van z'n leven nooit 120A.
Dus is er niks loos.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kunnen zonnepanelen ook te veel laden

Berichtdoor aquanaut » 18 Aug 2017, 06:50

Een kleine aanvulling,

MPPT of PWM geeft alleen aan hoe de regelaar gebruikt maakt van de energie die opgevangen wordt door het paneel en zegt eigenlijk niets over het laden van accu's.
In een grid inverter thuis, die de zonne-energie het lichtnet in pompt zitten bijvoorbeeld ook één of meerdere MPPT's

De laadregelaar bepaalt uiteindelijk hoe de accu geladen wordt.

Om het verschil tussen MPPT en PWM uit te leggen heb ik eens (in de auto rijdend) het volgende aan een zoon van mij proberen uit te leggen:
Stel je rijdt met een wagen de berg af, en je doel is om de remmen van de wagen zo heet mogelijk te krijgen (is een voorbeeld hè, heeft niets met de werkelijkheid te maken)
Een PWM regelaar zal dat doen door direct het rempedaal vol in te trappen, als gevolg vertraagd de wagen zeer snel en zal dreigen te stoppen en dat mag niet want dan kunnen de remmen niet meer opwarmen, daardoor laat de PWM de rem weer los, wacht tot de wagen weer gang heeft een trapt hem weer vol in.
Als de helling steiler wordt (in solar termen houdt dit in dat de zon feller wordt) zal de periode dat de PWM de rem in trapt langer kunnen worden.
Wordt de helling minder steil (de zon minder fel) dan zal de PWM met kortere stoten gaan remmen.
Hiermee kun je gelijk zien dat de periode dat de rem losgelaten is er geen energie naar de remmen gaat, deze energie mis je dus uit de opbrengst.
In dit gegeven schuilt 1 van de factoren waarom een MPPT principe een hoger rendement heeft.
Is het opwarmen van de remmen niet meer nodig (accu is vol) dan laat hij de rem gewoon los en wordt er geen warmte meer ontwikkeld.

De MPPT chauffeur; Op het moment dat de wagen gaat rollen, we moeten wel een beetje vaart hebben begint de MPPT met druk op het rempedaal, zodra de MPPT chauffeur merkt dat de wagen begint te vertragen (en er dus minder energie naar de remmen gaat) laat hij de pedaaldruk iets zakken , gaat het weer harder dan voert hij de pedaaldruk weer op, dit bepalen van de juiste remdruk doet een goede MPPT meerdere keren per seconde (in huisinstallaties is dit soms maar een paar keer per minuut, of nog trager)
De snelheid van de MPPT bepaalt dus ook een gedeelte van het rendement.
Ook hier geldt, als er geen warmte meer ontwikkeld hoeft te worden wordt de remdruk zodanig verlaagd dat de warmte ontwikkeling in de remmen past bij de warmtevraag die op dat moment nodig is.

Dan de luxe of niet luxe regelaar.
Dit staat eigenlijk los van het PWM of MPPT principe, het zegt meer over hoe de opgebrachte energie nu gebruikt wordt om de accu te laden.
In de praktijk is het zo dat 80% van de PWM regelaars de energie direct de accu in pompt, met een algoritme wordt bepaalt welke spanning er op het moment nodig is en met die spanning regelt de regelaar af en biedt de spanning aan, aan de accu.
Herkenbaar hieraan zijn dat de panneelspanning voor een 12V installatie nooit meer mag zijn als een volt of 28 en voor een 24V installatie iets van 56V.
(Anders wordt de heuvel te steil en kan de PWM het niet meer voorremmen)

Er zijn ook PWM regelaars die via een DC/DC converter de spanning omzetten naar een bruikbare laadspanning, dat is een luxe lader.

De praktijk voor MPPT regelaars is zo'n beetje andersom, 60% van de laadregelaars met dit principe werkt met een DC/DC converter.
Hierdoor is het mogelijk om met veel hogere ingangsspanning te werken als de laadspanning, die van "mijn merk" gaan inmiddels tot 250V
Bij jouw regelaar René zal er bij het eerste beetje licht op de panelen worden gekeken naar de accuspanning, op basis van deze spanning gaat de regelaar bepalen hoe er die dag geladen gaat worden.
Overladen is behoudens een kapotte regelaar dus niet mogelijk!

Aquanaut

EDIT: een beetje vroeg gepost en spelfouten verwijderd
Laatst gewijzigd door aquanaut op 18 Aug 2017, 11:25, in totaal 3 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Kunnen zonnepanelen ook te veel laden

Berichtdoor Klaver vier » 18 Aug 2017, 09:09

Allemaal bedankt voor de uitleg
Het valt mij wel op dat de panelen heel goed laden,ik kan zelfs zien als ik bijv onder een brug door vaar.
Gr René( klaver vier )
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten