Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 14 Jul 2017, 17:27

Goedemiddag,
Bijna elke keer wanneer ik de boot aansluit op de walstroom knalt de aardlekschakelaar van de wal eruit.
Dus elke dag stekker er in, stroom eraf, walkast open (2 sleutels), aardlek omhoog kastje dicht).
Niet dat het zoveel werk is maar je krijgt er wel een punthoofd van en als het regent een nathoofd!

De walzekering is aan de lage kant 6Amp, verzwaren is geen optie.
De lader Victron Blue Charger 12V / 30Amp.

Destijds met mijn Victron Pallas was er een verkeerde condensator gemonteerd en moest je er mee naar Victron.

Iemand een idee of oplossing en/of ervaring met het zelfde euvel.

Alvast bedankt.
Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 14 Jul 2017, 22:13

Schakelende voedingen (zoals een moderne acculader) kunnen een wat grotere aanloopstroom veroorzaken. Dit: http://www.tototek.de/epages/63486721.s ... s/ESK2-10A gaat je helpen. Er is er ook één voor 6 A, maar ik denk dat je met die van 10A ertussen voldoende geholpen bent, je komt immers ook wel eens in andere havens. Er zijn ook tussenstekkers ed. (conrad) maar als je een nette installatie hebt is dit beter en goedkoper. Het principe is tamelijk simpel, er wordt meestal een weerstand gebruikt die koud een grote weerstand heeft en warm nauwelijks weerstand. De aanloopstroom (ook van koelkastjes, scheidingstrafo's ed.) blijft op deze manier binnen de perken en je hoeft niet meer de steiger op.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 15 Jul 2017, 19:35

Hallo Arnold,

Bedankt voor de tip, ga het proberen.

Groet, Bob
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 15 Jul 2017, 20:45

Google op : Steeds meer niet-Ohmse belastingen
in de standaard elektrische installatie
voor nog wat achtergrondinfo over dit fenomeen. Ik hoop dat de gekozen oplossing werkt en zo niet dan laat je het ons weten natuurlijk! ;)
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 18 Jul 2017, 00:48

Aan Arnold,
Ik heb wat rond gekeken op de website van Conrad en wat eerst simpel leek voor mij
bleek voor mij als leek toch minder eenvoudig.
Hoewel ik over, een door een pro aangelegde installatie beschik, wil ik liever, door ruimtegebrek, een begrenzer die ik in het stopcontact
van de lader kan inpluggen.
Bij de eene begrenzer spreken ze bij Conrad over max. Watt terwijl bij andere wordt gesproken van Hz (Herz naar ik aanneem).
Werkt die begrenzer allen op de lader of speelt de hele installatie er achter mee?
Nu mijn vraag wat moet ik kiezen, wat zou je aanbevelen als je website van Conrad bekijkt of mag dat niet i.v.m.
afspraken m.b.t. reclame.
De Amp waarden liggen ook wat hoger dan de door jou genoemde 10Amp is dat een probleem?
Alvast bedankt.
Groet, Bob
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 18 Jul 2017, 08:31

probeer deze https://www.conrad.nl/nl/622412-inschak ... 22412.html Het lampje zal niet gaan branden, maar hij werkt wel. Doet ie het niet verkoop je hem door. succes! De BNederklandse handleiding beschrijft het gebruik accuraat. Hier nog wat extra info; http://www.groene-energiewinkel.nl/elek ... v-16a.html

Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Amersfow » 19 Jul 2017, 07:27

Waarom gaat de aardlek eruit ipv de zekering zelf? Een aardlek zou toch niet moeten reageren op hoog vermogen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor broekie » 19 Jul 2017, 08:51

Dat zegt mijn verstand ook.

Ik ben geen elektro man, maar ik zou de zaak benaderen vanuit het feit welke fout er optreed.
Aardlek is een lekstroom tussen fase naar aarde. Zekering tussen fase en nul.
Als de aardlek er dus uit gaat, heb je ergens een slechte afscherming en loopt er een lekstroom naar massa.

Dus als je de apparaten afkoppelt en de walstroom aansluit, zou de aardlek erin moeten blijven als de theorie klopt van overbelasting.
Knalt hij eruit, weet je dat het niet een te hoge aanloop belasting is.

Als hij erin blijkt zou ik het proberen door een voor een de apparaten erop te zetten en dan weer aansluiten.

Ik denk eerder aan vocht in je aansluitkabel of stekkers. Dat zou betekenen dat hij er altijd uit knalt.
Kan ook een apparaat zijn dat niet meer fris is. Dan gaat hij als je betreffende apparaat aan hebt staan bij aansluiten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 19 Jul 2017, 09:18

schakelende voedingen (zoals volgens mijn info de Blue Charger) kunnen de ALS doen aanspreken. daarnaast zorgen ze voor een grote 'aanloopstroom'. Ik kan niet in walaansluiting van de TS kijken en weet dus ook niet zeker of daar een automaat of een ALS is gemonteerd. Een duidelijke foto van de open kast zou helpen.
Maar anyhow is het aansluiten van een schakelende voeding op een 6A walstroomkast problematisch. Je kunt aan de walstroomkast niets wijzigen, de Blue Charger heb je ook al....dan is het enige wat je kunt doen de BC 'langzaam' aan te zetten via de NTC weerstand die in het aanbevolen tussenkastje is gemonteerd. Misschien zijn er anderen die hier positieve ervaring mee hebben. Op Camper-fora hoor je wel aardige dingen roepen over zo een tussenstekker, maar vaak is het dan onduidelijk of het een ALS of een eindzekering betreft in de wal-(camping) aansluiting. Proberen kost je niet al te veel...werkt het niet kan ie weer op MP.
Overigens is hier nog e.e.a. te lezen: http://www.etotaal.nl/upload/Aardleksch ... elaars.pdf als je meer wilt weten over ALS en schakelende voedingen.
Je adviezen over het zoeken naar 'nattigheid' die de ALS laat trippen zijn natuurlijk helemaal correct. Ik ben er van uitgegaan dat de TS dit al had gedaan.

Misschien een tip voor de makers van Blue Charge apparatuur: vermeld de omstandigheden waaronder het apparaat zonder problemen gebruikt kan worden. Een wal-aansluiting van 6A met een eigen ALS is erg normaal in jachthavens/verenigingshavens en daar zou de apparatuur dus op afgestemd moeten zijn.

Ik hoor graag verder
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor elrenegado » 19 Jul 2017, 11:45

Ik heb hetzelfde bij ons in de haven.
Ik heb een 6a aansluiting....
Maar ik moet de current op 3,5a zetten van m'n multiplus, anders klapt elke keer als ik een flinke 220v verbruiker aanzet de automaat eruit.
De 2200w stofzuiger moet ik ook op max 50% aanzetten en zodra die zuigt kan die pas naar de 100%, anders ken ik weer naar het kastje lopen idd.

Nu heeft zo'n bluecharger niet zo'n functie denk ik.
maar wellicht is er iets anders tussen te plaatsen die de start piek op kan vangen....
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten