Bericht door Lucter » wo 09 mei 2012, 21:42
@ Hans; Dank voor je bericht, je hebt op zich volledig gelijk. de twee laders/omvormers zijn van het vorige schip meegekomen en ik had ze toch liggen.
De twee startaccu's (agm / 200 a/stuk) worden voor de boegschroef (90 kgf) en starten (6 cil./ 125 pk )gebruikt, de twee service accu's (gel /200 a/stuk) voor de rest. De dynamo is een balmar/mastervolt 90 A met 3-traps regelaar.
Een groot gedeelte van het seizoen maken we weinig motoruren (c.a. 1 uur per dag) en gebruiken veel stroom. Alleen tijdens de (3 weekse) vakantie wordt er veel gevaren, en eigenlijk weinig aan de walstroom
gelegen.
Schema ingewikkeld en onnodig kostbaar , ja ook daarin heb je gelijk , maar goed dat ik het volledige schema niet heb gepost
Op allebei de sets accu's een bp200I, en een bmv601 , om de pret compleet te maken ook nog een 16 a scheidingstransformator in de walaansluiting, en als de walstroom mocht wegvallen, een smsje op dezelfde smartphone als waarop ik de camerabeelden van het schip live kan zien
Overdreven? wellicht! maar ik vindt het reuze leuk en het is mijn hobby
Een vriend van mij vaart met een schip van ruim 4 ton (en dan heb ik het NIET overwaterverplaatsing......), laat hem door de werf in de berging zetten en onderhouden (nog eens 10.000 euri per jaar)
en ik hoor hem alleen maar klagen en zeuren. Ik lig een volle week met een perago onder mijn boot en heb er nog steeds lol in. (nb die van mij is 9 ton .......waterverplaatsend )
Aangezien ik geen electricien ben, maar gewoon een logische denker, is dit forum (in alle opzichten) voor mij van grote waarde, ieder forumlid geeft zijn eigen input en daar valt veel van te leren!