Cyrix + acculader

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Lucter » 14 Dec 2013, 12:34

Bericht door Lucter » wo 09 mei 2012, 21:42

@ Hans; Dank voor je bericht, je hebt op zich volledig gelijk. de twee laders/omvormers zijn van het vorige schip meegekomen en ik had ze toch liggen.

De twee startaccu's (agm / 200 a/stuk) worden voor de boegschroef (90 kgf) en starten (6 cil./ 125 pk )gebruikt, de twee service accu's (gel /200 a/stuk) voor de rest. De dynamo is een balmar/mastervolt 90 A met 3-traps regelaar.
Een groot gedeelte van het seizoen maken we weinig motoruren (c.a. 1 uur per dag) en gebruiken veel stroom. Alleen tijdens de (3 weekse) vakantie wordt er veel gevaren, en eigenlijk weinig aan de walstroom
gelegen.
Schema ingewikkeld en onnodig kostbaar :oops: , ja ook daarin heb je gelijk :!: , maar goed dat ik het volledige schema niet heb gepost :lol:
Op allebei de sets accu's een bp200I, en een bmv601 :lol: , om de pret compleet te maken ook nog een 16 a scheidingstransformator in de walaansluiting, en als de walstroom mocht wegvallen, een smsje op dezelfde smartphone als waarop ik de camerabeelden van het schip live kan zien :D
Overdreven? wellicht! maar ik vindt het reuze leuk en het is mijn hobby :D

Een vriend van mij vaart met een schip van ruim 4 ton (en dan heb ik het NIET overwaterverplaatsing......), laat hem door de werf in de berging zetten en onderhouden (nog eens 10.000 euri per jaar)
en ik hoor hem alleen maar klagen en zeuren. Ik lig een volle week met een perago onder mijn boot en heb er nog steeds lol in. (nb die van mij is 9 ton :lol: .......waterverplaatsend :shock: )

Aangezien ik geen electricien ben, maar gewoon een logische denker, is dit forum (in alle opzichten) voor mij van grote waarde, ieder forumlid geeft zijn eigen input en daar valt veel van te leren!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 12:35

Bericht door henkvd » wo 09 mei 2012, 21:56

Er valt niets aan toe te voegen, ik zou dit schema alleen niet aan raden aan eigenaars die weinig op hebben met elektra.
Dat is niet negatief bedoelt, maar puur om het inzichtelijk te houden bij storingen, dan zou dit te moeilijk zijn.
Hier heb je over nagedacht, dan is het begrijpelijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor Lucter » 14 Dec 2013, 12:35

Bericht door Lucter » wo 09 mei 2012, 22:28

@Henk, je hebt gelijk dat het complex is, daar staat tegenover dat wat ik bij veel oudere kruisers tegenkom, een heel simpele installatie nog veel complexer is door het zooitje in de bedrading en het ontbreken van schema's.
Ik vindt het leuk om het ook goed te documenteren, en een goede handleiding/storingszoeker te schrijven. Dat doe ik ook beroepsmatig. Alleen m.b.t. de kosten van het schip ben ik heel snel gestopt
met documenteren nadat mijn echtgenote (het was toen even geeen genote) begon mee te lezen. :(

Overigens heb ik de hele zooi ook nog massa-vrij gemaakt, een startrelais op de min van de gloeispiralen/startmotor welke afvalt zodra de moter loopt 8-)

Nb heeft er iemand nog een goed adres voor platte tweelingkabel in diverse diktes???
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2013, 12:35

Bericht door henkvd » wo 09 mei 2012, 22:35

Voor tweelingsnoer kom je dan in de audio wereld terecht, bv Conrad speakerkabel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cyrix + acculader

Berichtdoor vuuren1 » 14 Dec 2013, 12:35

Bericht door vuuren1 » do 10 mei 2012, 21:12

Als je het graag complex wilt uitvoeren vindt ik het ook prima.
Ik dacht heel even dat we het schema kregen aangeboden om er gaten in te schieten, dat was toch de vraag?

De invulling tussen AGM en Gel klinkt ook goed en is kennelijk over nagedacht.
Als de dynamo deze 2 sets goed kan laden dan kan één Victronlader dat zeker prima doen.

Dubbele kabel met en zonder extra omhulsel heb ik nog zat liggen en we zijn aan het opruimen.
Allerlei andere kabel en toebehoren ook.
(en nog veel meer..)
Laagste prijsgarantie op basis van afhalen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten