Start problemen (accu?)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Start problemen (accu?)

Berichtdoor jaccomiranda » 08 Jun 2017, 12:09

Willen jullie even met mij meedenken.

Nieuwe (1 jaar jong) motor (Mitsubishi s4s met 2,2kw startmotor) die heel af en toe niet wil starten. Bijna altijd start hij binnen een seconde maar heel af en toe hoor ik de harde klik van de startmotor en dan niets. Dit kan gebeuren met zowel een warme als koude motor. Na een paar keer opnieuw proberen gaat ineens de startmotor weer draaien.
Nu ben ik langzaam alles aan het onderzoeken wat het zou kunnen zijn.
De startaccu (4 jaar oud) is 95Ah met CCA 720. Na 4 dagen rust zonder laden en gebruik is de accu 12,7 volt. Met 5 seconden gloeien zakt het voltage naar ongeveer 12 volt en zodra de startmotor gaat draaien zakt hij naar 9,5 volt. Dit is gemeten als de startmotor het doet en de motor vervolgens aanslaat.
Ik heb nog niet kunnen meten als hij niet wil starten, dat gebeurt meestal als je in de sluis ligt ofzo :( .

De monteur meld dat de accu slecht of te klein is en dat er een 140 of 160 ah accu in moet.

Wat vinden jullie?
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor broekerhaven » 08 Jun 2017, 14:10

Met de monteur eens ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Georges » 08 Jun 2017, 15:27

een 4 cylinder +/- 60 pk die niet start op zelfs een 60 amp startbatterij in goede staat ??? dan zouden er veel auto's langs de kant blijven staan ...
Ik zou de accu nazien en anders je garantie op de (start)motor aanspreken in geval de accu goed is.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jun 2017, 17:47

Ik ben het ook met de monteur eens,een accu die zakt naar 9.5 volt is of te klein of verrot
Lijkt mij toch niet dat een motor van 1 jaar jong al een verrotte startmotor heeft
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Meijer1980 » 08 Jun 2017, 19:15

hou ook even kabels / aansluitingen in de gaten, ook bij jongere auto's komt dit toch regelmatig voor, corrosie in de kabelschoen oid...
life is a sh*t sandwich, and we all have to take a bite... 8-)
Gebruikers-avatar
Meijer1980
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 30 Apr 2017, 23:51
Woonplaats: Rilland
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor jpsystem » 08 Jun 2017, 19:36

Ik had hetzelfde, leg eens een kabel rechtstreeks van het juiste contact op het contactslot naar de startmotor, daarmee kun je testen of het aan een slecht contact ligt.
jpsystem
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 Jan 2016, 13:44
ligplaats: Heel
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Rene » 08 Jun 2017, 19:46

Meet eerst maar eens het voltage op de startmotor tijdens het starten, dan kun je al veel uitsluiten.
Slechte verbinding van contactslot naar startmotor zou ook zeker mogelijk kunnen zijn.

Succes,

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jun 2017, 19:51

Dat heeft hij al gemeten René toen hielt hij 9.5 volt over
Erg weinig over dus,ik houd het op de accu
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor varg » 08 Jun 2017, 22:48

De accuspanning zuiver meten tijdens het feitelijke starten....dat is geen sinecure, de aanloopstroom van een startmotor is namelijk belachelijk hoog en de spanning die je meet valt dan heel even flink terug, zelfs bij een forse accu en goede kabels.
Als alles nog tamelijk nieuw is (ik lees één jaar voor motor, startmotor en accu) dan zou ik het zoeken in de kabelboom en dan vooral de verbinding van contactslot naar startmotor (feitelijk het startrelais). Leg er anders een (iets dikker) kabeltje naast dat je vlakbij het startslot onderbreekt met een schakelaartje (lees ook advies jpsystem). Heb je nu het 'tik-'probleem weer dan haal je het schakelaartje over en start nog eens. Kijken of ie het dan wel doet! Bij moderne motoren, zelfs bij de onovertroffen Yanmar wordt het startkabeltje in de kabelboom belachelijk dun uitgevoerd en verbonden op de startmotor met faston- stekkertjes. Na een winter of wat is dat vragen om problemen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Start problemen (accu?)

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jun 2017, 07:53

Arnold, niet helemaal goed gelezen accu is vier jaar oud.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten