Victron Phoenix Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor Bejakruiser » 11 Mrt 2012, 23:07

Wie is er bekend met de Victron Phoenix Multiplus, en dan de 24volt 2000W 50A?
Ik heb als serviceset een 24V accubank, maar de startaccu is 12V. De servicebank word gewoon geladen via de Multiplus, alleen om de startaccu te laden zou ik die in moeten kunnen stellen op 12v. Maar daar kan ik niets over vinden in de handleiding. Wel om het type per uitgang in te stellen maar dus niet de spanning.
Het apparaat heeft 2 apart in te stellen laaduitgangen maar waarschijnlijk kan wat ik wil niet... Op zich geen probleem ik heb het nu via een aparte lader geregeld maar 1 apparaat is natuurlijk makkelijker.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 23:11

Je hebt zelf al de oplossing gegeven "maar waarschijnlijk kan wat ik wil niet..."
Daar valt niets aan toe te voegen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2012, 23:22

Bejakruiser schreef:Wie is er bekend met de Victron Phoenix Multiplus, en dan de 24volt 2000W 50A?
Ik heb als serviceset een 24V accubank, maar de startaccu is 12V. De servicebank word gewoon geladen via de Multiplus, alleen om de startaccu te laden zou ik die in moeten kunnen stellen op 12v. Maar daar kan ik niets over vinden in de handleiding. Wel om het type per uitgang in te stellen maar dus niet de spanning.
Het apparaat heeft 2 apart in te stellen laaduitgangen maar waarschijnlijk kan wat ik wil niet... Op zich geen probleem ik heb het nu via een aparte lader geregeld maar 1 apparaat is natuurlijk makkelijker.


Simpel: De 24 volt uitvoering is voor een 24 volt systeem.
Er is dan ook niets te vinden over 12 volt toepassingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor Bejakruiser » 12 Mrt 2012, 00:45

Ik was er ook al bang voor maar omdat je de 12v versie wel in kunt stellen om een 24v accu te laden dacht ik dat het misschien toch zou kunnen.
Ik heb het nou opgelost met een Orion 24/12-60 deze heeft een uitgang van 13,8V. Tijdens motoruren word op deze manier de motoraccu geladen. Daarbij heb ik een losse 220V lader erbij staan om de startaccu te laden. Maar het had dus handiger gekund.

Maar even voor mijn beeldvorming, komt 12V voor de startaccu in combinatie met een 24V servicenet niet veel voor dan?
(anders had Victron deze optie wel ingebouwd neem ik aan)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor fox4you » 12 Mrt 2012, 11:18

Ik denk dat het meer in de handige knutselaar sfeer voor komt zoals jij het beschrijft.
Is het niet verstandiger om een 24 Volt startmotor te monteren?
Je hebt het over een DC/DC converter die de 12 Volt startaccu gaat laden zodra de motor draait dus neem ik aan dat je ook al een 24 Volt dynamo op de motor hebt.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor Bejakruiser » 12 Mrt 2012, 17:04

Hoi Fox,

Dat klopt, er zat een oude gelijkstroom dynamo op van 12v. Deze heb ik toen de Multiplus erop kwam vervangen door een 70A 24V dynamo.
Om de motor om te bouwen naar 24V zal ik eerst eens moeten kijken of ik aan een startmotor kan komen voor dit oude beestje. De startmotor wilde ik toch al laten reviseren voor de boot weer het water in gaat, dus dan zou ik meteen alles naar 24V over kunnen zetten. Maar ben bang dat een 24V starter lastig word.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Victron Phoenix Multiplus

Berichtdoor fox4you » 12 Mrt 2012, 17:57

De markt voor startmotoren is behoorlijk groot en daar is waarschijnlijk wel wat te vinden.
Je hoeft ook niet alles aan de motor om te bouwen want je kunt die Orion DC/DC converter dan gebruiken om je meters van 12 Volt te voorzien.
Dan kun je die met de originele sensoren blijven gebruiken.
Hoef je die niet allemaal te vervangen.

Succes,
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten