Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 19 Jun 2017, 22:49

peter jansen schreef:Ik heb een gewone huis koelkast op 230v op een mooie blauwe omvormer. Deze trekt ongeveer 65 watt. Dat doet een 12 of 24 volt koelkast ook ongeveer maar staat dan een 45 minuten te draaien. De centen die je over houdt van de goedkope koelkast kun je in een mooie omvormer steken. Daar heb je op meerdere manieren plezier van!

Op onze boot hebben we ook een blauwe omvormer (volgens mij een huismerk), 2000W alleen deze kan ik nu niet gebruiken omdat hij bij het inschakelen begint te piepen wat duidt op een te lage ingangsspanning.
Met andere woorden indien ik een nieuwe accu heb en de koelkast op 220V zet via de omvormer dan is dat beter dan op 12V aansluiten?

@Noordvaarder, een leuke set maar volgens mij is dit bedoeld om alleen de koelkast te voeden via de zonnepanelen? De accu in de set is 110Ah, de helft van wat ik nu heb.
Morgen wil ik even kijken of ik kan achterhalen wat het huidige verbruik van de apparaten op 12V is. De koelkast werkt op 220V als de walstroom is aangesloten. Hoe kan je zien of hij ook via de omvormer zou werken? Heb nu het idee dat alle gewone 220V stopcontacten via de omvormer lopen. Op 1 stekkerdoos bij de dinette en 1 stopcontact in het keukentje na. Deze werken bij walstroom terwijl de overige contacten dan niet werken.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2017, 23:09

Binnetie schreef: Op onze boot hebben we ook een blauwe omvormer (volgens mij een huismerk), 2000W alleen deze kan ik nu niet gebruiken omdat hij bij het inschakelen begint te piepen wat duidt op een te lage ingangsspanning.
Met andere woorden indien ik een nieuwe accu heb en de koelkast op 220V zet via de omvormer dan is dat beter dan op 12V aansluiten?

Heb je een sinus omvormer of een "gemodificeerde" sinus omvormer.
De eerste levert stroom zoals thuis uit het stopcontact,de tweede niet.
Voorbeeld:
En laptop en een Senseo werkt vaak alleen op een sinus omvormer.
Een gemodificeerde kost rond de 150 a 200 euro voor een 2000W,en een sinus omvormer het 3voudige voor een 2000Watt.
Of je Dometic koelkast werken wil op een gemodificeerde,weet ik niet.
Ik heb geen omvormers van 12 naar 220 in mijn boot.
Je koelkast trekt evengoed 125 watt per uur,ook op 220V.
Als V x A=Watt is,dan is 125W x 24 uur=3000 Watt : 220V ,moet A dan 13,63 Ah/24h zijn.
Dat is dan na je omvormer.
Hoeveel je omvormer dan nog trekt aan amperes,weet ik niet.
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor peter jansen » 20 Jun 2017, 07:13

Of het handig is om een absorptie koelkast op 230 volt over de omvormer te laten draaien weet ik niet. Hier zit meestal wel een thermostaat tussen dus dan zou hij af en toe ook uit moeten gaan. De 125w continue zoals noordvaarder omschrijft klopt dus niet helemaal. Maar een gewone compressor koelkast met AAA energie level neemt zo'n 65 watt. Ik lees dat er nog veel onduidelijk is omtrent de installatie en de werking daarvan bij binnetie. Het lijkt mij verstandig om iemand met kennis er bij te halen en alles eens goed door te meten. Daarna misschien ook wat dingen op papier zetten voor een volgende keer.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 20 Jun 2017, 09:52

Noordvaarder schreef:Heb je een sinus omvormer of een "gemodificeerde" sinus omvormer.
De eerste levert stroom zoals thuis uit het stopcontact,de tweede niet.
Voorbeeld:
En laptop en een Senseo werkt vaak alleen op een sinus omvormer.
Een gemodificeerde kost rond de 150 a 200 euro voor een 2000W,en een sinus omvormer het 3voudige voor een 2000Watt.
Of je Dometic koelkast werken wil op een gemodificeerde,weet ik niet.
Ik heb geen omvormers van 12 naar 220 in mijn boot.
Je koelkast trekt evengoed 125 watt per uur,ook op 220V.
Als V x A=Watt is,dan is 125W x 24 uur=3000 Watt : 220V ,moet A dan 13,63 Ah/24h zijn.
Dat is dan na je omvormer.
Hoeveel je omvormer dan nog trekt aan amperes,weet ik niet.

Ik lees er inderdaad meer over: http://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/z ... r-verschil (hier wordt ook benoemd welke apparaten zouden moeten werken en welke niet). Dit ga ik uitzoeken.

@Peter Jansen, ik laat het elektra ook controleren door een deskundige, maar probeer een beetje een beeld te krijgen van de mogelijkheden (en kosten die er mee gemoeid gaan). Maar zoals je aangeeft misschien is het beter om te kijken welke apparaten waarop zitten zodat ik een beeld heb van de belasting.
Een vacuümtoilet draait niet de hele tijd, de waterpomp voor de kraan ook niet. TV kijk je misschien 2-3 uurtjes in een weekend. Een boiler zou ik gebruiken wanneer ik aan de walstroom lig, na het varen is hij ook opgewarmd door de motor en zal nog wel even wat warmte houden. Net als met de koelkast als deze koud is dan behoudt hij zijn koude wel even.
Vanavond ga ik kijken of ik het verbruik van apparaten kan vinden en weet ik ook wat voor koelkast ik exact heb.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor e.zewuster » 20 Jun 2017, 11:25

Wij hebben een keer in Duitsland een compressor koelkastje gekocht (230V ).
Vermogen 45 Watt welke in 15 minuten ongeveer 5 minuten draait = ongeveer 15 Watt per uur =is per 24 uur 360 Watt wat neerkomt op ongeveer 30 Ampère per dag.
Deze koelkast is als vervanging van een Elektrolux koelkast aangeschaft die een 105 Ampère accu binnen een nacht volledig leeg getrokken had.
Nu kan ik na een nacht liggen de motor op dezelfde accu nog starten, we hebben gelukkig meerdere accu's aan boord.

groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 20 Jun 2017, 11:52

topic starter geeft aan dat hij tijdens een paar uur varen geen probleem heeft,
maar na een half uur stil liggen kan zelfs de radio niet meer spelen.

zonder verdere enige info kan je een voorzichtige conclusie trekken,
- de dynamo laad wel (hoeveel is dan de vraag)
- zodra de motor stopt, zakt de accu in elkaar na een half uur, accu dus te zwak, of stuk.

Beste is eerst uitzoeken waar wat op aangesloten zit,
dan de betreffende accu een loskoppelen, goed opladen, en dan van de lader halen en na 12 uur de spanning meten van de accu... die mag dan zeker niet onder de 12.6 staan.

een absorptie koelkast is inderdaad verre van efficiënt, en vreet een hoop stroom.
Maar een goede accu, die goed geladen is, trekt hij niet in een half uur leeg...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 20 Jun 2017, 11:59

elrenegado schreef:topic starter geeft aan dat hij tijdens een paar uur varen geen probleem heeft,
maar na een half uur stil liggen kan zelfs de radio niet meer spelen.

zonder verdere enige info kan je een voorzichtige conclusie trekken,
- de dynamo laad wel (hoeveel is dan de vraag)
- zodra de motor stopt, zakt de accu in elkaar na een half uur, accu dus te zwak, of stuk.

Beste is eerst uitzoeken waar wat op aangesloten zit,
dan de betreffende accu een loskoppelen, goed opladen, en dan van de lader halen en na 12 uur de spanning meten van de accu... die mag dan zeker niet onder de 12.6 staan.

een absorptie koelkast is inderdaad verre van efficiënt, en vreet een hoop stroom.
Maar een goede accu, die goed geladen is, trekt hij niet in een half uur leeg...

Het klopt zoals je het zegt. Tijdens het varen hebben we de koelkast ook niet aangehad puur voor de zekerheid. Deze wilden we op gas starten maar kregen dit niet 1,2,3, voor elkaar. Omdat het de eerste keer was dat ik echt zelf vaarde zit je hoofd vol andere zaken. De enige verbruikers die aan stonden toen we stil lagen waren de radio en 2x iemand die naar de wc ging en de vaccumtoilet even aanzette met een schakelaar en de waterpomp om even door te spoelen. Later ging de radio ineens uit en bewogen de ruitenwissers ook heel langzaam.
Sterker nog, toen mijn schoonouders de boot in 4 dagen naar de thuishaven vaarden (van Haringvliet naar Zwartsluis) vonden zij het ook al dat na het aanleggen vrij snel het een en ander langzaam was. Mijn schoonpa zei toen wel dat hij niet zeker wist of er misschien nog een verbruiker aan stond toen wij bij de boot aankwamen. Er zit een knop op de boot die het hele 12V circuit afsluit bij het verlaten van de boot.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 20 Jun 2017, 12:16

ik zou eerst daar een kritisch naar kijken,
Met draaiende motor de spanning op de accus meten, die moet zeker boven de 13,4 volt zitten, dan weet je of de dynamo wel/niet laad.

Daarna motor uit, liefste accu(s) los, en na 10-12 uur weer de spanning meten, die mag niet onder de 12,6 gezakt zijn (denk eerder 12,8)
Is de spanning lager dan is je accu overleden,
heeft hij wel zijn spanning behouden,
dan kan je eens gaan kijken welke verbruiker er zoveel stroom trekt..

Als dat op orde is zou ik pas aan de rest gaan beginnen zoals zonnepanelen, compressor koelkast e.d. (koelkast op gas moet je niet meer willen tegenwoordig)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 20 Jun 2017, 12:37

Dankje Elrenegado, ik ga het testen in elk geval doorgeven aan de monteur. Dan weten we in elk geval dat hij goed getest wordt.
Zodra er meer te melden is qua apparatuur en verbruik laat ik het hier weten.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Yep » 20 Jun 2017, 12:53

Ik heb die koelkasten op gas en 12V nooit begrepen.
Net even gekeken op Internet en een doorsnee tafelmodel A+++ koelkast op 230V heeft een verbruik van nog geen 0,18 kWh per 24 uur en een aansluitwaarde van enige tientallen watts.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten