Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 25 Jun 2017, 15:02

Noordvaarder schreef:Als je de volgende kunt plaatsen, is dat een optie:
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=1
Hij heeft er meerdere.

O.a deze , eentje zonder vriesvak.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... e=lr&pos=3
Vitrifrigo is een merk dat veel in de FH serie van Volvo trucks werd ingebouwd onder het bed als schuiflade.(After market)

Hier even op terugkomend.
Er staat een Waeco Coolmatic RPD-110 compressor koelkast te koop: https://link.marktplaats.nl/m1172281439
Afmetingen H 73,4 x B 52,2 x D 54,5 cm
Inhoud: 110 liter

Ik heb even een foto gemaakt van de huidige situatie.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het heel donkere latje op de eerste foto kan verwijderd worden en is 4 cm breed. Qua breedte kan het.
De hoogte van 73,4 zou ook kunnen. De huidige koelkast is 5 cm van de grond geplaatst. Als de Waeco 2cm van de grond komt dan past hij precies onder het keukenblad. De diepte is een beetje gokken, ik kan de huidige koelkast er niet uithalen zonder van alles los te trekken. In het keukenkastje er naast heb ik een diepte van 57 cm, maar vanaf daar begint de boot smaller te worden (richting de punt).
Al met al wordt het spannend of het past, maar dan heb je wel 110 liter in plaats van 85 liter en voor een veel lagere prijs.

Op de foto zie je dat hij 70W verbruikt, dat is 70x24=1680Wh

Een Indel-B Cruise 85 verbruikt volgens Kampeerdump: https://www.kampeerdump.nl/cruise-85.html
Vermogen: 60 watt (1440Wh)
Gemiddeld verbruik per uur: 19 w/h
Afmeting: h.620 x b.475 x d.555 mm (diepte maakt het krap).

Dit scheelt de helft in verbruik met mijn huidige koelkast. Het gemiddelde verbruik is omdat de compressor niet de hele tijd hoeft te draaien. Wat hou je dan ongeveer aan als gemiddeld verbruik voor de zonnepanelen? De temperatuur om de koelkast speelt natuurlijk ook mee.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor RuudM » 25 Jun 2017, 16:00

Hallo Bennetie,

ik denk dat die coolmatic RDP een al wat ouder type is.

wij hebben zelf een 24v 110l CRX en die hebben we al een jaar of 7-8 er in staan en die doet het uitstekend! (incl koelvak).

overigens denk ik zeker dat je de inbouwdiepte aan de onderzijde goed moet controleren!

succes!
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 25 Jun 2017, 17:30

Met de 5 cm ruimte onder de koelkast kon ik met een rolmaat en lampje de diepte meten. Deze 55cm+. Dan zou het met een beetje aanpassen van de lat moeten passen. De voorkeur is wel een wat jongere koelkast. Een nieuwe serie is vaak nog wat zuiniger.
Ik zal eens kijken of de CRX tweedehands te krijgen is.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jun 2017, 18:14

Binnetie schreef:De diepte is een beetje gokken, ik kan de huidige koelkast er niet uithalen zonder van alles los te trekken.

Dat valt wel mee.
Als je de deur van de koelkast opent,zie je links en rechts gelijk 2 kunststof dopjes zitten.Indien ze niet meer aanwezig zijn,zijn het gaatjes.
Daarin zitten 2 schroeven links,en 2 schroeven rechts.
Die draai je eruit en je maakt de gasslang los,die nu waarschijnlijk met een klem rechts aan dat aluminium pijpje vast zit.
Aan de achterzijde links,zit de auluminium slang,die op de uitlaatpijp meestal los erop geschoven zit,los.
Daarna trek je de koelkast zo naar voren eruit, indien de 12 en 220V kabels lang genoeg zijn.
Is dat niet het geval,dat kast een klein stukje eruit trekken,en dan zie je bovenop wel de kastjes waar de kabels naar binnen gaan.
Maar als het goed is,heeft de 220V een kabel met eens stekker eraan.
De 12 Volt aansluiting zul je los moeten schroeven.
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 26 Jun 2017, 14:30

Dan was dat de reden waarom ik de koelkast niet van z'n plek kreeg: de schroefjes in de zijkant.
Ik zag inderdaad dat er een uitlaatpijp aanwezig is, deze zitten in elkaar geschoven en kan ik een heel klein beetje wegen. Hier kan ik wel weer verder mee.
Qua koelkast zagen we dat er een Cruise 100 is, kost ook weer wat maar goed we gaan hem overwegen.
Volgende fabrikant verbruikt deze 60W met 0,312kWh per 24. Een webshop geeft aan 0,4kWh. Ik ga even van 0,6kWh uit.

Het schema wordt dan (de blauwe kolom is even van belang, de andere kolomen heb ik niet doorgerekend).
Afbeelding
De lampen ga ik nog vervangen voor LED, de boiler heb ik eraf gehaald.
Ik kom totaal op 1592Wu uit, dat is afgerond 133A.
De accu die ik afgelopen weekend heb vervangen is 220A en mag tot 75% ontladen worden. Grofweg kom ik op een lading 50A te kort wat bijgeladen moet worden. Dit is omgerekend 0,6kWh op 24 uur.
In de haven kan hij de hele week bijladen. Tijdens het varen wordt de accu ook bijgeladen door de 100A dynamo (120W). Het is nooit helemaal bekend hoeveel uur je gaat varen, maar in elk geval wordt op de terugweg de accu ook met behulp van de dynamo opgeladen.
Hoeveel Wp ben ik aan panelen nodig?

De plek waar er ruimte voor de panelen is (de maten heb ik wat kleiner aangehouden dan in werkelijkheid om een veilige marge aan te houden):
Afbeelding
Ik zat te denken aan 1x 190-200Wp paneel, die van Victron zijn 81 cm breed als ik ze tussen de mast en de reling inleg aan de rechterkant dan wordt het heel krap. Over de breedte kan het wel maar dan moet ik zorgen dat ik aan de mast wat rubber maak zodat het paneel niet kan beschadigen. Mijn vriendin heeft er nog niet gelegen om te zonnen, dat kan ook op het achterdek maar zou mooi zijn als daar nog iets van ruimte is. Een 100Wp paneel is vaak 120x54cm.

Klopt bovenstaande zo qua berekening?
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jun 2017, 15:09

Hier een adres,daar kun je vele soorten vergelijken.
Is ook een goed adres.
https://www.dewitschijndel.nl/compressor-koelkast/
En hier heb je nog specs van de Webasto koelkasten.
https://www.webasto.com/nl/markten-prod ... oelkasten/
Produkt overzicht: Isotherm Cruise Elegance koelkasten openen.
Noordvaarder
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 26 Jun 2017, 16:06

De eerste link heb ik mijn info vandaan gehaald.
De tweede link kende ik niet, maar daar staan wel overzichtelijk de maten genoemd van de modellen. Ook lees ik: " Tot 50% minder stroomverbruik bij gebruik van een Isotherm Smart Energy Control Kit": https://www.webasto.com/nl/markten-prod ... y-control/ Iets met opslaan van de koude in voedsel (door temperatuur te verlagen) wanneer de motor loopt of er een stroomoverschot is en bij draaien op de accu wordt de koude eerst afgegeven aan het voedsel voor de compressor gaat draaien.
Indel-B is Webasto en dan is er nog Waeco erg mooie koelkasten maar toch wat te hoog gegrepen.

Qua zonnepanelen ben ik benieuwd naar de reacties.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 27 Jun 2017, 10:12

Dit is de gemiddelde opbrengst per dag in Wh van 1 Victron 190Wp Mono paneel vlak liggend in Nederland:
(cijfers uit een 20 jarige database)
Jan 82
Feb 201
Mar 329
Apr 557
May 712
Jun 701
Jul 695
Aug 594
Sep 401
Oct 231
Nov 110
Dec 58

Je ziet dat dit paneel je koelkast compleet opvangt in de zomermaanden.

Het grote voordeel van het 190Wp paneel is dat het een "24V" paneel is dus ideaal kan samenwerken met een MPPT regelaar.
1 st. 100Wp paneel gaat niet goed samenwerken met een MPPT regelaar vanwege de lage spanning.
Dan moet je er minimaal 2 nemen, deze 200Wp kan ook op een MPPT 75/15 en heeft uiteraard een nog iets hogere opbrengst.

Houd rekening met en cm of 8 rondom extra benodigde ruimte i.v.m. het bevestigingssysteem (plakhoeken)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor Binnetie » 27 Jun 2017, 11:27

Sorry, dat bedoelde ik ook, 1x 190Wp of 2x 100Wp
Maakt het uit of een paneel 12V of 24V is?

8 cm rondom is vrij ruim, dan ontkom ik er niet aan om dan voor 2x 100Wp te gaan en dan aan beide kanten van de mast een. Ik zag ook een MPPT 75/30 van Victron, deze laadt met 30A maar wat is het verschil met een 15A qua laden?
Hiermee kan ik ook de rest voeden? De bedoeling is om alles op die ene 220A accu te doen, dus geen accu bij te plaatsen.
Binnetie
 

Re: Elektra nakijken, upgraden met zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 27 Jun 2017, 12:07

die 15a en 30a van de mppt regelaar wil zeggen dat hij een laadstroom van respectievelijk 15 en 30a kan verwerken.

Als beide panelen niet meer als maximaal 15a kunnen opbrengen, dan heeft het geen nut er een 30a mppt regelaar aan te knopen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten