Roelof schreef:Hoi Waalschokker.
Ik heb ook gekozen voor een 12 Volt koelkast ipv een 220 Volt KK met omvormer.
Mijn reden is simpel: ik wil het boordnet volledig 12 Volt houden tenzij het echt niet anders kan.
Dit omdat ik een leek ben op het gebied van elektra en ik mij hier vreemd genoeg heel moeilijk in kan inleven.
Hoe meer appendages zijn ingebouwd, des te sneller zie ik door de bomen het bos niet meer (hoe eenvoudig het ook voor een ander is).
Op deze manier kan ik zelf ook nog eens een storing opzoeken en verhelpen.
Groet,
Roelof
Tja ik heb natuurlijk gemakkelijk spreken daar ik een woonschip bezit (euh waar ik nog niet om woon want nog steeds renoveren) met meer ruimte en ook behoefte(s), maar los daarvan opteer ik voor zo ongeveer alles behalve varen op 230V te maken.
Als ik het schip heb gekocht naast veel materiaal ook reeds toilet, douchepomp (Vetus heet dat pomp voor vuilwater) waar lavabo/douche en zo op aangesloten worden gekocht, op 12V.
Manmanman, nu jaren later beklaag ik het mij en ga in badkamer 230V toilet plaatsen met Grundfos afvoerpomp.
Het enige dat ik 12V laat is de Vetus 120L grijswatertank, staat voorin en ik plaats daar een omvormertje naast die 12V "maakt".
Reden eigenlijk is dat ik geen dikke dure 12 V kabels wil trekken die fortuinen kosten, ik minder onder de knie heb en (veel) meer gevaar opleveren dan 230V
Dat laatste heb ik minder problemen mee en ken ik goed, leg volgens her arei (Belgische norm voor elek instalaties), enige afwijking is dat ik voor 2.5mm (wcd) vtmb gebruik ("soepele" draad) en dat mag niet (aan land hé ).
Nogfmaals ik heb gemakelijker praten hoor ik weet het.
Toch opmerken de elektra op dit scheepje was een ramp, zonder meer rampzalige troep door elkaar gehasseld met geen onderscheid van kleur, dikte (of zelfs nut
)
Ook losse draadeinden tegen naakte romp, op één plaats met kram door vastgenageld op hout of gewoon gebundeld in plakband zo maar door schotten en beplating zonder bescherming.