kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor reijmerink » 12 Mrt 2012, 09:07

helemaal begrepen, zie er verder van af, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor Stylerider » 12 Mrt 2012, 15:28

Ik zou gewoon 12 V op die kruimeldief zetten. Ten eerste zal die dan lekker zuigen, ten tweede best kans dat ie het gewoon aan kan. Als je hem ander toch wil wegggooien kun je dit eerst nog proberen. (En ik hoor graag het resultaat)

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor Stylerider » 12 Mrt 2012, 15:30

Ter info: ik gebruik al tijden een oude accuboormachine van Makita van 7.2V direkt op 12V en dat gaat prima.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor fox4you » 12 Mrt 2012, 16:05

Stylerider schreef:(En ik hoor graag het resultaat)


Ik lees het wel in de krant als er een boot is afgebrand. :D
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor henkvd » 12 Mrt 2012, 20:35

kortstondige turbo stand !
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor mvmierlo » 15 Mrt 2012, 19:29

12volt naar een lagere spanning is een eitje niet moeilijk doen met weerstanden dat geeft een hoop warmte en dus slecht rendement.
Hier zijn kant en klaar ic's voor, wellicht moet je ze voorzien van een koellichaampje maar deze geeft standaard al zo 3 ampere.

Kijk hier eens na :
http://www.national.com/pf/LM/LM2676.html#Overview
en hier een standaard schema voor 5 volt maar simpel aan te passen naar 3,6 als je dat wilt
http://www.national.com/images/pf/LM2676/10091403.pdf

En de complete datasheet :
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2676.pdf

En dit is 1 specifieke spanningregelaar maar er zijn er legio, dingen kosten hooguit 2 euro en wellicht met nog wat extra componentjes ben je in totaal 5 euro kwijt.
Vraag het anders even in je lokale elctronica onderdelen winkel .. die hebben zeker en vast iets liggen
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 01:09

mvmierlo schreef:12volt naar een lagere spanning is een eitje niet moeilijk doen met weerstanden dat geeft een hoop warmte en dus slecht rendement.
Hier zijn kant en klaar ic's voor, wellicht moet je ze voorzien van een koellichaampje maar deze geeft standaard al zo 3 ampere.

Kijk hier eens na :
http://www.national.com/pf/LM/LM2676.html#Overview
en hier een standaard schema voor 5 volt maar simpel aan te passen naar 3,6 als je dat wilt
http://www.national.com/images/pf/LM2676/10091403.pdf

En de complete datasheet :
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2676.pdf

En dit is 1 specifieke spanningregelaar maar er zijn er legio, dingen kosten hooguit 2 euro en wellicht met nog wat extra componentjes ben je in totaal 5 euro kwijt.
Vraag het anders even in je lokale elctronica onderdelen winkel .. die hebben zeker en vast iets liggen


Goed advies en het werkt.
Maar het omzetten van spanning geeft verliezen (anders zou je geen koellichaam nodig hebben).
Een 3,6 of 5 volt kruimelzuiger is uit de tijd en presteert zeer matig.

Neem dan een 12V kruimelzuiger die dingen zuigen veel beter en daar hoeft in de voeding geen truuk te worden uitgehaald die extra stroom (en geen kennis van regelaars i.c.m. de soldeerbout) kost.
Minder energie (zowel elektrisch als op het forum) kost een Waeco 12v stofzuiger.
Die is o.a. voor bootjes bedoeld. Ik heb hem zelf ook en doet het uitstekend.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor henkvd » 16 Mrt 2012, 01:14

Tevens is het de vraag of het motortje genoegen neemt met 3A, op bassis van de gestelde gegevens lijkt dat te krap.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2012, 01:30

henkvd schreef:Tevens is het de vraag of het motortje genoegen neemt met 3A, op bassis van de gestelde gegevens lijkt dat te krap.


Henk,
Het is een feitelijk opgelost onderwerp, maar technisch gezien wel aardig om over te praten.
Een oude kruimeldief heeft een kleine accu en dan is een 3A LM regelaar wel voldoende om de lading te verzorgen.
Het apparaat zelf gebruik je op de ingebouwde accu en dan vraagt de motor daar stroom van en mag de 3A regelaar uitrusten ;)

Thuis hebben we een AEG kruimelzuiger van 12V en die doet het uitstekend vergeleken bij de antieke kruimelzuigers met de mindere accu's.
Die Waeco stofzuiger is voor zover ik weet nog goedkoper dan een goede 12V huis-kruimeldief.

Soms is een forum ook leuk om af te dwalen naar niet volmaakt effectieve zaken, allen al voor de hobby.
Zo zijn radio zendamateurs nog vaak met oude mobilifoons bezig terwijl er in China al geweldig knappe portofoontjes te koop zijn voor een paar centen en met duizenden meer mogelijkheden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: kruimeldief ombouwen naar scheepsgebruik

Berichtdoor mvmierlo » 16 Mrt 2012, 09:16

henkvd schreef:Tevens is het de vraag of het motortje genoegen neemt met 3A, op bassis van de gestelde gegevens lijkt dat te krap.


Ik geef ook slechts een voorbeeld, er zijn ook spanningsregelaars die hogere stromen voor hun rekening kunnen nemen, vandaar ook mijn opmerking vraag even advies bij je lokale electronica onderdelen shop meestal zijn ze daar zeer genegen om even mee te denken.

@vuuren1
klopt rendement zal zo tussen de 80 a 94 % liggen, maar dat is wel veel hoger dan je met diodes en of weerstanden gaat bereiken :D

Verder lijkt me het logisch dat een 12v versie idd beter zal presteren, maar zoals je ook opmerkte soms is het gewoon leuk omdat het kan, en voor de 5 euro en dat uurtje solderen is het wellicht wel een poging waard.

Ik heb ook zo'n ding aan boord (zat er al in toen ik hem kocht) met een prachtige constructie.
Een standaard kruimeldie die geladen werd via een omvormer waar weer een trafo op was aangesloten die ... je raadt het al het ding op 12v laadt, over rendement gesproken :)
Gebruikers-avatar
mvmierlo
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 11 Jan 2012, 19:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten