Verandering electra accu oplading.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 21:30

Veranderen van huidig systeem accu oplading.
Zie bijgaande fotoos hoe het nu zit.
Afbeelding
en
Afbeelding
Voor de voorstelling van zaken,de Victron Pallas zit links van de overige zaken.

Vraag:
Vanaf mijn dynamo( motor Indenor 50Pk) gaat het nu via die grote draaiknop naar de 2 accu's.
Accu's zijn, 1 van 145Ah en 1 van 125Ah ,allebeide Vetus.
Sinds kort het een boegschroef in de boot,en voorin staat nu een extra accu,een 75Ah Optima RedTop.
Daarvoor is dat Cyrix blokje erbij gemonteerd door de installateur.
Dit blokje zit,voor zover ik kan zien,op de 125Ah accu gekoppeld.
Met deze boot moet ik erom denken,welke accu ik laad tijdens het varen.
Of allebeide of één van beiden.
Of beiden tegelijk geladen worden door de Victron,is mij niet bekend,ik vermoed van wel.
Nu wil ik het veranderen in automatisch.
Wat kan ik dan het beste nemen?
Een Argofet van 12 100?
Maar hoe zit het dan met laden vanuit de Victron Pallas?
Daar komt nog bij,dat ik het zo wil aanlegen,zodat ik ook in de toekomst zonnepanelen kan installeren,zodat ik op die manier ook de accu's kan bij laden.
Dus in 1 keer goed.
Wie weet een oplossing?
Noordvaarder
 

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor luukie25 » 18 Jun 2017, 21:59

Ik zal proberen je een beetje op weg te helpen. Maar toen ik het geheel bij mij heb aangelegd waren er ook meerdere mogelijkheden. Niet iedereen zal het dus met mij eens zijn (disclaimer vooraf :-) )
Vanaf mijn dynamo( motor Indenor 50Pk) gaat het nu via die grote draaiknop naar de 2 accu's.
Accu's zijn, 1 van 145Ah en 1 van 125Ah ,allebeide Vetus.
Daarvan is zeker één een startaccu en één een gebruikersaccu? Zijn de Vetus beide hetzelfde type? In principe mag de Redtop een iets hogere spanning hebben, maar dat hoeft niet.
Sinds kort het een boegschroef in de boot,en voorin staat nu een extra accu,een 75Ah Optima RedTop.
Daarvoor is dat Cyrix blokje erbij gemonteerd door de installateur.
Dit blokje zit,voor zover ik kan zien,op de 125Ah accu gekoppeld.
Met deze boot moet ik erom denken,welke accu ik laad tijdens het varen.
Of allebeide of één van beiden.
Of beiden tegelijk geladen worden door de Victron,is mij niet bekend,ik vermoed van wel.
Dat is makkelijk na te gaan door ofwel even lui de voltmeter erop te zetten (aan het voltage zie je of de Pallas wat doet op beide. Stel dat je op de ene accu 12.7V meet en op de andere 14.4 dan weet je welke wel en welke niet geladen wordt), of dor de bekabeling te volgen (waar je toch mee aan de slag moet alvorens je iets nieuws kunt). Aan de foto van de Pallas te zien gaan er maar één 12V set uit. Deze zal dus logischerwijs naar één accubank gaan. (Tenzij er nu al een diode blok zit ergens?). Als die op dezelfde accu zit als de cyrix, dan wordt de BS accu automatisch meegeladen op de Pallas. Mits er niet nog ergens een cyrix, diodeblok, oid zit wordt de startaccu niet opgeladen denk ik.
Nu wil ik het veranderen in automatisch.
Wat kan ik dan het beste nemen?
Optie 1: De Argofet zoals je zelf al noemt. De dynamo sluit je aan op de Argofet. Ik zou de Argofet met 3 uitgangen nemen, eentje naar elke accubank. Voor de Pallas kun je ervoor kiezen om alleen de gebruikersbank op te laden. Volgens mij heeft de Pallas geen uitgang voor een extra accubank voor de startaccu. Daar heb je ook geen behoefte aan. Nadeel is dan echter je BS accu (ik heb daar een aparte lader staan). Als je deze gebruikt bij aanmeren wordt 'ie namelijk niet meer opgeladen door de dynamo zodra je de motor afzet.

Mogelijkheid twee, met de cyrix: de dynamo op je startaccu aansluiten. Deze heeft immers prioriteit. Vervolgens kun je vanaf de startaccu met twee Cyrixen zowel de gebruikersaccu als je BS accu aansluiten. In principe kun je daarmee nog enigszins een volgorde meegeven, al zal dat weinig uitmaken. Dan wordt alles meegeladen. De Pallas sluit je aan op de gebruikersaccu. Zodra deze dan aan het laden is gaan automatisch de BS accu en startaccu mee. Dit werkt dus in een keer beide kanten op.


Daar komt nog bij,dat ik het zo wil aanlegen,zodat ik ook in de toekomst zonnepanelen kan installeren,zodat ik op die manier ook de accu's kan bij laden.

De zonnepanelen zijn niet zo'n probleem. Immers hoeven de zonnepanelen in principe alleen de gebruikersaccu van stroom te voorzien. In geval een sluit je gewoon de zonnepanelen via een MPPT regelaar aan op de gebruikersset. In optie twee ook, maar dan worden ook de andere sets meegeladen mits de zonnepanelen dusdanig vermogen leveren dat het voltage boven de schakelgrens komt.

Dus in 1 keer goed.
Wie weet een oplossing?


Kijk ook eens naar het serienummer van je Pallas. Volgensmij is dat best een oud beestje. Je zou er ook voor kunnen kiezen deze eens te vervangen voor een moderne Victron lader met 3 uitgangen. Daar kan Aquanaut je vast aan helpen, maar dat geldt voor alle apparatuur die je nodig hebt! :-)

Succes!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 22:29

@Luukie25,
Bedankt voor het antwoord.
Daar kan ik iets mee.
Toch even een opmerking.
Ik heb liever dat je gedeelten quote,want de kleur die je gebruikt,is lastig te lezen,vooral voor kleurenblinden zoals ik.


Over de Argofet.
Moet ik daar een 100-3 voor nemen of een 200-3?
Wat accu's betreft,het zijn 2 indentieke accu's, 1 van 145Ah en 1 van 125Ah.
Voor zover ik kan beoordelen zit de Cyrix op de 125Ah accu.

Welke van beide de startaccu is,weet ik niet,ik denk zelfs dat ze beiden voor starten en gebruik zijn.
Verder zijn er geen dioden of andere dingen die nuttig zijn voor spanning.

De boegschroef accu zit voorin in de boot,om de draden naar de BS zo kort mogelijk te houden.
Wat betreft de Pallas,die heb ik vorig jaar ook niet gebruikt,ik lig trouwens zelden aan de walstroom.

Maar kan de Pallas uitgang direct op de ingang van de Argofet?
Of is dat schadelijk voor de dynamo van de Indenor.
Noordvaarder
 

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor luukie25 » 18 Jun 2017, 22:50

Excuus! Ik zal het proberen zo even aan te passen.

Vaak geef ik ook de voorkeur aan de Argofet, om diverse redenen. In jouw geval...
Ik ga er zonder meer vanuit dat de 100-3 voldoet. Tenzij je een dynamo hebt die meer dan 100A levert, maar dat zou zeer vreemd zijn icm de accu's die je hebt (en überhaupt op de Indenor). Ik heb zelf (ook een Indenor, 6 cyl) een 80A erop geplaatst, maar de standaard is volgens mij eerder 30 A uit mijn hoofd (de Lucas nog wat). Dus, 100-3 voldoet hier. Stel dat beide accu's voor beide processen gebruikt worden dan klopt er het een en ander niet. Dan zouden de twee accu's parallel geschakeld zijn (of op een andere manier verzonden moeten zijn, maar dat is onwaarschijnlijk). Het parallel schakelen van twee ongelijke accu's (model, jaar, serie, grootte) is sterk af te raden (laden van elkaar, grote stromen, veel slijtage, etc). Kijk dat eens na. Liefst ook hier weet door de draden te volgen, foto's te maken, etc, (maar anders door bijvoorbeeld bij het gloeien even het voltage te meten. Dat zal zeker onder de 12.7 komen op de accu die stroom levert. ). BS accu voorin vind ik altijd een goede keuze. Maar, aangezien de bekabeling er al is kan dat zo over genomen worden door de Argofet. Gewoon de 'uitgang' van de Cyrix naar de uitgang van de Argofet is dan genoeg.

In principe kan een lader wel op de ingang van de Argofet, maar dat is discutabel.. Schadelijk voor de dynamo zou het niet zijn, maar hoe het laden zal gaan weet ik niet. Allicht gaat het met de energize aansluiting op de Argofet goed. Of, bij moderne laders, met een V sense aansluiting. Je hebt het risico dat anders de voltages flink de lucht inschieten bij het laden omdat er geen feedback is. Let dus goed op als je het probeert. In enkele handleidingen van Victron wordt aangegeven dat het kan. Hier zou ik fout kunnen zitten. Ik zal het ook even voor je nakijken.
Trouwens, aangezien je zelf al aangeeft weinig aan de walstroom te liggen kun je er dus ook voor kiezen de Pallas alleen aan de gebruikersaccu te zetten. Normaal zou ik dat niet direct aanbevelen omdat je dan de BS accu niet laadt, maar in jouw geval is er weinig meerwaarde om dat wel te doen aangezien het er toch niet van komt.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jun 2017, 23:25

Wat die Argofet 100 en 200 betreft.
Ik zat zelf in twijfel.
Of die 200 was bedoeld voor het ampersaan accu's of het zou dus de ingangs amperes zijn.
Het laatste dus.
Ik ga zorgen voor een Argofet.
Er zijn genoeg aanbieders die die dingen verkopen.

Wat betreft de accu's.
Ja ik vond het ook al vreemd,dat er 2 verschillende accu in liggen,naast elkaar.
Heb hier eerder op het forum ook al gelezen,dat zoiets niet handig is.
Maar om nu de accu's weg te doen,vind ik ook zonde.
Ik vermoed dan ook dat daarom die selectie draaiknop erin zit.
Eerst 1 laden,en dan de andere.
Oude situatie is alleen die beide accu's namelijk.
Vandaar dat het mij beter leek,om er een Argofet in te zetten.
Het heet niet voor niks een "laadstroomverdeler".

De vorige eigenaar heeft de boot nog geen jaar gehad,en kon mij er ook niks over vertellen.
En waar hij hem van gekocht heeft,daarvan konden ze me de naam niet geven.
Althans,ze wisten het niet meer zeiden ze.
Vreemd.

Wordt vervolgd.
Bedankt voor je antwoorden zover.
Ik ga er mee aan de slag.
Noordvaarder
 

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor aquanaut » 19 Jun 2017, 06:02

Gewoon 1 Cyrix-ct erbij plaatsen en alles werkt zoals je wilt, ook met de gedachten voor zonnepanelen in de toekomst.

Doerakken zijn ooit ontworpen rondom simpelheid.
Standaard met 1 accu voor alles.
De tweede accu werd er dus als reserve bij gezet door de eigenaar.
Om te zorgen dat je beide accu's kon gebruiken en laden werd de 1/2/beide schakelaar geïnstalleerd.
Waarsxhijnlijk staat je hele systeem dus op deze schakelaar (excl BS).
De BS monteur heeft de BS accu gewoon bij een van de twee accu's geknoopt dmv een Cyrix-ct.
Het plaatsen van een Argofet gaat op zich prima alleen zal wel je complete hoofdstroombekabeling op de schop moeten en ga je met een aangewezen start en serviceaccu werken.
Ook als je in de toekomst met zonnepanelen wil gaan werken kun je deze nooit 3 banken gelijktijdig laten laden met een Argofet of Argodiode.

Door 1 extra Cyrix-ct 12/24-120 te plaatsen blijft alles bij het oude en hoef je nooit meer te denken om de 'beide' stand in te schakelen tijdens het laden.
De schakelaar bepaalt dan alleen welke accu je gebruikt voor het boordnet en het starten.
Die pallas is er waarschijnlijk door de eerste eigenaar al op gezet.
In het geval waar je altijd aan de walstroom ligt kun je die beter niet continue mee laten draaien!


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2017, 11:13

aquanaut schreef:Standaard met 1 accu voor alles.
De tweede accu werd er dus als reserve bij gezet door de eigenaar.

Aan het laswerk te zien,is alles nog origineel.
Ik vermoed dan ook,dat er vanaf het begin er 2 accu's in konden.
Op verzoek van een koper maakten ze de dingen nog wel eens anders.
Om te zorgen dat je beide accu's kon gebruiken en laden werd de 1/2/beide schakelaar geïnstalleerd.
Waarschijnlijk staat je hele systeem dus op deze schakelaar (excl BS).
De BS monteur heeft de BS accu gewoon bij een van de twee accu's geknoopt dmv een Cyrix-ct.

Remko ( http://www.watersportservicenoord.nl/ ) heeft nu, voor zover ik het kan bekijken, de Cyrix aan de 125Ah accu gekoppeld.Dat is de achterste accu.
Het plaatsen van een Argofet gaat op zich prima alleen zal wel je complete hoofdstroombekabeling op de schop moeten en ga je met een aangewezen start en serviceaccu werken.
Dat was niet de bedoeling.
Door 1 extra Cyrix-ct 12/24-120 te plaatsen blijft alles bij het oude en hoef je nooit meer te denken om de 'beide' stand in te schakelen tijdens het laden.
De schakelaar bepaalt dan alleen welke accu je gebruikt voor het boordnet en het starten.

Sluit ik dan de 2de Cyrix als volgt op de volgende manier aan?
Battery 2(30) op Battery 1(87)(met een brugje,op de al geplaatste Cyrix).
Battery 1(87) op de voorste accu.(145Ah)
Battery nul(86) met een draadje op de min van de accu.
En wat sluit ik dan aan op Start Assist (85) ?

Zo te zien zit er op de al geplaatste Cyrix niks aangesloten op de min aansluiting.
Moet dat wel?

Ik begrijp dat de boel dan bij het oude blijft.
Moet dan de 1/2/beide/uit(draaischakelaar),dan altijd op stand "BOTH" blijven staan?

Die pallas is er waarschijnlijk door de eerste eigenaar al op gezet.
In het geval waar je altijd aan de walstroom ligt kun je die beter niet continue mee laten draaien!

De naam Pallas doet me aan iets anders denken.
Iets met Frans. :)
Denk ik ook,er zat namelijk ook een boiler in,die was van 1991.
Heb ik eruit gesloopt,want er kwam zwart water uit.
Nu is het weer origineel,dus 1 kraan voor koud,wel een Jabsco opvoerpomp.
Er zit geen douche in de boot,en het bad hebben naast de boot. :) ;)

Wat die Pallas betreft,kan ik die beter eruit halen,en daar een nieuwere voor in de plaats zetten?
Deze dan aansluiten weer op de ingang van de draaischakelaar,en kan die wel continue draaien?
Noordvaarder
 

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor aquanaut » 19 Jun 2017, 13:17

Wiebren,
De extra te plaatsen Cyrix zet je tussen de pluspolen van de twee accu's die al in de boort stonden.
Het minnetje van de Cyrix (achterste lipje) wordt aan de min van je installatie gelegd.

De draai schakelaar zet je nooit meer in Both, dat doet de Cyrix voor je als de motor draait of de acculader laadt.
Je zet hem op 0 als je van boord gaat en kiest als je aan boord bent op welke accu je wilt draaien 1 of 2.

De Cyrix die de BS monteur erbij heeft gezet moet uiteraard ook een min hebben anders werkt hij niet.
Als je de Cyrix bekijkt zoals op jouw foto zitten er twee schuif connectortjes achter elkaar onder op de Cyrix.
De achterste is de min de voorste de Start assist (deze laatste heb je niet nodig)
Wat ik wel zie op de foto wat ik niet zo fraai vind is dat de pluspool van de accu bijna het min stekkertje raakt onder op de Cyrix....of vertekend de foto?
Afbeelding

Dat zou ik echt even veranderen, pas op met loshalen!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2017, 13:55

aquanaut schreef:Wiebren,
De extra te plaatsen Cyrix zet je tussen de pluspolen van de twee accu's die al in de boot stonden.
Het minnetje van de Cyrix (achterste lipje) wordt aan de min van je installatie gelegd.

Oké.Dan heb ik dat goed begrepen in de andere posting.
De draai schakelaar zet je nooit meer in Both, dat doet de Cyrix voor je als de motor draait of de acculader laadt.
Je zet hem op 0 als je van boord gaat en kiest als je aan boord bent op welke accu je wilt draaien 1 of 2.

Dat is het juist,daar wil ik graag vanaf,van dat kiezen.
Ik heb uit je vorige posting het volgende begrepen:
Door 1 extra Cyrix-ct 12/24-120 te plaatsen blijft alles bij het oude en hoef je nooit meer te denken om de 'beide' stand in te schakelen tijdens het laden.
De schakelaar bepaalt dan alleen welke accu je gebruikt voor het boordnet en het starten.

Waarom moet ik dan nu wel kiezen tussen 1 of 2?Ik had namelijk begrepen dat de Cyrixen dat doen.
Trouwens,ik zet het nooit op nul als ik de boot verlaat.
Het zal de onbekendheid zijn met deze dingen denk ik.
Ik had in die andere een hoofdschakelaar,en mijn 2 accu's stonden parallel geschakeld.

De Cyrix die de BS monteur erbij heeft gezet moet uiteraard ook een min hebben anders werkt hij niet.
Als je de Cyrix bekijkt zoals op jouw foto zitten er twee schuif connectortjes achter elkaar onder op de Cyrix.
De achterste is de min de voorste de Start assist (deze laatste heb je niet nodig)
Wat ik wel zie op de foto wat ik niet zo fraai vind is dat de pluspool van de accu bijna het min stekkertje raakt onder op de Cyrix....of vertekend de foto?
Dat zou ik echt even veranderen, pas op met loshalen!!
Aquanaut

Ik zal daar even naar kijken,want voor je het weet heb je een vlamboog tussen die twee,en dan is het hommelus.
Kabel eerst maar even loshalen aan de accu zijde denk ik,dan staat er geen spanning meer op die kabel.
En dan de boel even beter isoleren.

Wat betreft de Pallas,snap ik je opmerking wel.
Je bedoeld waarschijnlijk,dat deze het net niet trekt,en dan te heet wordt.
15 amp max is een te weinig laadstroom voor 3 accu's van totaal 345 Ah(145+125+75).
Als je uitgaat van 10 a 20 % van de capacitiet,moet daar een 50Ah lader op zitten.
Nu is het een Trabant blokje in een vrachtwagen.
Het komt er wel,maar vraag niet hoe. ;)
Noordvaarder
 

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor aquanaut » 19 Jun 2017, 20:40

De 2 scheidingsrelais scheiden de drie accu's tot separate accu's als er niet geladen wordt.
Bij het laden zetten de relais al de accu's parallel.
Oftewel als je de motor start zet de Cyrix de accuschakelaar als het ware op beide.
Als je gaat gebruiken zal je zelf moeten bepalen of je dat uit accu 1 of 2 wilt doen.

Laat ik de vraag terug leggen, hoe had je het in de praktijk willen zien, dan kunnen we kijken hoe de huidige installatie zo eenvoudig mogelijk is om te bouwen.

Uiteraard heeft je uiteindelijke keuze ook invloed op de aan te schaffen componenten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten