kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor reijmerink » 11 Mrt 2012, 17:01

lui, heb een kruimeldief,niet vaak gebruikt, met lekke batterypack,wil ik ombouwen voor de boot met accuvoeding.De batterypack is 3,6 volt 2200ma/h. De voorschakelweerstand wordt dus 12,6-3,6 is 9volt bij 2,2 amps is dus 4 ohm...tig watt.right? so far so good...ik wil de spannning gestabiliseerd hebben en denk aan 5 zware diodes in serie, die een spannings val hebben va 5x07 volt...maar hoe nu met die voorschakelweerstand??? 5 diodes parallel aan de pakweg 800cca wordt vuurwerk...dus..zover als ik het begrijp..wet van ohm, moet is niet spanning wegwerken, maar (kortsluit) vermogen....een oplossing zou zijn een lampje van pakweg 25 watt in serie, is een stroombegrenzing van 2 amps....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor BB motor » 11 Mrt 2012, 17:17

Voor je begint te rekenen, missen we toch 1 gegeven wat is het vermogen van de motor, dan kan de stroom bepaalt worden, die missen we nu, maar is een belangrijk gegeven om mee verder te kunnen.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 17:42

Voor je begint te rekenen, missen we toch 1 gegeven wat is het vermogen van de motor, dan kan de stroom bepaalt worden, die missen we nu, maar is een belangrijk gegeven om mee verder te kunnen.


Dan kom je toch al snel op een 3 A of meer om nog een paar kruimels van de grond af te kunnen krijgen.
Het over grote gedeelte van de !2 Volt die aangeboden wordt moet dus omgezet worden in warmte, 9 x 3 = 27 Watt minimaal,
Dat wordt geen fraaie oplossing.

Meest eenvoudige om dit op te lossen vervang de batterijen, let op neem Nicad batterijen als vervangers, waren de oude ook al Nicad, dan kan je de houder zonder problemen gebruiken, controleer of de adapter niet voorzien is van een laad circuitje. Kan je gewoon meten door de spanning van de lader te meten als de batterijen er aan hangen ( blijft de spanning met en zonder belasting ongeveer gelijk dan is de laad adapter alleen een spanningsbron en zit de rest van het laadcircuitje in de houder.
Dat zal in geval van Nicads niet meer zijn dan een voorschakel weerstand voor de stroom begrenzing en in dien luxe uitgevoerd een ledje.

Als de spanning van de adapter in de buurt van de 12 Volt zit zijn er geen verdere aanpassingen nodig, zit er veel verschil in dan alleen de laadweerstand aanpassen

Zie je het allemaal niet meer zitten, neem een kruimeldief op 12 Volt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor reijmerink » 11 Mrt 2012, 18:29

at bbmotor...specs van de motor weet ik niet, maar een batterypack van 3,6 volt en 2200ma/h betekent dat de motor het daar wel lekker op doet, indien na een halfuur sluggisch, vergt hij wellicht wat meer...ala is mee te rekenen toch?
at henkvdv..you are right..maar ik heb geen 220 volt op de boot..dus wil ik de accu gebruiken..moraal..ik kan hem weggooien en een 12 volts kopen bij conrad.....OF een weerstandje van 4 ohm tig watt..milieu en kosten gezien...maar strikt genomen was de vraag..hoeveel voorweerstand bij een 3,5 volt diodeketen........grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor Arthur » 11 Mrt 2012, 20:58

Wat een hoop moeilijke woorden voor een eenvoudige veger en blik.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor reijmerink » 11 Mrt 2012, 21:10

at arthur...ik denk dat in jouw buitengebeuren ..zelfs stoffer en blik niet aan de orde is,wel??..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 21:33

reijmerink schreef:at bbmotor...specs van de motor weet ik niet, maar een batterypack van 3,6 volt en 2200ma/h betekent dat de motor het daar wel lekker op doet, indien na een halfuur sluggisch, vergt hij wellicht wat meer...ala is mee te rekenen toch?
at henkvdv..you are right..maar ik heb geen 220 volt op de boot..dus wil ik de accu gebruiken..moraal..ik kan hem weggooien en een 12 volts kopen bij conrad.....OF een weerstandje van 4 ohm tig watt..milieu en kosten gezien...maar strikt genomen was de vraag..hoeveel voorweerstand bij een 3,5 volt diodeketen........grtn reijmerink



Als het vermogen van de motor onbekend is, weet je ook niet welke diodes je moet nemen, tevens is dat ook niet de manier om de spanning op deze manier te verlagen.

3 Nicad cellen van 1,2 Volt 2200 mAh, mogelijke bron een recent defecte accu van een accu boormachine, laadcircuitje evt aanpassen van de huidige houder minus de adapter, die is niet meer nodig en het spul kan op 12 Volt aangesloten worden.

http://www.instructables.com/id/simple-Ni-Cd-battery-charger/



Het groeit je boven de pet , kijk dan bv eens hiernaar er zullen er vast nog veel meer te vinden zijn.
http://www.hermeselectronics.nl/product-30850/fakir-ic-1009/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2012, 23:17

Waeco heeft een veel betere 12V oplaadbare variant. Ik heb hem zelf ook ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor reijmerink » 11 Mrt 2012, 23:57

lui, ik kan er wat mee,ook het schema van henk..en het wat andere eventueel,nieuw kopen, als ik bijna denk..ik gooi dat oude ding weg...maar ik herhaal mijn vraag......als je 5 diodes aan elkaar knoopt, in serie, heb je een spanningsval van 3,5 volt,over het begin en het einde van de keten,.ik trek 2,2 amp over die serieschakeling..hoe groot moet de voorschakelweerstand worden om de brullende 800 plus cold crank capacity(cca) binnen de perken te houden.......het is e=ixr,maar ik weet niet wat r is....want r is parallel aan de motor altijd lager dan de r van de motor...grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor henkvd » 12 Mrt 2012, 00:11

Reijmerink dat gaat zo niet werken.

Je zou om de spanning weg te werken een handvol diodes in serie moeten zetten, voorschakelweerstand niet nodig.

Het feit dat theoretisch het met diodes op te lossen valt is het elektrisch gezien niet bepaald een oplossing die de schoonheid verdient.

Nu het probleem, hoeveel stroom trekt het motortje, dat is best lastig, stel de capaciteit is bekend van de accu 2200mAH bij 3,6 Volt, in top conditie, de vraag is dan hoe lang is de kruimeldief te gebruiken geweest in nieuw staat voordat hij weer aan de lader moest,
Laten we zeggen na een kwartier is hij moe, dan zou de stroom 8.8A geweest moeten zijn. nou zetten we dat nog zeer gunstig neer het is nog veel meer omdat de accu niet 100% ontladen kan worden.( is allen makkelijk rekenen)
Diodes die meer dan 8A door kunnen laten zijn een beetje groot en dan wordt het toch een duur grapje, buiten het feit dat het elektrisch gezien geen schoonheid verdient.

Je zou een converter kunnen nemen 12 Volt in 3,6 Volt uit, echter dan zit je weer met de max stroom die hij moet kunnen leveren, stel het is 10A, dat wordt een toch nog prijzig voedinkje waarbij een verse 12 Volt kruimeldief goedkoper blijkt te zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten