Ik denk dat Rob het volgende bedoelde:
Een moderne lader met 2 uitgangen heeft vaak 1 uitgang voor de serviceset (met de volledige capaciteit) en 1 uitgang voor de startset (die een paar ampere kan leveren).
Als je dan de motor start als
ook de walaansluiting nog is aangesloten worden de diodes van de scheider opengestuurd en dan ontstaan er spanningsverschillen tussen de door de dynamo aangeboden spanning en de door de lader aangeboden spanning.
Ook worden de lader uitgangen a.g.v. de opengestuurde diodes gekoppeld.
Of dat schadelijk is zal per situatie verschillen maar ik denk dat het wel mee zal vallen (mede gezien de verklaring van Laserdevel) omdat er overal diodes zitten en de moderne laders behoorlijk zijn beveiligd.
Rob zal op -zeker- gaan met zijn advies, dan is er geen risico.
Op mijn boot zou de situatie nog veel ernstiger -kunnen- zijn...
Victron Multiplus met service en laadaansluiting (beiden zijn aangesloten).
Er is een spanningsgevoelig koppelrelais aangesloten tussen service en startset voor de motordynamo.
Deze:
http://www.4uboot.nl/shop/BEP-Marine-Du ... p-581.htmlDat relais koppelt d.m.v. een drempelspanning en dus al snel als de wallader actief is (en de motor niet eens draait).
Deze victron set heeft daar totaal geen probleem mee.
In dit geval zou de aansluiting van de lader naar de startaccu juist onaangesloten kunnen blijven omdat er -een andere meedenker- is die dat (ook) regelt.
Toch heb ik hem aangesloten omdat er geen stroom terug kan lopen die de boel in de war brengt.
(dat spul heeft al minimaal 7000 uur achter de rug)
Het goed lezen van de installatiehandleiding is een eerste vereiste omdat bij foutieve aansluiting behalve storing in het systeem ook de garantie vervalt.