Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Roelof » 05 Jul 2017, 16:07

Hoi Waalschokker.
Ik heb ook gekozen voor een 12 Volt koelkast ipv een 220 Volt KK met omvormer.
Mijn reden is simpel: ik wil het boordnet volledig 12 Volt houden tenzij het echt niet anders kan.
Dit omdat ik een leek ben op het gebied van elektra en ik mij hier vreemd genoeg heel moeilijk in kan inleven.

Hoe meer appendages zijn ingebouwd, des te sneller zie ik door de bomen het bos niet meer (hoe eenvoudig het ook voor een ander is).
Op deze manier kan ik zelf ook nog eens een storing opzoeken en verhelpen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jul 2017, 16:20

De Waalschokker schreef:Ik begrijp niet goed waarom je kiest voor een (heel dure) 12V koelkast die in elk opzicht mijlenver slechter presteert als de huishoudkoelkast (230V).

Lijkt me beter dat je het draadje nog eens terug leest.
Hij,en ik zitten ermee,dat we geen ruimte hebben om daar een 220V koelkast te kunnen plaatsen.
De kleinste 220V koelkast is groter dan het gat waar die in moet.
http://www.koelkasten.nl/tafelmodel/ele ... epte=40|60

En mijlenver slechter presteerd?
Dan heb je wel een hele slechte gehad in je camion,want ik had een fijne en goede koellade erin van Indel-B in mijn VolvoFH.
Die hoefde ik niet voluit te zetten,want anders bevroor alles erin.
Ook niet met temperaturen boven de 30 graden.
Dus zo slecht zijn die niet.
Ik kan je uitspraken i.i.g. niet beamen.
En op basis van resultaten uit het verleden met een bepaald merk,schaf ik dus een Indel-B koelkast aan.
En qua prijs,ja dat is veel geld,maar dan een vraag aan jou.
Staat er bij jou ook een pot in de WC-ruimte die je ook voor thuis kunt gebruiken?
https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-w ... ca/5193329
Deze zijn immers wel een stuk goedkoper ,dan die voor in een boot.
Alleen al de "pot" bedoel ik dan hé.
Een beetje "handige Harry" maakt daar zo een boottoilet van. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jul 2017, 17:09

Nou dan mag je wel een heel handige Harry zijn,dan wil ik graag een foto zien hoe je dat maakt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor De Waalschokker » 05 Jul 2017, 19:53

Roelof schreef:Hoi Waalschokker.
Ik heb ook gekozen voor een 12 Volt koelkast ipv een 220 Volt KK met omvormer.
Mijn reden is simpel: ik wil het boordnet volledig 12 Volt houden tenzij het echt niet anders kan.
Dit omdat ik een leek ben op het gebied van elektra en ik mij hier vreemd genoeg heel moeilijk in kan inleven.

Hoe meer appendages zijn ingebouwd, des te sneller zie ik door de bomen het bos niet meer (hoe eenvoudig het ook voor een ander is).
Op deze manier kan ik zelf ook nog eens een storing opzoeken en verhelpen.

Groet,
Roelof


Tja ik heb natuurlijk gemakkelijk spreken daar ik een woonschip bezit (euh waar ik nog niet om woon want nog steeds renoveren) met meer ruimte en ook behoefte(s), maar los daarvan opteer ik voor zo ongeveer alles behalve varen op 230V te maken.
Als ik het schip heb gekocht naast veel materiaal ook reeds toilet, douchepomp (Vetus heet dat pomp voor vuilwater) waar lavabo/douche en zo op aangesloten worden gekocht, op 12V.
Manmanman, nu jaren later beklaag ik het mij en ga in badkamer 230V toilet plaatsen met Grundfos afvoerpomp.
Het enige dat ik 12V laat is de Vetus 120L grijswatertank, staat voorin en ik plaats daar een omvormertje naast die 12V "maakt".
Reden eigenlijk is dat ik geen dikke dure 12 V kabels wil trekken die fortuinen kosten, ik minder onder de knie heb en (veel) meer gevaar opleveren dan 230V
Dat laatste heb ik minder problemen mee en ken ik goed, leg volgens her arei (Belgische norm voor elek instalaties), enige afwijking is dat ik voor 2.5mm (wcd) vtmb gebruik ("soepele" draad) en dat mag niet (aan land hé ).
Nogfmaals ik heb gemakelijker praten hoor ik weet het.
Toch opmerken de elektra op dit scheepje was een ramp, zonder meer rampzalige troep door elkaar gehasseld met geen onderscheid van kleur, dikte (of zelfs nut :lol: )
Ook losse draadeinden tegen naakte romp, op één plaats met kram door vastgenageld op hout of gewoon gebundeld in plakband zo maar door schotten en beplating zonder bescherming. :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor De Waalschokker » 05 Jul 2017, 20:12

Noordvaarder schreef:Ik begrijp niet goed waarom je kiest voor een (heel dure) 12V koelkast die in elk opzicht mijlenver slechter presteert als de huishoudkoelkast (230V).

Lijkt me beter dat je het draadje nog eens terug leest.
Hij,en ik zitten ermee,dat we geen ruimte hebben om daar een 220V koelkast te kunnen plaatsen.
De kleinste 220V koelkast is groter dan het gat waar die in moet.
http://www.koelkasten.nl/tafelmodel/ele ... epte=40|60

En mijlenver slechter presteerd?
Dan heb je wel een hele slechte gehad in je camion,want ik had een fijne en goede koellade erin van Indel-B in mijn VolvoFH.

Staat er bij jou ook een pot in de WC-ruimte die je ook voor thuis kunt gebruiken?


Mea culpa, het hoofdstuk over beperkte ruimte heb ik waarschijnlijk overgeslagen (door de bomen het bos niet (meer) zien :lol: ).
Met de vrees iets teveel of topic te gaan, ik heb twee electroluxen versleten, die grote 33L bakken waar een 1.5L fles rechtop in kon, weet zeker dat je weet welke ik bedoel.
Stonden op het bed onderaan en (als ik een trekker had met twee bedden) hoorde je niet, draaiden 5op7 of 6op7 (dagen, afhankelijk hoelang ik weg was).
Niet naar omkijken 24V draaiend.
Maar on topic, deze toestellen (of welk 12V) zijn in niks te vergelijken met wat ik en ieder ander thuis heeft staan.
Prijs, verbruik, rendement, inhoud enz.

"...Staat er bij jou ook een pot in de WC-ruimte die je ook voor thuis kunt gebruiken?..."

Ik ga in mijn badkamer een 230V toilet plaatsen met afzonderlijke verbrijzelaar die dan ook als douchepomp en afvalwater pomp wordt gebruikt (van Grundfos iets duur maar zeer betrouwbaar).
Als er iemand een Vetus ongebruikt 12V toilet wil (heeft me kleine 800euro's gekocht), laat het eens weten ,bel ik eens naar jullie koning Willem heb gelezen dat die goed met wc potten kan gooien :lol: :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Jul 2017, 00:10

De Waalschokker schreef:"...Staat er bij jou ook een pot in de WC-ruimte die je ook voor thuis kunt gebruiken?..."

Mijn toiletruimte is ook niet overbemeten,daar past zo'n pot niet in.
Maar indien dat wel kon,dan nam ik deze:
http://www.sanibroyeur.info/
Die heb ik thuis ook op de eerste etage.
Daar zat geen WC-afvoer,en met deze kun je die aansluiten op een 40mm afvoerleiding.
Om eerlijk te zijn,ik vind de potten voor de watersport in principe ook veel te klein.
Meer een kinderpo,dan een toiletpot.
Men red zich ermee,maar als ik langer dan een maand zou varen,kwam er zeker iets in,als van bovenstaande link,
en ging ik het toilet groter maken,door het kastje,dat er nu tussen het toilet en de zitbank zit,op te offeren.
Het is net alsof je op een emmer zit te kakken,want groter is zo'n pot niet.
Niet verder vertellen aan René hoor,want die is niet zo handig als Harry.
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jul 2017, 08:50

Noordvaarder ik zou die Praxis toillet onder de waterlijn monteren :D
En waar blijft je foto?
Gr René
Klaver vier
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 06 Jul 2017, 09:25

Noordvaarder schreef:en ging ik het toilet groter maken,door het kastje,dat er nu tussen het toilet en de zitbank zit,op te offeren.
Het is net alsof je op een emmer zit te kakken,want groter is zo'n pot niet.


Er zijn ook onderwatertoiletten met een grotere pot he..
ze halen net het formaat van thuis niet, maar zit wel 10x beter dan zo'n kabouter pot. :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Amersfow » 06 Jul 2017, 17:28

Yup, die heb ik; https://goo.gl/photos/7ZnShEKR5r1wZYDW7
Overigens veel te duur voor zijn storingsgevoeligheid, waardeloos apparaat.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor J84 » 03 Aug 2021, 10:40

Hier kun je goedkoop de onderdelen kopen; https://fixpart.nl/nl
J84
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Aug 2021, 10:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten