Pagina 1 van 1

In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 11:53
door ris
Mijn Saga-20 leidt zijn eigen leven. Als de binnenverlichting ingeschakeld wordt gaat ook het toplicht branden.
Als ik de boordlichten inschakel, brand stuurboord op halve kracht.
Bij het aansluiten van een usb oplaadunit startte de motor niet meer. De waarschuwingslampjes gingen flikkeren en piepen.

Waarschijnlijk problemen met de aarde. Wie heeft een tip hoe ik dit moet aanpakken?

Re: In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 12:08
door peter jansen
Begin met alle aanwezige zekeringen er uit te halen en 1 voor 1 terug steken en kijken wat er goed werkt en niet. Dan kom je vanzelf bij de storende zekering en achter lichtende installatie terecht.

Re: In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 13:37
door elrenegado
als het een auto was zou ik zeggen slechte massa (dan gaan er ook andere lichten branden dan diegene die er horen te branden als je bv remt)
Maar op een boot heb ik dat nog nooit gezien, wat niet wil zeggen dat het niet dezelfde oorzaak kan hebben.

Aangezien de boot van polyesther is, zal de min niet via de huid lopen.
Dus dan is het een kwestie van alle aansluitingen nalopen.

Re: In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 15:35
door R.C.Grootveld
Inderdaad, meten is weten; dus ik ben bang dat de hierboven genoemde methode de enige oplossing is.

Re: In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 15:37
door R.C.Grootveld
elrenegado schreef:Aangezien de boot van polyesther is, zal de min niet via de huid lopen.

Inderdaad, maar dat maakt in feite ook niet uit; vaak is er wel iets als een gezamelijke 'massa'; hoewel veel schepen ook dubbelpolig worden uitgevoerd.

Het gebruik van de romp als "common ground" zoals bij een auto, wordt ook voor staal overigens afgeraden.

Re: In de war

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2017, 15:42
door henkvd
Meten met alleen een multimeter is in dit soort gevallen lastig, geeft nog al eens een verkeerd beeld van wat er aan de hand is.

Tip plaats tussen de meetdraden ook een 25 Watt lamp hiermee zorg je ervoor dat je met de nodige belasting meet, zeker met lampen die op halve kracht branden is dit aan te raden.
Zorg tevens dat je meet tegen over een centraal punt trek bv een massa draad waar tegenover je meet als controle, kan heel verhelderend zijn.