Inbouwen Victron Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor Thiemen » 12 Jun 2017, 12:44

Na aanschaf van ons nieuwe scheepje zijn we ook overgegaan tot de aanschaf van een Victron Multiplus 12/1600/70 en Victron AGM 165A (2 totaal) voor (1x) start en (1x) verbruikersaccu.
Is er op het forum iemand die uiteraard tegen vergoeding, of beroepsmatig op basis van factuur kan helpen met het op de juiste wijze installeren van een Victron Multiplus?
Scheepje ligt in Nederhorst den Berg.
Laatst gewijzigd door Thiemen op 12 Jun 2017, 15:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor elrenegado » 12 Jun 2017, 13:39

Ik heb bij mezelf vorig jaar een multiplus, incl 2x 225 victron agm, argofet 200-3, mppt regelaar en control, en een bmv geïnstalleerd.

ben je al in het bezit van de juiste kabels van/naar accu, grote zekering e.d. ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor Thiemen » 12 Jun 2017, 14:37

elrenegado schreef:ben je al in het bezit van de juiste kabels van/naar accu, grote zekering e.d. ?

Bedoel je dan een zekering voor de accu's of een zekering vanaf de walstroom naar de Multi? Ik heb nu nog geen zekering, dus mocht je hier een suggestie voor kunnen doen wat ik nodig heb hou ik mij aanbevolen. Er zitten kabels aan de Multi meegeleverd, dus wilde daar gebruik van maken.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2017, 17:08

elrenegado schreef:ben je al in het bezit van de juiste kabels van/naar accu, grote zekering e.d. ?

Zekering?

Waarom zou je dat doen, als die kast intern beveiligd is met allerhande electronica die veel sneller kan reageren dan een zekering?

Ik heb de grijs/groene variant van zo'n kast (maar veel ontlopen doen grijs/groen en blauw elkaar niet), maar zowel de 12V DC als de 230V AC zitten rechtstreeks op de accu resp. de walstroomaansluiting.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor broekie » 12 Jun 2017, 18:13

Misschien moet je de leverancier waar je de spullen hebt gekocht de boel laten installeren.
Ik denk niet dat een installateur erg geïnteresseerd is om andermans onderdelen in te bouwen.
Degene die het wel wil doen, zal daar flink voor rekenen, zeker met een factuur.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2017, 19:25

R.C.Grootveld schreef:Zekering?
Waarom zou je dat doen, als die kast intern beveiligd is met allerhande electronica die veel sneller kan reageren dan een zekering?


Omdat de fabrikant dat voorschijft misschien?......
Zekeringen zijn niet alleen om het apparaat te beschermen maar ook de bekabeling en onderdelen die voor het apparaat worden toegepast.
Aangezien TS het heeft over aanwezige kabels is het waarschijnlijk een Compact model.
Hierin zit de zekering reeds ingebouwd.
Als je de bekabeling verder niet verlengd hoef je geen aditionele zekering te plaatsen.
Voor de rest wat Broekie aangeeft, ik neem aan dat je toch minimaal een uitleg hebt gekregen hoe je dit apparaat het best kunt plaatsen/aansluiten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor Thiemen » 12 Jun 2017, 19:35

@Aquanaut,

Ook jij bedankt voor je inhoudelijke reactie!

Het betreft inderdaad de Victron Multiplus Compact.
Dank ook voor de toelichting over de ingebouwde zekering.

@All
Ik ben zelf wel een beetje bekend met elektra, maar voel me er ook niet volledig zeker bij.
Het lijkt mij prettig om dit te doen met iemand die kennis van zaken heeft en bereid is een ander wat te leren...
Zo heb ik ook eerder gezocht naar iemand die mij wilde leren om mijn boot winterklaar te maken, het zijn van die zaken die wanneer je ze vaker gedaan hebt misschien gesneden koek zijn, maar voor een leek in de botenwereld, komt er toch een hoop op je af.

Er vanuit gaande dat dit forum er is om elkaar te helpen, leek het mij goed om de vraag uit te zetten of er iemand is die hierin tegen een vergoeding zou willen assisteren, het hoeft namelijk niet allemaal voor niets... Uiteindelijk kan ik altijd nog een e-installateur laten komen die de zaken aansluit, uurtje factuurtje, maar waar is daarin het leerproces voor mij?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor elrenegado » 13 Jun 2017, 14:09

Kijk, dat wist ik dan weer niet.
Dat het om een compact ging, en dat daar standaard al kabels aanzitten.

Die luxe had ik niet met mijn multiplus :lol:

Als ik Aquanaut goed begrijp zit de zekering er reeds in.
Als je de kabels niet hoeft te verlengen kan je het dus zonder (extra) zekering af.

@thiemen,
Kan je de multiplus inderdaad zo plaatsen dat je geen kabels hoeft te verlengen ?
Kan je hem ook zo plaatsen dat hij niet teveel warmte van bv de motor krijgt ? ook de accu ?
Heb je reeds een wal aansluiting op de boot ?

Ik woon zelf in Nieuwegein,
En kan wel eens langsrijden bij je, las dat het redelijk in de buurt is.
Maar ik kan doordeweeks overdag smiddags makkelijker dan weekenden en avonden.
Geen idee of dat voor jou ook uitkomt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor Thiemen » 13 Jun 2017, 23:24

elrenegado schreef:@thiemen,
Kan je de multiplus inderdaad zo plaatsen dat je geen kabels hoeft te verlengen ?
- De multiplus kan zo geplaatst worden dat de kabels van de multiplus niet aangepast hoeven te worden. Ik zal dan wel voor de verbruikersaccu een setje langere kabels moeten bestellen om deze weer terug te leiden naar het dashboardkastje van de kabelspaghetti :D .

Kan je hem ook zo plaatsen dat hij niet teveel warmte van bv de motor krijgt ? ook de accu ?
- Ik wilde de multiplus en de accu's in de motorruimte plaatsen, hier is vrij veel ruimte, maar wanneer de motor opwarmt, zal deze ruimte natuurlijk wel
in temperatuur toenemen. Nu staat de startaccu ook in deze ruimte, als dit met klem is af te raden (reacties welkom) moet ik nog eens goed nadenken wat eventuele andere plaatsingsmogelijkheden zijn.


Heb je reeds een wal aansluiting op de boot ?
- Op dit moment geen echte walaansluiting, nu is het "gewoon" een walstroomkabel welke naar de walaansluiting gaat, wanneer ik mijn acculader wil
aansluiten.


Ik woon zelf in Nieuwegein,
En kan wel eens langsrijden bij je, las dat het redelijk in de buurt is.
Maar ik kan doordeweeks overdag smiddags makkelijker dan weekenden en avonden.
Geen idee of dat voor jou ook uitkomt.


Dank voor je aanbod om eens een middagje langs te rijden! Dat waardeer ik.
Ik zal je in een privé bericht hiervoor benaderen om eens een tijdstip te plannen welke voor ons beide uitkomt.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Inbouwen Victron Multiplus

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2017, 09:51

Nee hoor, dat is zeker niet met klem af te raden om de accus e.d. in motorruimte te plaatsen.
Ik denk dat 70% zo rondvaart.

Echter word grote schommelingen van temperatuur afgeraden ivm levensduur van de accus.
E.e.a. hangt ook af van hoe warm het daadwerkelijk word.
Een kleine krappe ruimte zal wellicht warmer worden dan een grote ruimte,
mijn motorkamer word niet warmer van 36 a 38 graden op een warme dag bij langer dan 2 uur varen.

Ook voor de multiplus geld dat hij in een goed geventileerde ruimte moet hangen aldus de manual,
en Te hoge temperaturen kunnen ook de levensduur verkorten, maar dat is dacht ik wel 45+ graden dan.

Met andere woorden,
plaatsing in motorruimte kan prima, maar zorg voor enige afscheiding van de warmte, of voldoende afstand van motor/uitlaat.


Voor wat betreft je wal aansluiting,deze zou je wel "vast" moeten maken.
De multi wil de plus en min op de juiste pool ontvangen,
indien je werkt met een losse stekker weet je niet welke de plus en de min is, en als je hem verkeerd om aansluit werkt het apparaat niet (is er wel tegen beveiligd overigens)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten