Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 21 Jun 2017, 12:23

Mooie uitleg Aquanaut!

Ik heb gisteren even het een en ander bekeken.
Aan boord bij inschakelen van de stroom zag ik direct al dat de accu weer leeg was: het display van de autoradio blijft knipperen. Met andere woorden hij komt niet op gang. En zojuist kreeg ik bericht dat de lichtaccu kapot is.

Aan boord heb ik:
- Alcatronic Sinus omvormer 2000W, de factuur van €499,- bevestigd dit
- Allpa boiler, 22 liter a 800W. De factuur spreekt van een 30 liter boiler a 500W. Ik denk dat de vorige eigenaar dit niet in de gaten gehad heeft. Boiler wordt ook door motor verwarmt en heeft aparte aan/uit schakelaar.
- Webasto Air Top 3500 D, 36W
- Electrolux C 40/11 RM4200 koelkast, 105W bij 220V en 100W bij 12V, energieverbuik is 2,3kWh bij 24 uur.
- TV kreeg ik niet van de wand, 22 inch. De adapter zegt 65W maar denk dat deze minder verbruikt. Zit op stekkerdoos aangesloten
- Vaccuumpomp 12V 8A = 96W
- Waterpomp 12V 6A = 72W
- paar halogeenspotjes van 10W (hier kan ledverlichting in)
- Autoradio verbruik onbekend
- oventje, 800W
- waterkoker, 500W

Als ik een overzichtje wil maken met aantal uur verbruik per apparaat moet ik apparaten die via de omvormer werken bereken als 220V of is het dan nog 12V? Bijv de TV zit op een stekker op de omvormer lijkt het, TV is 220V. Bereken je dan 65W/220= 0,3A of 65W/12=5,4A?
Bij het varen of bij het voor anker liggen kan het zijn dat er 2 telefoons, evt een tablet opgeladen worden (allemaal 2A laders) en mini vaarlaptop aan het stroom ligt (35W).

Er zijn meerdere elektra 'lijnen':
- Vanaf de omvormer gaan er 2 220V kabels onder de vloer door. Eentje eindigt in een stekkerdoos in de achterkajuit. De andere lijkt uit te komen in een lasdoos onder de vloer bij de keuken en naar dinette gaan. Bij de dinette zit een stekkerdoos met 5 stopcontacten waar de TV op aangesloten zit. Toen we walstroom hadden werkte ook alleen deze stekkerdoos en niet de stekkerdoos in de achterkajuit. Kan het zijn dat er een 'splitter' zit die schakelt wanneer je de omvormer aanzet of walstroom hebt? Omdat de accu niet goed werkt werkt de omvormer ook niet (heeft hoge piepjes, vermoedelijk door een te lage ingangsspanning).
- Vanaf de lichtaccu (225Ah) gaat er stroom naar de stuurinrichting. Hier zit een autolader op en 2 220V stopcontacten
- Voor de keuken zit nog een lasdoos waarop staat 220V, in de keuken zit 1 stopcontact met 220V en de andere 24/220V. Het 220V stopcontact werkt bij walstroom omdat ik hier een dompelpomp op aangesloten had.

Ik heb de monteur gevraagd om het elektra inzichtelijk te maken en om te kijken naar een eventuele accu voor de boegschroef. Ik zag offertes van Vetus boegschroeven en een 70A accu maar deze kon ik niet vinden.
Op de dynamo van de Nanni 60PK motor (blauw) stond 100A, misschien is dat nog relevant?

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat voor lichtaccu qua Ah kunnen jullie adviseren?
Qua zonnepanelen ben ik er ook nog niet uit hoeveel Wp ik benodigd ben. Wanneer we voor anker liggen zal dit nooit langer zijn dan 1 nacht, daarna zoeken we weer een ander plekje op en wordt de accu bijgeladen door de dynamo.
In de haven sprak ik iemand die ook een 220V inbouwkoelkast heeft gekocht. Die was voor 300 euro klaar en had zo'n 60 liter inhoud. Mijn vriendin wil het liefst wat groter maar dan moet ik kijken of dit lukt qua benodigde warmte afvoer.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor varg » 21 Jun 2017, 21:49

Heb je een ijs-vak nodig? Als je kiest voor een koeler (dus zonder vriesvakje) dan heb je:
- meer ruimte! (scheelt echt flink)
- lager verbruik
een dure, maar erg stille: https://www.koelkaststore.nl/product/69 ... 20-21.html
een goedkope: https://www.koelkaststore.nl/product/61 ... -4rva.html

De aanloopstroom is best groot (ong. 3 á 4 x het nom. vermogen) dus neem een goede omvormer. Een omvormer die eventjes wat meer aan kan zonder direct in storing te gaan (Studer kan bijv kortstondig 3x het nom. vermogen leveren). Neem ook wat dikkere voedingskabels voor de omvormer dan voorgeschreven en plaats hem niet te ver van de accu(s). Let ook bij de omvormer op de geluidsproductie, hij draait af en toe ook 's nachts!
gr Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 09:48

Ijsvak moet ik overleggen met mijn vriendin of ze die wil hebben. Persoonlijk hoeft dat niet.
Ik heb contact opgenomen met de winkel voor wat meer specificaties en een handleiding van de omvormer. Ik vond wel een papiertje waarom zo uit mijn hoofd opstond dat de omvormer gedurende 30 minuten 4000W kan leveren.
Bij soortgelijke omvormers op die webshop zie je dat ze voor die prijs ook een ingebouwde acculader hebben. Ik vermoed dat deze het niet heeft.

De koelkasten die je aanhaalt zag ik dat hij 85cm is. De Electrolux RM 4200 is voor zover ik kan nagaan 62 cm hoog: https://link.marktplaats.nl/m1175072353 (is het vervangende model). Er zit boven de koelkast nog een plankje van zo'n 10 cm met ventilatie sleuven erin. Maar een koelkast van 85cm gaat dan niet passen. De tafelmodellen beginnen vaak wel met zo'n hoogte.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 22 Jun 2017, 10:12

je moet idd het 12v verbruik aanhouden, aangezien je het apparaat op 220v aansluit (via de omvormer dan wel) op de accu
Afhankelijk van het type omvormer zal deze ook nog iets stroom consumeren.

Je hebt goed uitgezocht wat je aan vebruikers hebt,
en blijkbaar ook opgeteld, maar ik lees nergens hoeveen Ah je nu op een dag gaat vebruiken.
Dus word het advies voor een accu geven ook lastig.

Ikzelf heb een vergelijkbare indeling qua vebruikers.
Alleen is me oven op gas, maar heb ik een 900w magnetron en een 1600w nespresso apparaat.
Ik heb 2x 225Ah AGM accus staan voor de verbruikers (gebruik ook een 220v stofzuiger bv)
ik heb 2x een 100wp zonnepaneel in serie op deze set aangesloten zitten, op dit soort dagen voorziet die ruim in het dagelijks gebruik.
m.a.w. de koelkast, radio en tv draaien nagenoeg enkel op zonneenergie.

En ik zou idd een koelkast zonder vriesvak nemen,
Ik heb altijd vriesvakken gehad, en nooit gebruikt.
Nu heb ik er 1 zonder, en mis het echt niet.... meer koelriumte is wel lekker
Laatst gewijzigd door elrenegado op 22 Jun 2017, 11:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 11:11

elrenegado schreef:je moet idd het 220v verbruik aanhouden, aangezien je het apparaat op 220v aansluit (via de omvormer dan wel)
Afhankelijk van het type omvormer zal deze ook nog iets stroom consumeren.

Je hebt goed uitgezocht wat je aan vebruikers hebt,
en blijkbaar ook opgeteld, maar ik lees nergens hoeveen Ah je nu op een dag gaat vebruiken.
Dus word het advies voor een accu geven ook lastig.

Ikzelf heb een vergelijkbare indeling qua vebruikers.
Alleen is me oven op gas, maar heb ik een 900w magnetron en een 1600w nespresso apparaat.
Ik heb 2x 225Ah AGM accus staan voor de verbruikers (gebruik ook een 220v stofzuiger bv)
ik heb 2x een 100wp zonnepaneel in serie op deze set aangesloten zitten, op dit soort dagen voorziet die ruim in het dagelijks gebruik.
m.a.w. de koelkast, radio en tv draaien nagenoeg enkel op zonneenergie.

En ik zou idd een koelkast zonder vriesvak nemen,
Ik heb altijd vriesvakken gehad, en nooit gebruikt.
Nu heb ik er 1 zonder, en mis het echt niet.... meer koelriumte is wel lekker

Het totaal aantal Ah wat ik op een dag verbruik wilde ik nog verbruiken, maar zocht nog naar een antwoord of je dan 220V of 12V moet meenemen. Jij hebt het beantwoord dus daar kan ik verder mee.
Zie schema, hopelijk klopt dit een beetje (heb de amperes naar boven afgerond).
Afbeelding
Koffie doe ik nu maken met een zakje in combinatie met heet water. Maar een camping koffiezetapparaat kan ook later. Qua telefoons weet ik niet wat ze gebruiken, de laders zijn allemaal 2A en ze laden in ongeveer 2 uur op. Gooi ik de koelkast eruit en koop een nieuwe die zo'n 65W op 220V gebruikt. Dan trekt deze in 24 uur 6,5A. Volgens mij moet ik dan met 100Ah op een dag zat uitkomen. Als de dagen wat korter worden en verlichting aan gaan dat zou ik als ruime marge 150Ah kunnen aanhouden en eventueel nog een stofzuiger aan boord kunnen gebruiken.

Een vriesvak hoeft niet, dus meer te koelen. Ik kan alleen geen koelkasten vinden die maximaal 65 cm hoog zijn (hij zal ook z'n warmte kwijt moeten kunnen).
En is het mogelijk dat er ergens een schakelaar zit die walstroom en omvormer schakelt? De koelkast werkt nu op 220V walstroom, omdat ik de accu nog niet vervangen heb weet ik niet of hij ook automatisch op de omvormer draait indien deze aan staat en er geen walstroom is aangesloten.

Qua panelen zou ik me dunkt met minder dan 2x 100Wp uitkunnen?
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 22 Jun 2017, 11:20

150Ah @ 12V = 1800 Wh per etmaal...

Zie hieronder de opbrengst van 200Wp aan PV vermogen vlak (0°) liggend in Nederland:
Jan 90 Wh
Feb 210 Wh
Mar 340 Wh
Apr 580 Wh
May 740 Wh
Jun 720 Wh
Jul 720 Wh
Aug 620 Wh
Sep 420 Wh
Oct 250 Wh
Nov 120 Wh
Dec 60 Wh.

Reken maar uit....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor luukie25 » 22 Jun 2017, 11:21

Let op dat de apparatuur die je via de omvormer, maar vanuit je accu gebruikt (dus niet walstroom) uit je accu het amperage op 12 volt haalt. Niet op 220. Het vermogen blijft immers gelijk. Dus waar bijvoorbeeld staat dat jouw TV 65 Watt gebruikt, er P = U*I, 5 a 6 ampere aan stroomverbruik is vanuit je accu. 2 uur tv kijken kost je dus (afgezien van omvormer rendement) 11 Ah. De waterkoker ook; 500W = 41A, dus een half uur water koken daarmee kost je 20 Ah. Dus reken nog eens op die manier alle verbruikers uit op12V, die je daadwerkelijk vanuit de accu gebruikt. Zaken die alleen bij walstroom gebruikt worden kun je er natuurlijk uitlaten, dan doet het verbruik er niet toe voor het bepalen van je accu capaciteit.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 11:37

luukie25 schreef:Let op dat de apparatuur die je via de omvormer, maar vanuit je accu gebruikt (dus niet walstroom) uit je accu het amperage op 12 volt haalt. Niet op 220. Het vermogen blijft immers gelijk. Dus waar bijvoorbeeld staat dat jouw TV 65 Watt gebruikt, er P = U*I, 5 a 6 ampere aan stroomverbruik is vanuit je accu. 2 uur tv kijken kost je dus (afgezien van omvormer rendement) 11 Ah. De waterkoker ook; 500W = 41A, dus een half uur water koken daarmee kost je 20 Ah. Dus reken nog eens op die manier alle verbruikers uit op12V, die je daadwerkelijk vanuit de accu gebruikt. Zaken die alleen bij walstroom gebruikt worden kun je er natuurlijk uitlaten, dan doet het verbruik er niet toe voor het bepalen van je accu capaciteit.

Dus je moet wel alles via de 12V uitrekenen? De omvormer haalt alles uit de accu. Apparaten op de omvormer heb ik 220V aangehouden, maar moet dus 12V zijn?
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor luukie25 » 22 Jun 2017, 11:46

Ja, ik snap je verwarring. Het makkelijkste is om alles vanuit het vermogen te kijken. P = U*I, met U in volt, I in ampere en P in Watt. Het uitrekenen van het amperage op 220 V klopt zeker, maar niet voor wat je verbruikt uit de accu. Immers heb je een 12 V batterij. Het vermogen moet ergens vandaan komen. Op rendement na is dat dus altijd "behouden". Een 220W apparaat verbruikt 1A uit het AC stopcontact. Maar dat is het stroomverbruik op 220V. 220W op 12 V is 220/12 = 18A. Een uur dit apparaat gebruiken trekt dus 18Ah uit je accubank.

Nog een voorbeeld. Een stopcontact thuis levert bijvoorbeeld 16A, wat overeenkomt met 3680 Watt. Haal je dat zelfde nu uit je omvormer, gaat er ineens een stroom lopen meer dan 3680/12 = 300 Ampere uit je accu.

Dus ja, je sluit op 220V aan via de omvormer. Het stroomverbruik VANUIT de omvormer is dus het amperage dat je hebt gevonden met Wattage / 220. Maar de stroom die vanuit je accu loopt is 220/12V. (Dat is dus altijd hoger).
Dat is ook logisch in te zien, anders zou je koelkast ineens maar 1/20ste verbruiken indien je een omvormer er tussen zet. Dat is in strijd met energiebehoud....

NB: er zit nog een verschil tussen vermogen in Watt en in VA. Doordat de uitgang van de omvormer een sinus is en het 'gemiddelde voltage' dus iets afwijkt (2000VA=1600W bijvoorbeeld). Maar voor het uitrekenen hier volstaat het andere verhaal...
Laatst gewijzigd door luukie25 op 22 Jun 2017, 12:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 22 Jun 2017, 11:55

Binnetie schreef: Volgens mij moet ik dan met 100Ah op een dag zat uitkomen. Als de dagen wat korter worden en verlichting aan gaan dat zou ik als ruime marge 150Ah kunnen aanhouden en eventueel nog een stofzuiger aan boord kunnen gebruiken.



Die 100ah, en 150ah moet je dan x2 doen, aangezien je een accu niet 100% leeg mag trekken.
Dus als je 100ah verbruikt zit je met een accu van 225ah wel safe lijkt me
Al trek je hem dan net niet 50% leeg.... een AGM moet daar tegen kunnen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten