Cyrix + acculader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Cyrix + acculader

Berichtdoor basvanhethul » 11 Mrt 2012, 20:33

Beste allemaal,

Misschien kan 1 van jullie mij helpen.

Wij hebben de volgende situatie:

1 x start accu agm 90AH
1 x licht accu 200 AGM
1 x Lader mastervolt 2 laad uitgangen
1 x Cyrix

Volgende wil ik doen

Cyrix tussen start en licht accu dit is alleen dat de licht accu wordt geladen tijdens draaien van de motor/varen
Lader met 1e uitgang op start accu en 2e uitgang op lichtaccu dit werkt alleen als wij op de wal stroom zijn aangesloten.

Nu is mijn vraag gaat het wel goed als de lader allebei de accu's gaat laden met de 2 uitgangen incl een cyrix die daar tussen zit
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 21:44

De Cyrix komt ook op als de spanning van de startaccu hoog genoeg is als de acculader wordt gebruikt, geen probleem, beide accu sets worden dan geladen.
Het nut van de startaccu op de lader is een andere, indien deze alleen voor het starten wordt gebruikt is een accu lader voor de startaccu geen noodzaak.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Rob Art » 13 Mrt 2012, 12:42

Bij stap 2 gaat het niet goed bas.
Als ik jouw was zou ik de situatie als volgt aansluiten:
-Cyrix tussen start en service accu.
-Mastervolt lader alleen op de service accu aansluiten.

Als je de Mastervoltlader op beide accu's aansluit met de Cyrix er tussen, dan kan de Cyrix inschakelen en sluit je je beide laderuitgangen kort. De spanning van deze laderuitgangen kan namelijk best een paar volt verschillen en kan zelfs de lader beschadigen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor laserdevil » 13 Mrt 2012, 19:24

Sorry rob , maar hier sla je de plank mis.
De lader en de dynamo zijn op de plus uitgerust met een diode.
Met dit gegeven moet je dus weten dat de plus geen spanning kan ontvangen alleen maar afgeven.
Zijn verhaal klopt dus wel.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor vuuren1 » 13 Mrt 2012, 23:56

Ik denk dat Rob het volgende bedoelde:

Een moderne lader met 2 uitgangen heeft vaak 1 uitgang voor de serviceset (met de volledige capaciteit) en 1 uitgang voor de startset (die een paar ampere kan leveren).
Als je dan de motor start als ook de walaansluiting nog is aangesloten worden de diodes van de scheider opengestuurd en dan ontstaan er spanningsverschillen tussen de door de dynamo aangeboden spanning en de door de lader aangeboden spanning.
Ook worden de lader uitgangen a.g.v. de opengestuurde diodes gekoppeld.

Of dat schadelijk is zal per situatie verschillen maar ik denk dat het wel mee zal vallen (mede gezien de verklaring van Laserdevel) omdat er overal diodes zitten en de moderne laders behoorlijk zijn beveiligd.
Rob zal op -zeker- gaan met zijn advies, dan is er geen risico.

Op mijn boot zou de situatie nog veel ernstiger -kunnen- zijn...
Victron Multiplus met service en laadaansluiting (beiden zijn aangesloten).
Er is een spanningsgevoelig koppelrelais aangesloten tussen service en startset voor de motordynamo.
Deze: http://www.4uboot.nl/shop/BEP-Marine-Du ... p-581.html
Dat relais koppelt d.m.v. een drempelspanning en dus al snel als de wallader actief is (en de motor niet eens draait).
Deze victron set heeft daar totaal geen probleem mee.
In dit geval zou de aansluiting van de lader naar de startaccu juist onaangesloten kunnen blijven omdat er -een andere meedenker- is die dat (ook) regelt.
Toch heb ik hem aangesloten omdat er geen stroom terug kan lopen die de boel in de war brengt.
(dat spul heeft al minimaal 7000 uur achter de rug)

Het goed lezen van de installatiehandleiding is een eerste vereiste omdat bij foutieve aansluiting behalve storing in het systeem ook de garantie vervalt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Rob Art » 15 Mrt 2012, 12:09

laserdevil schreef:Sorry rob , maar hier sla je de plank mis.
De lader en de dynamo zijn op de plus uitgerust met een diode.
Met dit gegeven moet je dus weten dat de plus geen spanning kan ontvangen alleen maar afgeven.
Zijn verhaal klopt dus wel.

Ik denk dat jij het verhaal niet helemaal begrijpt, want volgens mij komt het woord dynamo geen één keer voor in mijn verhaal ;) .
Even heel kort door de bocht, als er 2 accu's zijn met 2 laders en je gaat deze parallel zetten met een Cyrix, dan kunnen er vreemde dingen gebeuren (dat is wat ik probeer aan te geven). Ik heb het dus niet over de dynamo. Daar ben ik niet zo bang voor als de lader er op staat en de dynamo laad ook nog eens.

Dus nog een keer, voor Bas van het Hul geld: Mastervolt acculader alleen op de service accuset aansluiten en klaar ben je.

Bij mij aan boord is de situatie het zelfde als bij Hans idem met Victron en geen problemen met laden van dynamo en acculader maar dat had ook niet anders gekund natuurlijk.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor laserdevil » 15 Mrt 2012, 18:01

2 acculaders , 2 dynamo's lood om oud ijzer.
En hij heeft het over 1 lader met 2 uitgangen , en niet over 2 laders.
Hij kan ook doen:
Dynamo , cyrix , accu's.
En iedere uitgang van de lader op 1 accu.
Worden ze door lader en dynamo beiden geladen.
Altijd volle bak , en werkt altijd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Rob Art » 15 Mrt 2012, 21:37

laserdevil schreef:En iedere uitgang van de lader op 1 accu.
Worden ze door lader en dynamo beiden geladen.
Altijd volle bak , en werkt altijd.

Je snapt het nog steeds niet he!
Als een cyrix tussen 2 accu's staat, dan is het de grootste Bullsh*t om op de andere accu een 2e uitgang van de acculader te zetten klaar!
Ik ga hier ook verder niks meer over zeggen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor mvmierlo » 15 Mrt 2012, 22:54

Van Internet geplukt :

Cyrix
Productomschrijving

Nieuw: intelligente accuscheider die ongewenst schakelen voorkomt

De Cyrix accuscheider bestaat uit een microprocessor gestuurd power relais dat accu's automatisch van elkaar loskoppelt wanneer de spanning daalt onder een bepaalde waarde (een teken dat de accu's niet geladen worden), en weer parallel schakelt wanneer de spanning over één van de accu's stijgt boven een bepaalde waarde (een teken dat de accu geladen wordt).




Kortom als je de lader alleen op je service of start accu zet zal op een gegeven moment als de spanning stijgt het power relais de accus weer koppelen en wordt dan ook je andere accu geladen.

Kortom om problemen te voorkomen ( je hebt altijd een lichte spanningsval door de FET die gebruikt wordt in de Cyrix waardoor er een stroom zou kunnen gaan lopen tussen je 2 laaduitgangen en dat lijkt me onwenselijk) maar 1 laad uitgang gebruiken.

Welke accu je kiest is om het even.

Wil je perse je 2 laaduitgangen gebruiken om zo beide accu's sneller te laden ( ik neem aan dat je lader meer capaciteit heeft over 2 uitgangen dan 1 is dit niet zo dan maakt het niets uit) dan moet je ervoor zorgen dat de Cyrix NIET schakelt en de beide accu's koppelt.
Echter weet ik niet of het mogelijk is om de Cyrix niet te laten schakelen, lijkt me tevens niet wenselijk mocht je het een keer vergeten dan heb je kans dat als je van de walstroom af bent en je vergeet de Cyrix weer in te schakelen er maar 1 accu door je dynamo geladen wordt.

Bottom line,
1 laaduitgang gebruiken en de Cyrix zijn werk laten doen is de beste en veiligste optie in alle opzichten naar mijn mening.
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor laserdevil » 16 Mrt 2012, 00:12

Afbeelding
Plaatjes zeggen meer dan woorden........ :idea: :!:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten