Verandering electra accu oplading.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Verandering electra accu oplading.

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2017, 22:01

aquanaut schreef:De 2 scheidingsrelais scheiden de drie accu's tot separate accu's als er niet geladen wordt.

Dat doet de draaiknop toch ook al,als je deze op 2 zet,bij 1 Cyrix-tc?
Dan gaat accu 2 en BS-accu op separaat via het relais,en accu 1 via de draaiknop.
Of zie ik dat verkeerd.
Bij het laden zetten de relais al de accu's parallel.

Gelukkig maar,want ik heb geen 24 volt zaken.
Oftewel als je de motor start zet de Cyrix de accuschakelaar als het ware op beide.

Met 2 Cyrixen, of op stand 1,accu 1 en accu 2, of op stand 2 , accu 2 en accu-BS?
Als je gaat gebruiken zal je zelf moeten bepalen of je dat uit accu 1 of 2 wilt doen.

Laat ik zeggen, accu 1 ,de grootste ga ik hoofdzakelijk gebruiken voor gebruik in de boot,zoals licht,waterpomp etc.
Accu 2 ,wordt de startaccu.
En accu 3, de Optima,alleen voor de boegschroef.
Maar hoe krijg ik dan accu geladen,als ik op accu 2(draaiknop stand 2) start en de boegschroef gebruik?
Wordt dan met draaiende motor via de andere Cyrix(moet er nog in) accu 1 ook geladen?
Laat ik de vraag terug leggen, hoe had je het in de praktijk willen zien, dan kunnen we kijken hoe de huidige installatie zo eenvoudig mogelijk is om te bouwen.

Ik ga eerst even de huidige Cyrix-ct rechts van de draaiknop plaatsen.
Dan kan die andere links worden geplaatst.
Ik zet er dan met een dikke viltstift bij,wat waar voor is,want nu heb ik geen overzicht,en weet niet waar wat voor is.
Voor mij is dit adacadabra met al die "nijërmootse"(dialect) dingen.

Hoe ik het dacht?
Nou volgens de tekeningen van de Argofet(tekening lezen is mij wel toevertrouwd) ,dacht ik, deze aan te sluiten op de dynamo.
Dan op de 3 uitgangen ieder een accu,en voila mijn accu's worden geladen.
Ik dacht ,dat ding neemt de plaats in van die draaiknop,en ik hoef qua laden nergens meer om te denken.
Ik trek desnoods een kabel van accu 1 naar de gebruikers,te weten waterpomp,radio en lampen(allemaal LED's)
En het dashboard en dieptemeter,en een paar zaken die je tijdens het varen kan gebruiken(motor loopt dan toch) zoals telefoon opladen laat ik via accu 2 lopen.
BS-accu spreekt voor zich,daarvoor zitten er enkel laadkabels vanaf accubanken naar voren,en geen afnemer kabels,enkel korte naar de BS zelf toe.
Misschien was dat te simpel geredeneerd.
Ik ga dus eerst alles op een rijtje zetten,hoe e.e.a. allemaal aangesloten zit.
Alles werkt, maar https://www.youtube.com/watch?v=ZANH1h52Y78 :mrgreen: :mrgreen:
Uiteraard heeft je uiteindelijke keuze ook invloed op de aan te schaffen componenten.
Aquanaut

Inderdaad.We zullen het beleven.
Bedankt voor de moeite voor zover.
Noordvaarder
 

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten