Loop laadstroomkabel en overige bedrading

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Mrt 2012, 20:11

Is het onhandig of kan het in het geheel geen kwaad als de laadstroomkabel van een dynamo, 110A, voor een deel met alle bedrading van de motor vlak naast elkaar lopen (over een beperkte afstand van ca. 60cm).
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2012, 00:40

Wim Niessen schreef:Is het onhandig of kan het in het geheel geen kwaad als de laadstroomkabel van een dynamo, 110A, voor een deel met alle bedrading van de motor vlak naast elkaar lopen (over een beperkte afstand van ca. 60cm).


Wim,

Met een dynamo van max. 110A (dat is een flinke..) is allereerst van belang dat de kabeldoorsnede van de laadkabel past bij max. 110A.
Als dat in orde is dan zie ik geen bezwaren.
Er zitten geen draden van gevoelige elektronische apparaten in de buurt, de laadstroomdraad hoeft niet in een bundel met andere draden te zijn samengevat en een dynamo geeft geen vreemde pieken af.
Dan kan het geen kwaad.

In jouw situatie:
Is de motorleverancier of je installateur niet in staat om ervoor te zorgen dat je deze vraag niet hoeft te stellen?

Het is vast en zeker niet de standaard dynamo van deze motor.
In dat geval levert bv. Vetus er een andere kabelboom bij die het stukje tot de stekker naar het motorpaneel vervangt.
Als je daarna laadstroom wilt verdelen zijn daar allerlei mogelijkheden voor.

Ik denk dat je afwijkt van de standaardsituatie door vanaf de dynamo direct naar een laadstroomverdeler te willen gaan.
Dat is ook geen probleem.

Ga vooral door met het stellen van vragen, dat is voor iedereen leerzaam maar bij een hermotorisatie ben ik nog nooit zoveel vragen en onzekerheden tegengekomen.
Wij moeten ook scherp aanbieden als we zoiets willen aanpakken maar dan is alles wel een stuk duidelijker en voor de opdrachtgever geen enkele reden om ook maar één vraag te hoeven stellen over dit soort zaken.
Het doel is dan om op Turn-Key basis te kunnen gaan varen.
(ook als we niet zelf installeren)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Wim Niessen » 09 Mrt 2012, 00:52

Hans,
Op mijn motor zit de standaard dynamo.
Vanaf de dynamo - of heet dat generator - gaat standaard geen laadstroomkabel de kabelboom in.
Standaard is dat deze separaat loopt en op mijn verzoek heeft de motorleverancier er een kabel aangezet van - neem ik aan - voldoende dikte (ik schat zo van achter mijn computer vandaan dat de kabel inclusief isolatie circa 12mm doorsnee heeft)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2012, 01:44

Wim Niessen schreef:Hans,
Op mijn motor zit de standaard dynamo.
Vanaf de dynamo - of heet dat generator - gaat standaard geen laadstroomkabel de kabelboom in.
Standaard is dat deze separaat loopt en op mijn verzoek heeft de motorleverancier er een kabel aangezet van - neem ik aan - voldoende dikte (ik schat zo van achter mijn computer vandaan dat de kabel inclusief isolatie circa 12mm doorsnee heeft)


110A op een 42 pk motor is nooit standaard.
De Mitsubishi S4L die jij hebt heeft een -af fabriek-13.8v/ 50A dynamo.
Vanaf de dynamo gaat de laadstroomdraad standaard naar de startmotor -plus- aansluiting.
De leverancier kan dat uiteraard op verzoek wijzigen en dan is de geschatte 12 mm tot aan een bepaalde lengte meestal voldoende.

Ik vraag mij nog steeds af waarom jij zoveel vragen moet hebben over allerlei dingen waar je als consument helemaal niet over na hoeft te denken.
Op die vraag heb je nog geen antwoord gegeven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Wim Niessen » 09 Mrt 2012, 01:50

vuuren1 schreef:
Wim Niessen schreef:Is het onhandig of kan het in het geheel geen kwaad als de laadstroomkabel van een dynamo, 110A, voor een deel met alle bedrading van de motor vlak naast elkaar lopen (over een beperkte afstand van ca. 60cm).


Ga vooral door met het stellen van vragen, dat is voor iedereen leerzaam maar bij een hermotorisatie ben ik nog nooit zoveel vragen en onzekerheden tegengekomen.


Hermotoriseren is niet mijn dagelijkse bezigheid. Daarbij komt dat ik de neiging heb om wat ik niet weet of waar ik twijfel het uit te zoeken. Het is mijn aard om - als het even kan - dingen niet opnieuw behoeven te doen.
Om op mijn vraag terug te komen het volgende. Ooit in het erg grijze verleden tijdens de opleiding telegrafist een behoorlijk stuk elektyro- en radiotechniek gehad. Huidige kennis hiervan is bijna 0,0. Wat ik nog wel weet is dat (sterke) stromen van invloed kunnen zijn op andere electrische touwtjes als deze in de buurt van die sterke stromen liggen. Toen ik dus bezig was de kabelloop te bepalen en de bedoelde kabels nagenoeg naast elkaar wilde leggen onstond de vraag of zoiets ongestraft kan.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Rob Art » 09 Mrt 2012, 21:54

Wim Niessen schreef:Wat ik nog wel weet is dat (sterke) stromen van invloed kunnen zijn op andere electrische touwtjes als deze in de buurt van die sterke stromen liggen. Toen ik dus bezig was de kabelloop te bepalen en de bedoelde kabels nagenoeg naast elkaar wilde leggen onstond de vraag of zoiets ongestraft kan.

Is geen slechte gedachte hoor Wim, Zeker als er 110A gelijkspanning loopt heb je een aardig magnetisch veld. Voor de touwtjes van een basic motor geeft dat geen problemen. Mocht er iets van motormanagement op zitten dan word het oppassen hoe je de bekabeling laat lopen, zeker met analoge of milivolt signalen kan het problemen leveren.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Wim Niessen » 10 Mrt 2012, 01:02

Ik zal eens nagaan of mijn motor - Craftsman - een motormanagement systeem heeft.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 01:22

Het gaat in deze situatie over een S4L Mitsubishi motor zonder electronica (dus verre van een motormangement systeem).
110A is wel erg veel en ik vraag mij af of dat wel klopt.
Zoals eerder geschreven is de standaard dynamo een 50A en is groter optioneel.

Mijn eerder en inmiddels vaker gestelde vraag blijft vooralsnog onbeantwoord:
Wat is de reden om hier dergelijke vragen te stellen als je een nieuwe motor koopt bij ADT?
Voor een bedrijf als ADT is dit -speelgoed-, die mannen opereren voornamelijk in de beroepsvaart en dat draait 24/7 volle kracht.
Dat moet dan ook kloppen omdat de klant met een probleem het -gisteren- opgelost wil zien.
Daarom begrijp ik niet dat je hier allerlei oplossingen zoekt bij het inbouwen van een nieuwe motor die op maat is geadviseerd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor Wim Niessen » 10 Mrt 2012, 02:23

Hans,
Als ik nu een vraag stel (bij ADT) mag ik blij zijn als ik over veertien dagen antwoord krijg.
Afgezien daarvan zijn er vragen die bij mij opkomen en waarop ik een antwoord wil hebben en daar is nu juist dit forum voor.
Zie verder mijn eerdere PM-etje.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Loop laadstroomkabel en overige bedrading

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 23:43

Wim Niessen schreef:Hans,
Als ik nu een vraag stel (bij ADT) mag ik blij zijn als ik over veertien dagen antwoord krijg.
Afgezien daarvan zijn er vragen die bij mij opkomen en waarop ik een antwoord wil hebben en daar is nu juist dit forum voor.
Zie verder mijn eerdere PM-etje.


Wim,

Het verhaal is mij volkomen helder maar het is opvallend dat je bij een dergelijke (kostbare) aanschaf relatief vaak een beroep op dit forum moet doen.
Los daarvan is een forum zeker bedoeld om met je mee te denken (alleen had je dat -meedenken- volgens mij in een betalende versie uitbesteed aan de leverancier)
Je PM was volkomen duidelijk maar algemene stukjes openbaar communiceren moet m.i. kunnen omdat het leerzaam kan zijn voor medelezers.

Je weet wellicht nog dat ik je (ook) heb afgeraden om je (huidige en recente) instrumentenpaneel te handhaven.
Zoiets vergt maatwerk en is duurder.
Ik ken de (financiële) geschiedenis van jouw schip en dat was o.a. een reden om daarin mee te denken.

Verder is 14 dagen op antwoord moeten wachten niet normaal (ofwel afkeurenswaardig).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten