Naar aanleiding van mijn vorige topic over het 'aanpakken' van het elekta aan boord, wilde ik even een aftakking maken.
Inmiddels heb ik een nieuwe compressor koelkast aangeschaft. De oude absorptiekoelkast kon ik nog voor een mooie prijs verkopen.
Heb de verlichting vervangen voor ledverlichting. Er waren al een paar leds gebruikt, zelfs in combinatie met de oude verlichting in 1 de armatuur wat een raar lichtbeeld gaf.
Waar ik nu mee bezig ben en waar ik wat vragen over heb zijn wat aanpassingen die ik wil gaan doen
1. de nieuwe koelkast
De Indel-B Cruise 85 heeft alleen een 12V aansluiting, afgelopen weekend ben ik begonnen met het verwijderen van de oude koelkast, het verwijderen van de loze gasleiding (en afdoppen op de gaskraan).
De koelkast sluit vanzelf af wanneer de stroom beneden de 11V komt.
Bij mij aan boord zijn op dit moment walstroom en accu gescheiden. Achterin de inbouwruimte van de koelkast bevind zich een stopcontact (220V), de oude koelkast werkte alleen op walstroom. De nieuw koelkast wordt rechtstreeks op de accu aangesloten.
Gedachtengang:
- afstand vanaf accu tot koelkast is 6 meter, ik wil vanaf de accu een 10mm2 kabel trekken tot voor de koelkast. Hier zit een lasdoos voor 220V, maar hier wil ik een extra lasdoos voor 12V plaatsen zodat ik voor de toekomst ook nog kan uitbreiden. Volgens de handleiding is 6mm2 kabel voldoende.
- vanaf de lasdoos een stroomkabel direct naar de 12V van de koelkast, afstand 1,5m
Gewenste situatie:
Omdat de koelkast geen schakelaar heeft om hem uit te schakelen, wil ik een schakelaar op mijn dashboard om handmatig de stroom naar de koelkast te kunnen onderbreken als we voor langere tijd niet aan boord zijn. Hoe sluit je deze aan?
Misschien is het zelfs makkelijker om een schakelaar bij de koelkast te plaatsen om deze in- en uit te schakelen.
De stroomkabel tussen lasdoos en koelkast hoeft toch ook niet 10mm2 te zijn, maar kan ook iets dunner?
2. Waterpomp tijdelijk uitschakelen
Ik heb een vaccuumtoilet aan boord:
Volgens de omschrijving moet tijdens het leegpompen de flushbal openstaan (ergens wel logisch):
Maar als je de pedaal naar beneden doet gaat het water lopen. Ook hiervoor wil ik een schakelaar op mijn bedieningspaneel gebruiken om de waterpomp uit te kunnen schakelen. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar het op een andere manier gedaan want ik zie zo geen mogelijkheid om de waterpomp apart uit te zetten.
3. Laadregelaar op dynamo
Ik kreeg een tip om een laadregelaar op de dynamo aan te sluiten die ervoor zorgt dat start en lichtaccu optimaal worden opgeladen. De startaccu is vrij snel weer vol, maar de lichtaccu misschien wel niet.
Een handleiding + extra uitleg vond ik hier: https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -de-dynamo
Zijn deze gewenste aanpassingen een goed idee of pak ik dit verkeerd aan? In de toekomst komen er zonnepanelen aan boord (zie link naar vorige topic). Maar nu wil ik alvast de elektronica wat logischer aansluiten, uiteraard met professionele hulp. Is het alleen niet zo dat wanneer je een laadregelaar op de dynamo aansluit en je een laadregelaar voor de zonnepanelen hebt dat de 1 de andere niet in de weg gaat zitten? Dat de laadregelaar van de zonnepanelen tijdens het varen 'pauzeert' omdat de laadregelaar op de dynamo al hard aan het werk is? Of is het juist overkill om te doen?