Start problemen (accu?)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 09 Jun 2017, 07:59

Die "Muts" is dat er één in het metallic blauw uit Sliedrecht?
Daar wordt standaard een multikabel bij geleverd met een ader doorsnede van 1,5mm².
Een startrelais kan soms behoorlijke stromen trekken, dan blijft er bij een accuspanning van 9,5V na X meter 1,5mm² niets van over.

Hulp startrelaisje ertussen om dit te ondervangen.

Niets is zo irritant als een weigerachtige startmotor op het moment dat je dat echt niet kan gebruiken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 09 Jun 2017, 09:45

Het is inderdaad de motor uit Sliedrecht.
Op de motor zitten 2 kleine relais, één voor het gloeien en één die de startmotor aanstuurt. Dus dat zou dan goed moeten zijn. Alle bekabeling is vorig jaar ook gelijk vernieuwd en heb ik visueel nagelopen. Dat lijkt allemaal goed. Ik meet ook geen verschil in voltage op de accu en de startmotor.

Wat ik in jullie antwoorden lees lijkt het inderdaad mogelijk dat de accu te weinig vermogen levert. Zou een optima dan beter zijn? En welke dan?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 09 Jun 2017, 10:17

jaccomiranda schreef:Het is inderdaad de motor uit Sliedrecht.
Op de motor zitten 2 kleine relais, één voor het gloeien en één die de startmotor aanstuurt. Dus dat zou dan goed moeten zijn. Alle bekabeling is vorig jaar ook gelijk vernieuwd en heb ik visueel nagelopen. Dat lijkt allemaal goed. Ik meet ook geen verschil in voltage op de accu en de startmotor.

Wat ik in jullie antwoorden lees lijkt het inderdaad mogelijk dat de accu te weinig vermogen levert. Zou een optima dan beter zijn? En welke dan?


Zijn die twee relais hetzelfde?
Wissel ze dan eens om en kijk of het probleem aanhoudt?
Met je meting van de spanning heb je waarschijnlijk onbelast gemeten, dan is het logisch dat de spanning gelijk is.
Meet de volgende keer eens op deze manier:
Rode pen van de multimeter op de plus van de accu en de zwarte pen van de multimeter op het spoelcontact op het startrelais, en dan meten terwijl je de startmotor laat bedienen.

Als je voor een Optima gaat, alleen voor het starten, pak je uiteraard de Redtop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 09 Jun 2017, 11:28

De relais zijn hetzelfde en lijken goed te werken, want ik hoor bij een weigering wel het relais klikken en gelijk daarna de harde klik bij de startmotor. Dus lijkt het relais goed te zijn. Maar wisselen kan geen kwaad, zal ik doen.
De spanning heb ik met 2 multimeters gemeten onbelast en belast. alleen de manier die jij beschrijft nog niet, ga ik doen.

Ik neem aan de Optima Red RTS 4.2.

Als ik dan toch bezig ben wil ik gelijk mijn, te lichte 105Ah, accu van de boegschroef vervangen. De accu staat achter de boegschroef en er is ruimte genoeg. Het is een 80Kgf (4.0 Kw) boegschroef. Moet daar ook een Optima red in?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Ronaldmuzie » 09 Jun 2017, 19:24

Nieuw accutje en alle problemen zijn opgelost
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 11 Jun 2017, 19:40

Dit weekend nog wat gemeten en relais gewisseld. Hij heeft niet geweigerd maar iets viel mij op. Na een 3e keer starten zonder tussentijd bijladen, bleef ineens het voltage hangen op 10,5 volt. Pas na een paar minuten ging hij weer naar 12,2. Na een tijdje draaien was de accu blijkbaar weer vol en stond hij na een uurtje rust weer op 12,7 volt.

Lijkt misschien toch de accu. Dus morgen toch maar even een optima halen. Zag ze in rotterdam ergens voor 170 euro.

Wordt vervolgd. Dank jullie voor het meedenken.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Thiemen » 12 Jun 2017, 11:39

Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Sambeek » 12 Jun 2017, 21:47



Cell accu? ik weet het niet hoor. Zou kiezen voor een semi tractie. (voor de boegschroef dus)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2017, 07:46

Sambeek schreef:
Cell accu? ik weet het niet hoor. Zou kiezen voor een semi tractie. (voor de boegschroef dus)


Zowel voor een boegschroef als voor een staraccu is het juist niet nodig om enige traktie eigenschappen in een accu te hebben.
Juist niet!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Jun 2017, 08:48

jaccomiranda schreef:Als ik dan toch bezig ben wil ik gelijk mijn, te lichte 105Ah, accu van de boegschroef vervangen. De accu staat achter de boegschroef en er is ruimte genoeg. Het is een 80Kgf (4.0 Kw) boegschroef. Moet daar ook een Optima red in?


Wil iemand over de bovenstaande vraag even met mij meedenken? Reken ik goed (4000W/12v=333Ah=5,5Ah per minuut) Dus kan ik een optima red voor ongeveer 5 minuten gebruiken? Maar na 2 minuten stopt de boegschroef volgens het boekje...
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten