Logische elektra aanpassingen?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Binnetie » 01 Aug 2017, 13:15

Naar aanleiding van mijn vorige topic over het 'aanpakken' van het elekta aan boord, wilde ik even een aftakking maken.
Inmiddels heb ik een nieuwe compressor koelkast aangeschaft. De oude absorptiekoelkast kon ik nog voor een mooie prijs verkopen.
Heb de verlichting vervangen voor ledverlichting. Er waren al een paar leds gebruikt, zelfs in combinatie met de oude verlichting in 1 de armatuur wat een raar lichtbeeld gaf.

Waar ik nu mee bezig ben en waar ik wat vragen over heb zijn wat aanpassingen die ik wil gaan doen
1. de nieuwe koelkast
De Indel-B Cruise 85 heeft alleen een 12V aansluiting, afgelopen weekend ben ik begonnen met het verwijderen van de oude koelkast, het verwijderen van de loze gasleiding (en afdoppen op de gaskraan).
De koelkast sluit vanzelf af wanneer de stroom beneden de 11V komt.

Bij mij aan boord zijn op dit moment walstroom en accu gescheiden. Achterin de inbouwruimte van de koelkast bevind zich een stopcontact (220V), de oude koelkast werkte alleen op walstroom. De nieuw koelkast wordt rechtstreeks op de accu aangesloten.

Gedachtengang:
- afstand vanaf accu tot koelkast is 6 meter, ik wil vanaf de accu een 10mm2 kabel trekken tot voor de koelkast. Hier zit een lasdoos voor 220V, maar hier wil ik een extra lasdoos voor 12V plaatsen zodat ik voor de toekomst ook nog kan uitbreiden. Volgens de handleiding is 6mm2 kabel voldoende.
- vanaf de lasdoos een stroomkabel direct naar de 12V van de koelkast, afstand 1,5m

Gewenste situatie:
Omdat de koelkast geen schakelaar heeft om hem uit te schakelen, wil ik een schakelaar op mijn dashboard om handmatig de stroom naar de koelkast te kunnen onderbreken als we voor langere tijd niet aan boord zijn. Hoe sluit je deze aan?
Misschien is het zelfs makkelijker om een schakelaar bij de koelkast te plaatsen om deze in- en uit te schakelen.
De stroomkabel tussen lasdoos en koelkast hoeft toch ook niet 10mm2 te zijn, maar kan ook iets dunner?

2. Waterpomp tijdelijk uitschakelen
Ik heb een vaccuumtoilet aan boord:
Afbeelding

Volgens de omschrijving moet tijdens het leegpompen de flushbal openstaan (ergens wel logisch):
Afbeelding
Maar als je de pedaal naar beneden doet gaat het water lopen. Ook hiervoor wil ik een schakelaar op mijn bedieningspaneel gebruiken om de waterpomp uit te kunnen schakelen. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar het op een andere manier gedaan want ik zie zo geen mogelijkheid om de waterpomp apart uit te zetten.

3. Laadregelaar op dynamo
Ik kreeg een tip om een laadregelaar op de dynamo aan te sluiten die ervoor zorgt dat start en lichtaccu optimaal worden opgeladen. De startaccu is vrij snel weer vol, maar de lichtaccu misschien wel niet.
Een handleiding + extra uitleg vond ik hier: https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -de-dynamo

Zijn deze gewenste aanpassingen een goed idee of pak ik dit verkeerd aan? In de toekomst komen er zonnepanelen aan boord (zie link naar vorige topic). Maar nu wil ik alvast de elektronica wat logischer aansluiten, uiteraard met professionele hulp. Is het alleen niet zo dat wanneer je een laadregelaar op de dynamo aansluit en je een laadregelaar voor de zonnepanelen hebt dat de 1 de andere niet in de weg gaat zitten? Dat de laadregelaar van de zonnepanelen tijdens het varen 'pauzeert' omdat de laadregelaar op de dynamo al hard aan het werk is? Of is het juist overkill om te doen?
Binnetie
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor GdH » 01 Aug 2017, 19:44

Hi, wist je dat er voor de Indel (Isotherm) koelkasten een Autoswitch Walstroom/Accu bestaat art. SEH00004HA. De koelkast werkt dan op 230V en bij afwezigheid hiervan automatisch op 12V of 24V.

groet George
GdH
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Jul 2017, 18:26
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Binnetie » 01 Aug 2017, 20:46

Ik had er van gehoord.
In de toekomst zullen we weinig van walstroom gebruik maken, onze thuishaven geeft alleen stroom via een muntjesautomaat a 50 cent voor 2kWh/24 uur. Dus na maximaal 24 uit wordt de stroom weer verbroken.

Walstroom en 12V zijn van elkaar gescheiden (op dit moment ook geen acculader).
Binnetie
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Klaver vier » 01 Aug 2017, 21:34

Volgens mij kan je beter de zonnepanelen niet te lang uitstellen,ben je als je niet te veel verbruikers hebt in 1 keer klaar.
Ik zou een voorbeeldje geven,bij ons op de boot heeft een paar dagen een zijl op de boot gelegen omdat ze met het teak op het achterdek bezig zijn.
De timmerman is op vakantie gegaan vorige week vrijdag en heeft zijn verlengsnoer mee genomen dus geen walstroom en afgedekte zonnepanelen,zondags eind van de middag ging ik bij de boot kijken,en ondekte toen dat de stroom er af was.
Zondag op de batterij monitor gekeken nog 94% volle accu's
Het zijl er af gehaald en maandag middag nog even gekeken accu's weer 100%
Echt zonnepanelen ik zou nooit meer zonder willen
Bij ons staat de omvormer altijd op standby ,als dan de walstroom er af gaat en er wordt een verbruiker ingeschakeld gaat automatische de inverter ( omvormer) aan.
Als je het zo doet kan je de koelkast rechtstreeks op de accu's zetten en heb je nergens geen omkijken naar
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Binnetie » 01 Aug 2017, 21:42

Mooi praktijkvoorbeeld.
Ik wil er niet te lang mee wachten maar mijn wederhelft moet er ook mee instemmen en die heeft nog wat andere prioriteiten. Voor nu varen we dagjes en liggen we nooit lang stil. De oude koelkast gebruikten we alleen bij walstroom.
Binnetie
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Klaver vier » 01 Aug 2017, 21:54

Natuurlijk moet je het doen zoals je zelf denkt het goed te doen,maar nu ga je lekker varen en dan ontdooit je ijskast,die moet dan als je aan de walstroom ligt weet harder laden
Wat ik alleen maar wil zeggen je bent immers al van plan zonnepanelen te nemen wacht niet te lang,je zal niet weten wat je overkomt.
Ik heb nergens belangen bij ,maar wel super enthousiast over onze panelen
Op onze vorige boot had ik er twee met een wat mindere regelaar,nu 4 met een mppt regelaar,super
Gr René
Klaver vier
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Aug 2017, 23:52

Zonnepanelen?
Een mooie uitvinding.
Kan er inmiddels over mee praten.
Heb ze nog niet op mijn boot,maar er komen wel 2 stuks op de kajuitdak,en het liefst zo groot mogelijk.
Dat kan de walstroom er helemaal uit.
Goedkoper krijg je je stroom nooit.

Ik heb er thuis 11 stuks op het dak liggen sinds vorig jaar oktober,en ik heb inmiddels mijn voorheen aangekochte kilowatten(3800) met meer dan de helft kunnen terug dringen.
Wat mij betreft mag de zon s'nachts hier ook wel gaan schijnen.
Mijn slaapkamer kan ik op een ander manier ook wel verduisteren als het moet.
Daar ben ik het "zwart" van de nacht niet voor nodig. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Logische elektra aanpassingen?

Berichtdoor Binnetie » 02 Aug 2017, 12:35

Komt helemaal goed. Ik heb ze al een paar jaar op mijn huis liggen en ben er nog elke dag blij mee. Expres meer Wp genomen dan ik verbruik. Mijn overschot maak ik nu op met elektrisch verwarmen door een warmtepomp. Voordeel is dat ik van 1450m3 gas naar 350m3 gas gegaan ben. Een besparing van 1100m3 gas a 58 cent per jaar. De 350m3 is voor het gebruik van warm water/douchen. De warmtepomp heb ik er op die manier in 3 jaar weer uit (nu nog een jaar te gaan).
Overschat terugleveren aan de energieleverancier levert niet zo heel veel op namelijk.

Een paneel wat interessant is: Panasonic HIT 330Wp. Dit is een paneel die momenteel populair is om op je dak van het huis te leggen. Maar kan ook op de boot. Wel zal hij dan iets minder opwekken. Wat sowieso het geval is omdat de orientatie van een vlak liggend paneel een stuk minder is dan een paneel die onder een hoek van 35-45 graden ligt.
Qua prijs en oppervlakte is dit de meeste Wp/euro. In mijn vorige topic overwoog ik 2x 100Wp maar dit Panasonic paneel van 330Wp is een stuk goedkope rin aanschaf. Als je de ruimt hebt ervoor is deze interessant.

Weer ontopic:
Voordat ik panelen ga leggen wil ik alvast iets doen aan het elektra, is er iemand die er al iets zinnigs over kan zeggen?
Binnetie
 


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten