Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 21:48

Ziet er goed uit en in elk geval al een stuk betaalbaarder. Ik weet niet of de maten van de koelkast ook de inbouwmaten zijn of dat er nog rondom ruimte moet zijn want anders zou hij passen.
Dat geldt ook voor de Vitrifrigo. Morgen maar eens wat gaan meten.

De Waeco is 5.9A bij 12V = 70.8W = 1669.2 op 24 uur. Ik verwacht eerlijk gezegt nooit 24 uur stil te liggen zonder te varen. Zolang ik geen zonnepanelen heb heb ik de walstroom in de haven.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor varg » 22 Jun 2017, 22:20

Alhoewel de isolatie van de oudere Waeco' s bedroevend is draait ie hopelijk toch niet fulltime!
Kijk toch nog maar eens naar kleine A++ koelkasten, onder noemer van 'wat je niet gebruikt hoef je ook niet op te slaan' ben je op termijn echt veel voordeliger uit dan met een 12 compressor koelkastje. Ik kan het weten! Sinds de overstap naar een moderne koelkast is mijn verbruik flink gedaald! (watts, niet het bier)
Maar als je 84 cm hoogte niet kwijt gaat kunnen dan wordt het niets en ben je toch aangewezen op de 12V compressortjes. Let goed op het geluid, hij slaat 's nachts zeker 4 keer aan!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Jun 2017, 23:09

varg schreef:Alhoewel de isolatie van de oudere Waeco' s bedroevend is draait ie hopelijk toch niet fulltime!

In principe is dat op te lossen.
Even een bezoekje aan een bouwmarkt.Een rol "eend" tape,en een paar stukken blauwe isoplaat aan de zij en achterkant,als daar de ruiumte voor is,lost een boel van die problemen op.
Let goed op het geluid, hij slaat 's nachts zeker 4 keer aan!
Arnold

Ik heb 2 trucks op rij gehad,waar direct onder het bed een compressor koelkast zat,en ben er niet één keer wakker van geworden.
Bij één daarvoor had ik een losse weaco compressor koelkist van 36liter voor het bed staan,op de tunnel,en het geluid van die dingen valt heel best mee.
Ook werd ik daar niet wakker van.
Wie wakker wordt van een compressor kk,slaapt te licht.
Maar ja,als zo'n ding vol met bierblikjes staat,zal het wel rammelen in zo'n kast als die aanslaat.
Dat ligt dan niet aan de koelkast,maar aan de inhoud. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Arthur » 23 Jun 2017, 09:14

Nu we het toch over koelkasten hebben, er gaat niks boven een Engel, kost wat maar dan heb je een koelkast voor altijd, of in boot, caravan of vrachtauto, hij heeft bij mij in allerlei vrachtauto's gestaan en deed het altijd, nu staat hij in de garage voor als er een feestje is.
Het mooiste is je kan hem ook laten vriezen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 23 Jun 2017, 11:04

Ik ga dit weekend maar eens wat opmeten en kijken of er mogelijkheden zijn voor een grotere koelkast. De voorkeur is toch wel een tafelmodel A+(+) koelkast op 220V.

Wat valt er qua verbruik te zeggen over de keus voor zonnepanelen? Mijn voorkeur is monokristallijn paneel (zwart) met een laadregelaar die grafisch ook direct de voltage van de accu weergeeft en aangeeft hoeveel er momenteel wordt opgewekt. Ik zag laadregelaars waar dit ook via een app op de smartphone kan, leuke gadget maar dat hoeft niet perse
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 23 Jun 2017, 20:27

Victron panelen mppt regelaar victron + batterijmonitor victron,dan heb je wat goeds,werkt als een trein
Ik zie zelfs als ik onder een brug doorvaar dat de stroom terugvalt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Yep » 23 Jun 2017, 21:49

Arthur schreef:Nu we het toch over koelkasten hebben, er gaat niks boven een Engel, kost wat maar dan heb je een koelkast voor altijd, of in boot, caravan of vrachtauto, hij heeft bij mij in allerlei vrachtauto's gestaan en deed het altijd, nu staat hij in de garage voor als er een feestje is.
Het mooiste is je kan hem ook laten vriezen.


Allemaal mooi maar ik zie, t.o.v. een A+++ huis-, tuin- en keukenkoelkast, wel een 4-voudig verbruik.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 24 Jun 2017, 08:45

Klaver vier schreef:Victron panelen mppt regelaar victron + batterijmonitor victron,dan heb je wat goeds,werkt als een trein
Ik zie zelfs als ik onder een brug doorvaar dat de stroom terugvalt
Gr René ( Klaver vier)


Yup... das een feitje.
Heb zelf ook alles van victron incl accu monitor en mppt monitor.
altijd perfect inzicht over hoeveel capaciteit beschikbaar is, hoe lang je er nog mee kan doen en hoeveel er geladen word
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 24 Jun 2017, 10:25

Ik heb al wat mooie Victron setjes gezien, leek mij persoonlijk ook een goede keus. Zodra ik duidelijkheid heb voor de ruimte van de koelkast ga ik uitzoeken (en het verbruik dus weet) ga ik daar een zonnepanelen set op samenstellen.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jun 2017, 10:46

Daar ga je geen spijt van krijgen.
Een bekent forum lid maakt vast wel een leuk prijsje voor je.
En geeft ook altijd erg goed advies
Ik ben in elk geval heel tevreden over onze set.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten