Bericht door R.C.Grootveld » di 08 mei 2012, 22:32
henkvd schreef:
Verder zie ik persoonlijk het nut niet zo van een lader voor de startaccu, deze kan prima zonder
Eens, en deze topic doorbladerende zie ik door de bomen het bos niet meer .....
Keep it simple!
Je hebt al een lader met 2 uitgangen, dus makkelijker kan het niet.
- Uitgang 1 op de service accu
- Uitgang 2 op de startaccu
- Dynamo aansluiten op de ingang van de MOS-FET brug en de uitgangen ervan op de resp. accu's
Makkelijker kan het niet .......
Eventueel een cross-feed schakelaar voor noodgevallen (zie opm)
Het nut van een aparte lader voor de startaccu ontgaat mij, net als Henkvd volledig. Die zal in de praktijk weinig tot niets doen.
In tegenstelling tot wat velen denken, kost het starten van je motor vrijwel geen energie en die zit er in een s.... weer in.
Tegen de tijd dat je terug bent is hij echt wel vol en anders neemt de gewone lader het wel over.
En als je echt een high-tech installatie wilt, vergeet dan die MOS-FET brug en installeer een tweede, geregelde (3traps) hoogvermogen dynamo voor je service set en gebruik je oorspronkelijke dynamo voor je start set. Je hebt dan het mooiste wat je je kunt wensen: 2 galvanisch volledig gescheiden systemen.
Opm:
Gebruik hiervoor hetzelfde type schakelaar als voor je "hoofdschakelaars" en van het type, waarbij de sleutel er alleen uit kan met de schakelaar in de uit stand. Door één sleutel weg te gooien (dan wel heel diep weg te stoppen) ben je gedwongen om eerst één van de andere accu's af te koppelen en voorkom je problemen doordat deze met elkaar in verbinding komen.