Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 12:03

luukie25 schreef:Ja, ik snap je verwarring. Het makkelijkste is om alles vanuit het vermogen te kijken. P = U*I, met U in volt, I in ampere en P in Watt. Het uitrekenen van het amperage op 220 V klopt zeker, maar niet voor wat je verbruikt uit de accu. Immers heb je een 12 V batterij. Het vermogen moet ergens vandaan komen. Op rendement na is dat dus altijd "behouden". Een 220W apparaat verbruikt 1A uit het AC stopcontact. Maar dat is het stroomverbruik op 220V. 220W op 12 V is 220/12 = 18A. Een uur dit apparaat gebruiken trekt dus 18Ah uit je accubank.

Nog een voorbeeld. Een stopcontact thuis levert bijvoorbeeld 16A, wat overeenkomt met 3680 Watt. Haal je dat zelfde nu uit je omvormer, gaat er ineens een stroom lopen meer dan 3680/12 = 300 Ampere uit je accu.

Dus ja, je sluit op 220V aan via de omvormer. Het stroomverbruik VANUIT de omvormer is dus het amperage dat je hebt gevonden met Wattage / 220. Maar de stroom die vanuit je accu loopt is 220/12V. (Dat is dus altijd hoger).
Dat is ook logisch in te zien, anders zou je koelkast ineens maar 1/20ste verbruiken indien je een omvormer er tussen zet. Dat is in strijd met energiebehoud....


Fijn dat je het uitlegt. Ik heb het schema aangepast met 12V
Afbeelding
Voor het overzicht heb ik 220V erin gelaten, het gaat om de rode kolommen.
Ik kom uit op 596Ah. De 200Ah van de koelkast op 220V kan eraf, dat maakt 396Ah totaal ~400Ah (klopt dat zo?). Ik rekende mezelf alweer energiezuinig haha.
Bij een nieuwe koelkast zou die 400Ah naar 280Ah zakken (65W/12V=5,4Ax24=130Ah tegenover 250Ah.

@elrenegado, ik ben me daar van bewust. Maar met het omrekenen naar 12V kom ik totaal 280Ah, stel dat ik een AGM accu neem van 225 en ik haal er 110A uit. Dan moet ik dus nog een x-aantal Ah weer in laden met motor en zonnepanelen.
Laatst gewijzigd door Binnetie op 22 Jun 2017, 12:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 22 Jun 2017, 12:23

de boiler kan er ook af toch ?
die verwarm je met de motor, of via walstroom.

Voor de telefoons kan je 4a per stuk totaal rekenen als je ze 2 uur aan de lader hebt.

En die koelkast zeker vervangen voor een compressor kastje.... scheelt je zo weer een slordige 175 tot 200 ah
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 12:40

280Ah - 66ah voor de boiler + 8Ah voor 2 telefoons = 222 ~225Ah totaal met nieuwe koelkast). 110Ah uit de accu, betekent 115Ah bijladen of aanvullen met zonnepanelen.
Hier ontbreekt even mijn kennis hoeveel Wp panelen ik ongeveer moet nemen. De dynamo is 100A.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 22 Jun 2017, 13:02

Mijn tip,

Begin nu eerst eens vanuit het vermogen te rekenen, en laat de Ah even terzijde (elrenegado gaf dat eerder al aan).

P=U*I oftewel het vermogen is de opgenomen stroom vermenigvuldigt met de aansluitspanning.
Reken met deze gegevens door en sla het later pas om naar het verbruik op 12V.

1380W aan energie bijladen (115Ah @12V) kan in Mei, Juni en Juli met 400Wp aan PV panelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 13:52

Dat snap ik even niet. Kan je een voorbeeld geven met een apparaat uit de lijst? Ik was van mening dat je eerst het aantal Ah moest weten in plaats van het opgenomen vermogen.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor luukie25 » 22 Jun 2017, 14:40

Ik denk dat Aquanaut bedoelt dat je even niet nadenkt over het voltage, maar alleen in termen van (opgenomen) vermogen. Dan is het opgenomen vermogen gewoon in Watt. Stel, je gebruikt de TV van 100 Watt één uur, dan onttrek je 100Wh aan je accu. De koelkast staat 24 uur aan en verbruikt 100W, dan onttrek je ca 2400 Wh uit je accu (mits 100% aan). Dit kun je dan allemaal optellen. Dan komt er een verbruik uit in Wh. Delen voor het voltage (12V) levert dan het verbruik in Ah. (2400/12 = 200Ah en dat is weer waar je zelf al op uitkwam). Op deze manier hoef je niet na te denken over of iets op de omvormer zit of op 12V draait. Vermogen is "universeel"
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Jun 2017, 16:09

Binnetie schreef:De koelkasten die je aanhaalt zag ik dat hij 85cm is. De Electrolux RM 4200 is voor zover ik kan nagaan 62 cm hoog. Er zit boven de koelkast nog een plankje van zo'n 10 cm met ventilatie sleuven erin. Maar een koelkast van 85cm gaat dan niet passen. De tafelmodellen beginnen vaak wel met zo'n hoogte.


@Binnetie:
Alvast ter info wat betreft maten koelkasten:
Koelkasten van Elektrolux(Dometic) in de RM42xx reeks, zijn allemaal van dezelfde afmetingen.
Alleen de uitrusting kan verschillen,bv een piëzo of een electrische ontsteking etc.
Maten van de serie zijn 61,8 cm hoog ; 48,6 cm breed ; diepte(zonder deur) 43,5 cm.
Als je dus nog 10 cm ruimte boven je huidige koelkast hebt,gaat een 85 cm hoge niet lukken,en ben je aangewezen op een mini koelkast van 220V .
Dan kom je uit bij deze: http://www.koelkasten.nl/mini-koelkast/ ... in-ks9827/
Je kunt ook in de linkerkolom de maten in gaan vullen,wat je maximale maten zijn.
Hou voor de minimale maten minimaal 15 cm minder aan,want anders worden er weing aangeven die eventueel passen.
Maar ik kan je nu al zeggen dat er nioet veel zijn,die bij jou passen.
Enigste met een fatoenlijke inhoud is een Webasto Indel-B Cruise 85,die 85 liter heeft,maar dat is een 12/24V koelkast die nogal prijzig is.Het verschil tussen een Cruise 85 en Cruise 65 is in prijs weinig,en qua maten ook.
Voor wat betreft een 220V koelkast,wordt het een mini inbouwkoelkast van max 50 liter inhoud,want een onderbouwkoelkast die allemaal zo rond de 84 cm hoog zijn,is bij jou geen plaats voor ,in de ruimte waar nu de RM42xx zit.Tenzij je een andere plek kunt creëeren voor een koelkast blijft er niets over dan een mini koelkast of een al genoemde Webasto Indel-B . De Cruise Classic past prima in de maten van de RM42xx en verbruikt een vermogen per dag van 31,7 Ah bij 12V.Zijn verbruik is 380Watt per 24 uur.(Ik ga voor de Cruise85,ruimer dan RM serie,en op 12 Volt.Helaas is de kostprijs een beetje hoog) Indel-B is een goed merk.Ik had ook een Indel-B in mijn truck,wel kleiner, maar ben er altijd dik tevreden mee geweest gedurende 7 jaren.
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 22 Jun 2017, 16:27

Ik heb alles omgerekend naar Wh (zie blauwe kolom):
Afbeelding

Totaal 7152Wh waarvan dan 3000 af kan voor de 12V koelkast en 800 voor de boiler. Dan maar af en toe met koud water werken. De boiler zal vast nog wel een poosje warm blijven na het varen.
Dan wordt het 3352Wh. Dit wordt nog minder als ik een andere koelkast neem.
Precies wat noordvaarder zegt, wordt het een lastige keuze omdat ik 85cm niet kwijt kan, tenzij ik iets anders ga opofferen of naast de stuurstoel (rechterkant boot). Ik zal dit goed moeten bekijken. Een optie is om te kijken of er tweede hands een Cruise 85 te krijgen is. Want ik vind prijzen van €650,- te duur voor een koelkast.
Als ik een Cruise 85 zou nemen (stroomvebruik is 19W per uur las ik) dan is dat 19Wx24= 456Wh per 24 uur. 3352 - 2400 + 456= 1408Wh als ik het goed heb.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Ardi » 22 Jun 2017, 21:17

Yep schreef:Klopt, maar ik bedoel hiermee aan te geven dat huis-, tuin- en keukenkoelkasten wel even een ander rendement hebben dan andere soorten.

De aansluitwaarde laat 120W zien.
Maar in de praktijk kom ik niet verder dan 60W als de compressor draait.
Zal wel iets met aanloopstroom te maken hebben.
Ik zeg 'retezuinig'.


Een 220V koelkast trekt tot 10x zijn vermogen. 120W betekent dus omvormer van minstens 1500 Watt
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Jun 2017, 21:35

Binnetie schreef: Een optie is om te kijken of er tweede hands een Cruise 85 te krijgen is.

Als je de volgende kunt plaatsen, is dat een optie:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=1
Hij heeft er meerdere.

O.a deze , eentje zonder vriesvak.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=3
Vitrifrigo is een merk dat veel in de FH serie van Volvo trucks werd ingebouwd onder het bed als schuiflade.(After market)
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten