Cyrix + acculader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Rob Art » 19 Mrt 2012, 18:08

laserdevil schreef:Oke , nu vat ik m'.
Dan cyrix er tussen uit en een fet er tussen klaar.

?
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 19 Mrt 2012, 19:43

Zo zou het er uit moeten zien, mag je zelf bepalen wat je met de 2e uitgang van de lader doet, naar mijn mening kan die aangesloten worden op de startaccu.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor vuuren1 » 19 Mrt 2012, 23:54

Omdat het een beetje hopeloos werd heb ik (net als Henk) maar even verder gekeken.

Het is een geweldig ding en vreselijk simpel.
Het is niet anders dat je een motor met dynamo en startaccu hebt en er dan een service-accu aan wilt koppelen zonder dat het elkaar beinvloedt.

De plus van de dynamo is eender als de plus op de startmotor en als de plus op de accu, u mag kiezen..
Eén van die aansluitingen koppel je aan nummer 87.
Daarna sluit je de serviceaccu aan op nummer 30.
(85 en 86 is optioneel en kan je ook gewoon vergeten)

Ter aanvulling, maar al eerder besproken:
Zelf heb ik een bijna identiek slim-relais en een Multiplus systeem van Victron waarvan ook de startaccu aansluiting is aangesloten.
Dat werkt perfect.

Ik heb het ooit samen met de stroomwinkel ernstig uitgezocht omdat deze configuratie voor mij destijds ook nieuw was.
De details ben ik vergeten, maar het staat vast ook in de handleiding van de lader.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Lucter » 14 Dec 2013, 12:31

Bericht door Lucter » ma 07 mei 2012, 18:28

Interessante discussie! en dan gaan we nog even verder; ik wil bij walstroom twee aparte (Victron) laders gebruiken voor de start en service accu's. (Beide laders optimaal geprogrammeerd voor de specifieke
accutypes) Bij laden via de dynamo moet de Cyrix zijn werk doen; eerst de start, en daarna de serviceaccu's laden. Bij walstroom moet de Cyrix automatisch ontkoppeld worden om te voorkomen dat de twee laders elkaar beinvloeden. Gewoon een door het motorkontakt gestuurd relais wat de "86"aansluiting van de cyrix onderbreekt?

Afbeelding
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 12:31

Bericht door henkvd » ma 07 mei 2012, 20:29

Met het onderbreken van de massa naar 86 zou dat kunnen, de Cyrix is dan buitenwerking.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Lucter » 14 Dec 2013, 12:31

Bericht door Lucter » di 08 mei 2012, 21:13

Nog maar even een "push" op dit onderwerp; ik heb liever dat een van de forumleden "een gat in het schema schiet", als eindigen in grote problemen....... ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 12:32

Bericht door henkvd » di 08 mei 2012, 21:57

Om het plaatje goed zichtbaar te maken zou in dit geval met een hogere resolutie het wat makkelijker worden.

Verder zie ik persoonlijk het nut niet zo van een lader voor de startaccu, deze kan prima zonder, tenzij je de laders al aanwezig zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Dec 2013, 12:32

Bericht door R.C.Grootveld » di 08 mei 2012, 22:32

henkvd schreef:
Verder zie ik persoonlijk het nut niet zo van een lader voor de startaccu, deze kan prima zonder



Eens, en deze topic doorbladerende zie ik door de bomen het bos niet meer .....

Keep it simple!

Je hebt al een lader met 2 uitgangen, dus makkelijker kan het niet.
- Uitgang 1 op de service accu
- Uitgang 2 op de startaccu
- Dynamo aansluiten op de ingang van de MOS-FET brug en de uitgangen ervan op de resp. accu's
Makkelijker kan het niet .......
Eventueel een cross-feed schakelaar voor noodgevallen (zie opm)

Het nut van een aparte lader voor de startaccu ontgaat mij, net als Henkvd volledig. Die zal in de praktijk weinig tot niets doen.
In tegenstelling tot wat velen denken, kost het starten van je motor vrijwel geen energie en die zit er in een s.... weer in.
Tegen de tijd dat je terug bent is hij echt wel vol en anders neemt de gewone lader het wel over.

En als je echt een high-tech installatie wilt, vergeet dan die MOS-FET brug en installeer een tweede, geregelde (3traps) hoogvermogen dynamo voor je service set en gebruik je oorspronkelijke dynamo voor je start set. Je hebt dan het mooiste wat je je kunt wensen: 2 galvanisch volledig gescheiden systemen.

Opm:
Gebruik hiervoor hetzelfde type schakelaar als voor je "hoofdschakelaars" en van het type, waarbij de sleutel er alleen uit kan met de schakelaar in de uit stand. Door één sleutel weg te gooien (dan wel heel diep weg te stoppen) ben je gedwongen om eerst één van de andere accu's af te koppelen en voorkom je problemen doordat deze met elkaar in verbinding komen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Lucter » 14 Dec 2013, 12:33

Bericht door Lucter » wo 09 mei 2012, 10:11

@henkvd; plaatje wat vergroot, tweede lader is inderdaad reeds aanwezig.

Het enige voordeel van de (niet noodzakelijke) tweede lader is dat deze specifiek voor de startset kan worden geprogrammeerd,
terwijl de andere lader voor de serviceset (gel) wordt geprogrammeerd.
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 12:33

Bericht door vuuren1 » wo 09 mei 2012, 20:40

Het kiezen voor een aparte lader voor een ander accutype is geen verkeerd idee, maar het geheel wordt wel erg ingewikkeld.
Daarbij is het (zoals ook door de anderen opgemerkt) niet nodig omdat de lader een aparte uitgang heeft van een paar ampere voor de startset.
Dat laadgedeelte van de Victron is erg "tam" en daar kan ook een afwijkend accutype aan worden gehangen.

Beter is om altijd eenzelfde accusoort te kiezen voor beide netten.
Alleen is een Gel accu niet echt geschikt om hoge stromen te leveren maar als startaccu kan het wel als je de accu iets groter kiest.
(voor een boegschroef is GEL echt ongeschikt)
Als er een boegschroef in het spel is dan is alles in AGM uitvoeren een betere oplossing.

De situatie in het gegeven schema is m.i. onnodig ingewikkeld en onnodig kostbaar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten