Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 19 Jul 2017, 16:00

Sorry, voor de verwarring.
Het betreft hier niet de aardlek maar de automatische zekering van 6Amp in de kast op de wal.
Het zal de piekbelasting van deze lader gedurende een seconde of wat zijn want gelijk na het uitschakelen weer ingeschakeld
blijft de zekering gewoon in bedrijf.
De vraag is bestaat er een relatie tussen de startstroombegrenzer van16Amp en de lader van 30Amp m.a.w.is 16Amp genoeg tegenover
de 30Amp van de lader of heeft dat niets met elkaar te maken en l*l ik als leek weer eens uit mijn nek.
Alvast bedankt voor de info.
Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 19 Jul 2017, 22:22

Je walstroomkastje is 230V en gezekerd op 6 ampere. Daar kan je dus zo een 6x230=1380 Watt van gaan gebruiken en dan gaat dat nog net goed.
Je acculader geeft 30 ampere aan de uitgang om in de accu op te slaan. 30 ampere bij een spanning van ongeveer 14 volt. Even rekenen: 30x14=420 Watt, die je in je accu pompt. Natuurlijk gebruikt het acculadergeval meer, het rendement dat wordt geclaimd is zo'n 92%. Dus ongeveer 500 Watt gebruik je. 1380-500...kijk je houdt nog over voor andere leuke dingen.
Dus geen amperes zomaar optellen en aftrekken!
Verder: koop dat ding nou van Conrad...dan weten we eindelijk of het werkt. Vandaag besteld, morgen geleverd. En altijd handig aan boord, ook als je eens een boormachientje wilt gebruiken op je walstroom, of een ander dingetje met een flinke aanloopstroom. Denk er om: niet alles via de conrad-stekker laten lopen, hij is gemaakt voor één apparaat en niet om een verdeeldoos achter te hangen. Lees ook de links door die ik mee-stuur, heel leerzaam! Een mens is nooit te oud om te leren en van het 'leek l*lt uit nek syndroom' af te komen. Alhoewel een taal leren na je vijftigste een hele opgave is, maar dat is echt off topic.
tot horens
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 19 Jul 2017, 23:03

Bij Conrad besteld, duurt meestal een paar dagen bij deze winkel.
Laat van me horen of het werkt dan wel niet.
Groet, Bob
Bob
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor Bob » 26 Jul 2017, 17:27

De inschakelstroombegrenzer van Conrad is nu een week binnen en in werking.

Werkt perfect, geen 1 keer meer last gehad van het uitslaan van de automatische zekering.

Simpel apparaatje, niet echt mooi maar niet in het zicht dus dat geeft niet en smaken verschillen uiteraard.

Het ziet er ongeveer uit als een tijdschakelaar, dus een stekker met een contrastekker aan de voorkant, waar nu de ladder is ingeplugd.

Prijs met verzendkosten tegen de 50 euro dacht ik, maar met de niet meer versleten schoenzolen en geen ergernis meer
heb je dat er zo weer uit!!

Groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor varg » 09 Aug 2017, 13:21

Aha...Gelukkig..is altijd vervelend als je iets adviseert en het klopt niet! vertel het verder..het heeft te maken met moderne HF schakelende voedingen, en die worden steeds vaker toegepast, tot in de kleinste apparaten zoals de laders van telefoons ed. Van die kleintjes heb je meestal geen last maar de grotere in bijvoorbeeld acculaders bezorgen je inderdaad versleten schoenen.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 721
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:

Re: Aardlek eruit na inschakelen Blue Charger.

Berichtdoor aquanaut » 09 Aug 2017, 13:38

Goed te horen dat de aangedragen oplossing werkt, echter..
Heb je de lader al eens aangesloten op een andere groep.
Een Bluepower charger 12/30 mag onder geen enkel beding een 6A zekering laten springen. (ervan uitgaande dat er verder niets op aangesloten zit natuurlijk)
Wat vaker voorkomt is dat de automaatjes op een haven zodanig "versleten" zijn dat ze niet meer op de juiste waarde uitschakelen.
Vooral de elektromagnetische kant van de zekering (deze schakelt bij kortsluiting onmiddellijk de groep uit, nog voor dat deze thermisch uitschakelt) wil nog wel eens te gevoelig worden.

Wat voor type Bluepower charger is het precies, en wat is het serienummer?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 1918
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten